Lees hier welke nieuwe modellen Volkswagen in 2020 in petto heeft

0

Volkswagen schakelt in 2020 met haar modellenoffensief naar een hogere versnelling. Naast een tweetal elektrische ID modellen kunnen wij ook diverse auto’s met een conventionele verbrandingsmotor verwachten, variërend van de compacte SUV Coupé T-Sport tot de 500 pk sterke oplaadbare hybride Touareg R.

Dat zowel de T-Sport als de Touareg R in de SUV categorie vallen, is geen toeval. Met dit type auto’s verdient Volkswagen meer geld dan met lage modellen zoals de Polo, Golf en Passat. En die inkomsten zijn hard nodig om de uitbreiding van het gamma aan elektrische voertuigen (begroot op 11 miljard euro) te kunnen financieren. Maar voor autoconsumenten die nog niet klaar zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, is er ook volop nieuws. In auto’s met een verbrandingsmotor investeert Volkswagen namelijk 8 miljard euro.

Komende zomer worden eindelijk de eerste exemplaren van de ID.3 aan de consument afgeleverd. De elektrische hatchback is sinds november in productie. De debuutreeks First Edition (oplage: 30.000 stuks) is reeds uitverkocht. Zodra de reguliere uitvoeringen leverbaar worden, zal er voor een lager bedrag ingestapt kunnen worden in de ID.3. De basisversie met 45 kWh accu set en 330 kilometer rij bereik gaat in Nederland afgerond 33.000 euro kosten oftewel 5 mille minder dan de simpelste First Edition variant.

Voor diegenen die wél elektrisch willen rijden, maar niet meer in een hatchback omdat zij dat carrosserietype passé vinden, komt Volkswagen in april met de hoger op zijn poten staande ID.4 . Het debuut vindt plaats op de autotentoonstelling van New York en tegelijkertijd op een Chinese show omdat dit emissieloze model (een cross-over) wereldwijd verkocht gaat worden. Daarmee heeft de ID.4 een veel belangrijkere rol dan de ID.3, waarvoor Volkswagen in Noord Amerika onvoldoende klandizie ziet. De planning is tijdens de levenscyclus van deze elektrische cross-over meer dan 2 miljoen exemplaren te gaan verkopen. Die zullen niet alleen in Duitsland gebouwd gaan worden, maar ook in de Verenigde Staten en in China. De ID.4 wordt ook leverbaar als ‘Coupé’ met schuinere achterzijde en als extra krachtige GTX.

De buitenwacht denkt dat het verkooptechnisch wel goed zal komen met de ID.4 . Voor de T-Roc Cabrio liggen de kaarten heel anders. Volkswagen heeft de laatste decennia weinig verkoopgeluk gehad met sportwagens en cabriolet modellen. Zowel de Scirocco als de Beetle en de open Golf VI trokken veel minder klanten dan gehoopt. Desondanks wil men in Wolfsburg de handdoek niet in de ring gooien. De goden zullen worden verzocht met een nieuw open C segment model; een autoklasse waarin geen enkele autofabrikant meer actief is. Basismateriaal is dit keer geen hatchback, maar een SUV: de T-Roc. Dat is inderdaad verfrissend anders, maar tegelijkertijd is een soortgelijke uitvoering van de Range Rover Evoque geflopt. Ook de open Nissan Murano was een zeperd. Afijn, wie weet komt er later een écht begerenswaardige open Volkswagen: de elektrische reïncarnatie van de beroemde Buggy.

Ook niet geheel risicoloos is de marktintroductie van een tweetal nieuwe Arteon uitvoeringen: een Shooting Brake versie en een extra krachtige R variant. De laatste krijgt 335 pk en Torque Vectoring techniek, terwijl de eerste als ‘lifestyle stationwagon’ gepositioneerd zal worden. Maar de gewone Arteon heeft het leven van de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé niet zuur weten te maken dus het is de vraag of de Shooting Brake daar wel toe in staat zal zijn. Bij Volkswagen heeft men overigens ook twijfels of dit model ooit geld gaat opbrengen. Maar het ontwerp bij het grofvuil zetten, zou nóg meer geld kosten …

Gelukkig zijn er ook Volkswagen modellen die geheid een hit gaan worden. Zoals de nieuwe Variant, GTI en R versies van de kraakverse Golf. De eerste krijgt dezelfde (langere) wielbasis als de Skoda Octavia om zo extra veel bagageruimte te kunnen bieden. De nieuwe Golf Variant zal ook leverbaar worden in Alltrack terrein look uitvoering. De GTI uitvoering wordt standaard 245 pk sterk, maar er is ook een 290 pk versie gepland. In beide gevallen is er sprake van voorwielaandrijving. Liefhebbers van tractie rondom kunnen terecht bij de nieuwe Golf R. Die wordt 335 pk sterk. Ander sportief Golf nieuws is de GTD (met 204 pk sterke 2.0 TDI motor) en de GTE (goed voor 245 pk dankzij stekker hybride techniek).

Het SUV nieuws van Volkswagen voor 2020 werd al even genoemd. Inmiddels is dit type auto’s goed voor 38 procent van de verkopen van het merk. Concernchef Herbert Diess wil dit percentage nog verder gaan opvoeren en zal daartoe onder andere de T-Sport in stelling brengen: een coupéversie van de T-Cross. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Touareg R. Die krijgt dezelfde stekker hybride aandrijflijn als de Porsche Cayenne E-Hybrid (oftewel een V6 als basisunit), maar dan met een tot 500 pk opgevoerd systeem vermogen. Minder prijzig oplaadbaar SUV nieuws biedt Volkswagen in de vorm van een GTE uitvoering van de gelifte Tiguan. Die wordt 245 pk sterk.

Last but not least het bedrijfswagensegment. Daar zal Volkswagen voor nieuws zorgen met een geheel herziene Caddy. Die zal in februari worden voorgesteld. De nieuwe Caddy krijgt een veel sportiever design, al zetten deze uit Wolfsburg afkomstige schetsen de buitenwereld wel flink op het verkeerde been. Maar de nieuwe editie zal meer ’emotie’ uitstralen zoals dat heet. Volkswagen wil daarmee niet alleen zijn landgenoot Opel Combo op achterstand zetten, maar ook de Mercedes-Benz Citan. De nieuwe Caddy wordt ook weer leverbaar in personenwagen uitvoering. Die zal ook min of meer de oude Golf Sportsvan vervangen.

Reageren is niet mogelijk.