Misschien wel de leukste van allemaal: test Mini Electric

0

Waarom de korte test?

Geen enkele autofabrikant ontkomt aan elektrificatie van het modellengamma. Ook Mini niet. Na de stekker hybride Countryman Cooper S E ALL4 is er nu een volledig emissievrije uitvoering van de 3-deurs Hatchback. Doorgaans lenen hogere modellen zich beter voor de montage van een accupakket. Die past bij dergelijke auto’s vaak in de wagenbodem. Voor de elektrificatie van de 3-deurs Hatchback moest Mini het om ruimteredenen doen met een bescheiden batterij. Dit model zal daardoor niet voor nieuwe records op het gebied van rij bereik zorgen, maar hij blijft wel trouw aan de merkfilosofie. Rij plezier wordt door Mini namelijk voorop gesteld.

 

Wat voor auto is het?

De Mini Electric heeft een ­lithium/ion accu met een capaciteit van ‘slechts’ 32,6 kWh. Bij ideale weg/weer omstandigheden is dat voldoende voor een rij bereik van 235 à 270 kilometer. De Mini Electric blijft hiermee duidelijk achter bij de Opel e-Corsa en de Peugeot e-208. Die komen met hun grotere 50 kWh batterij circa 330 à 340 kilometer ver. Maar daar staat tegenover dat een klein accupakket ook een relatief bescheiden meerprijs betekent. En zo kan het gebeuren dat de Mini Electric met 34.900 euro een identieke instapprijs heeft als de Peugeot e-208. Terwijl bij de benzinemodellen de Brit afgerond liefst 5.700 euro duurder is.

De elektrische uitvoering ziet er in grote lijnen uit als een gewone Mini. Dat is een bewuste keuze van fabrikant BMW. Een dichte grille, wat gele accenten (bij Mini gaan ze anders dan de concurrentie niet voor groen, blauw of koper) en een nieuw instrumentarium zijn de grootste optische wijzigingen. Wil jij (meer) opvallen in het verkeer, dan kun je de bijzondere 4-spaaks velgen bestellen die op de testauto zaten. Die springen er gegarandeerd uit.

Het relatief kleine accupakket heeft overigens geen invloed op het formaat van de bagageruimte. De 12 modules van de batterijen zitten namelijk (in een T vorm) in de wagen bodem, tussen de voorstoelen en onder de achterbank. Mini gebruikt feitelijk de aandrijflijn en batterij van de 94ah versie van de BMW i3, maar het moederbedrijf biedt ook nog een 42,2 kWh grote versie aan (de i3s). Alleen past dat accupakket niet in de Mini, althans niet zonder concessies te doen aan de interieurruimte.

 

Is het wat?

De nieuwe Mini Electric kon worden getest in Miami in de Amerikaanse staat Florida. Daar was het tijdens de kennismaking 25 graden en zonnig zodat de verwarming uitgeschakeld kon blijven, maar er moest soms wel een beroep worden gedaan op de stroom vretende airco. Als bij het wegrijden ook de radio aangezet wordt en de Sport stand wordt geselecteerd, bedraagt de actieradius volgens de boordcomputer circa 180 kilometer. Dat is inderdaad niet veel, maar uitgerekend de Mini Hatch is oorspronkelijk bedoeld als handig stadsautootje. Een niet al te grote actieradius zou dus in theorie geen ramp moeten zijn.

Bij de Mini Electric zit de elektromotor tussen de voorwielen. Het apparaat is goed voor 184 pk en 270 Nm. Daarmee kan de Mini Electric in 7,3 seconden naar 100 km/u sprinten. Dat is maar een halve tel langzamer dan de minimaal 35.988 euro kostende Cooper S uitvoering. Mini benadrukt dat accelereren naar 60 km/u in 3,9 seconden lukt. Verder haalt de Mini Electric een begrensde topsnelheid van 150 km/u. Ook vlot verloopt het opladen: de Brit valt met een 50 kW snelle lader in een dik halfuur tot 80 procent ‘bij te vullen’.

Eigenlijk rijdt de elektrische versie als een gewone Mini. Dat is een knappe prestatie van de ontwerpers. De Mini Electric is afgerond 145 kilo zwaarder dan de Cooper S uitvoering, maar het meergewicht zit grotendeels in de wagenbodem, waar zich de accu’s bevinden. In Miami waren niet echt veel bochten te vinden, maar het enkele klaverblad dat kon worden aangevallen, neemt de Brit vlak en rap. Daarnaast valt op dat dit eindelijk een elektrische auto is waar het ook echt leuk is om mee te sturen. De installatie voelt rond het middelpunt wat soft aan, maar zeker in de Sport modus is de besturing zeker niet te licht. Verder is de overbrenging Mini karakteristiek direct. Kortom, de elektrische versie is een levendig en lollig pakketje, precies zoals je van de Britse fabrikant mag verwachten.

Met de Mini Electric was het in Miami lekker stoplicht sprintjes doen, want je moet daar nogal vaak stoppen en weer versnellen. Dankzij de beschikbaarheid van het volledige koppel vanaf nul toeren komt de Brit rap van zijn plek. De prestatiecijfers zijn meer dan prima en Cooper S waardig. Wat overigens opvalt is dat de Mini Electric niet heel snel op de eerste meters is; de echte duw komt pas daarna. Aangezien tractie bij de meeste voorwiel aangedreven modellen van het merk een issue is, zal de elektronica vermoedelijk zó zijn afgesteld dat er tijdens die eerste meters iets minder koppel naar de voorwielen wordt gestuurd. Boven de 135 km/u gaat het versnellen van de elektrische Mini duidelijk minder snel. Maar rijdt je met constant tempo op de snelweg, dan zal de range behoorlijk op peil blijven. Opvallend, want dat is doorgaans één van de aartsvijanden van elektrische auto’s die op hogere snelheid worden gereden.

Een zogeheten frunk, oftewel een bagageruimte voorin, is er niet. Op de plek waar normaal de verbrandingsmotor zit, heeft Mini zoals gezegd de elektrische motor met de bijbehorende elektronica en transmissie geplaatst. Er is daardoor zelf geen ruimte overgebleven om aldaar de laadkabel op te bergen. Thuis opladen (AC) kan via 3-fasen met maximaal 11 kW, waarbij de Mini Electric in 2,5 uur voor 80 procent weer vol zit en in 3,5 uur volledig is opgeladen. Snel laden (DC) kan zoals gezegd met maximaal 50 kW. Dan is de klus in 35 minuten geklaard, tenminste om de accu weer 80 procent vol te krijgen. Dat valt te overzien, maar daarmee is de Mini Electric nog steeds geen ideale elektrische auto voor lange afstanden.

De troef van de elektrische Mini zijn de rijeigenschappen. Dankzij het instant koppel en een “wiel slip beperking dicht bij de regelunit” (oftewel een intelligente tractiecontrole) rijdt de emissievrije uitvoering net zo gretig als de klassiek aangedreven versies. Het motorgeluid ontbreekt weliswaar, maar qua sturen en gooi & smijt werk zijn er geen grote verschillen. Het extra gewicht lijkt geen grote invloed op de rijeigenschappen te hebben, maar het voelt ook niet alsof het lagere zwaartepunt dat wel heeft. De achterwielen hebben wel fiks meer negatief camber gekregen. Dat is om het gewicht van de accu’s van de Mini Electric die achterin zitten te kunnen beteugelen.

De Mini Electric wordt standaard geleverd met een warmtepomp. Die is 75 procent efficiënter dan een traditionele verwarming. Naast de Basic instapversie zijn er nog 3 andere uitrusting niveaus: Essential, Charged en Yours. Voor de laatste betaal je 42.900 euro, maar dan kan je ook rekenen op zaken als ‘Mini Connected Navigation Professional’ met 8,8 inch touch screen, ‘Mini Connected XL’ (inclusief draadloze oplaadfunctie), een HiFi luidsprekersysteem van Harman Kardon, een Head-up display, adaptieve Matrix LED koplampen, parkeer sensoren voor & achter (inclusief Park Assist), lederen Lounge Carbon Black bekleding, een glazen panoramadak, een met leder bekleed sportstuur, piano black interieurpanelen (deels verlicht) en 17 inch Roulette Spoke 2-tone lichtmetalen velgen. Verder is voor de Yours uitvoering als extra keuze de speciale carrosseriekleur Enigmatic Black beschikbaar. Ook deze versie van de elektrische Mini blijft onder het fiscale prijsplafond van 45 mille. Dit betekent slechts 8 procent bijtelling.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Misschien is deze elektrische versie wel de leukste Mini van het hele gamma. Niet zozeer vanwege zijn prestaties of actieradius, maar omdat het ronduit één van de plezierigst rijdende compacte emissievrije modellen van dit moment is. En de instapprijs van 34.900 euro valt erg mee. Niet alleen in vergelijking met de concurrentie, maar ook ten opzichte van de klassiek aangedreven Cooper S uitvoering met vergelijkbare uitrusting (navigatiesysteem, LED koplampen, airconditioning met 2 temperatuurzones zones). Die is in stedelijk verkeer ondanks een 8 pk hoger motorvermogen niet of nauwelijks sneller.

In maart zullen de eerste exemplaren in Nederland op kenteken worden gezet. Kopers kunnen rekenen op een elektrische auto met pittige prestaties die net zoveel rij plezier biedt als de klassiek aangedreven Mini versies. Bij de prijs inbegrepen is ook een kek uiterlijk en een sterk merkimago. Verder is de bijtelling aantrekkelijk laag (8 procent in plaats van 22 procent). Dat zijn allemaal leuke pleisters op de 'kleine actieradius wond'. Echt Mini is de elektrische versie trouwens ook als het gaat om de zit en laad ruimte.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.