Nissan: Japan komt terecht met nieuw arrestatiebevel tegen Carlos Ghosn

0

De Japanse justitie heeft een nieuw arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Carlos Ghosn, de oud-topman van Renault en Nissan.

De 65-jarige Ghosn werd in november 2018 opgepakt in Japan op verdenking van fiscaal gesjoemel en persoonlijke verrijking. Hij was op dat moment CEO van ­Renault en voorzitter van de Raad van Bestuur van de ­Japanse autofabrikanten Nissan en Mitsubishi, waarmee Renault een ­alliantie heeft.

Na zijn arrestatie werd hij bij de 3 autofabrikanten ontslagen. Sinds april 2019 was hij op borgtocht vrij. Hij had huisarrest in afwachting van een rechtszaak, maar vluchtte eind vorig jaar naar Libanon. Als reden noemde Ghosn het feit dat hij geen vertrouwen heeft in het Japanse rechtssysteem. Daarmee heeft hij overigens wel een punt, want mensenrechten organisaties hebben het Aziatische land op dit punt ook bekritiseerd.

De Japanse aanklagers hebben ook arrestatiebevelen uitgevaardigd voor 3 personen die Ghosn zouden hebben geholpen Japan te ontvluchten. Daar zit een voormalig lid van de groene baretten bij; een eliteteam binnen het Amerikaanse leger. Voorlopig is Ghosn veilig omdat Libanon geen uitleveringverdrag met Japan heeft. Daarmee ontspringt de topman mogelijk de dans, maar dat zou zeer onterecht zijn.

Ondanks dat er inderdaad wel wat aan te merken is op het Japanse rechtssysteem, stapelden de bewijzen van fraude zich afgelopen jaar op. Je kan niet anders stellen dan dat Ghosn onder werktijd (tijd die hij beter had kunnen besteden aan het concurrerend houden van Nissan) aan zelfverrijking heeft gedaan. Daarmee heeft hij niet alleen deze autofabrikant in een crisis gestort, maar ook Renault. Ghosn is ontmaskerd als een gewetenloze zakkenvuller. Hij hoort dus thuis in het rijtje van de beruchtste bankiers die in 2008 mondiaal voor de financiële crisis zorgen. Met zulke weerzinwekkende figuren hoeven wij weinig medelijden te hebben.

 

Ontslagen bij Nissan

Nissan zal de komende 3 jaar tenminste 4.300 arbeidsplaatsen schrappen. De Japanse autoproducent zal bovendien 2 fabrieken sluiten. Met de plannen moet bij Nissan zorgen voor een lastenverlichting van 4 miljard dollar. De meeste banen zullen op de hoofdvestigingen in de Verenigde Staten en Europa verloren gaan. Daarnaast zal het modellengamma van het merk versimpeld en in sommige gevallen versoberd worden. Concreet betekent dit dat bepaalde modellen geen opvolger zullen krijgen.

Een hooggeplaatste manager bij Nissan zou de situatie bij het bedrijf “zeer zorgelijk” noemen. “Het gaat om overleven”. Eerder stelde Ghosn dat Nissan over 2 à 3 jaar mogelijk failliet gaat. Aangezien er bij de autofabrikant een aantal veelbelovende nieuwe modellen in de pijplijn zit (waaronder nieuwe edities van de Qashqai en X-Trail plus een volledig elektrische cross-over die boven de Leaf in het gamma komt), denkt Autointernationaal.nl niet dat het zo’n vaart zal lopen.

Maar onder leiding van Ghosn is een organisatie ontstaan die dacht op jaarbasis 6 miljoen auto’s te kunnen gaan verkopen. Nissan moet echter blij zijn als het output aantal in het huidige fiscale jaar, dat op 31 maart afloopt, boven de 5 miljoen exemplaren uitkomt. Het gevolg is dus veel te veel overhead en een te grote productiecapaciteit.

Ghosn stelt dat de problemen onder leiding van zijn opvolger, Hirito Saikaka zijn ontstaan. Die nam in 2017 de dagelijkse leiding bij Nissan over. Maar dat is niet terecht. Voor de ontwikkeling van nieuwe auto’s is doorgaans 4 jaar nodig. En het vormgeven aan strategische beslissingen op productie & verkoopniveau vergt niet veel minder tijd. Dit betekent dat de kiem voor de huidige problemen al in 2015 of 2016 werd gelegd. En daarvoor is niemand anders verantwoordelijk dan Carlos Ghosn. Zijn groeiplannen voor Nissan waren roekeloos.

Reageren is niet mogelijk.