Opel doet Ampera-e in de uitverkoop

0

Opel prijst de Ampera-e bijna 11.000 euro af. Het instaptarief van de elektrische hoge hatchback is daarmee gedaald naar 34.149 euro.

De prijsdaling is volgens een woordvoerder van Opel vooral bedoeld om de Ampera-e aantrekkelijk te houden in 2020. In het segment voor elektrische auto’s neemt de concurrentiedruk gestaag toe. Zo was er voor de oude prijs van de Ampera-e ook de DS 3 Crossback E-Tense, de Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro te koop. In hetzelfde tariefveld gaan dit jaar de Peugeot e-2008 en de beter aangeklede uitvoeringen van de Volkswagen ID.3 actief worden. De prijsverlaging van de Ampera-e heeft evenwel tot gevolg dat dit Opel model een rechtstreekse concurrent is geworden van de eigen Corsa-e. Die is minder ruim en heeft een kleinere actieradius, maar is geen herlabelde Amerikaan zodat er minder kwaliteitsissues zijn.

Feit is dat de Opel Ampera-e nu aantrekkelijker is geworden voor particulieren die een elektrische gezinsauto zoeken. Voor hen is de eerder genoemde Corsa-e te krap. Opel biedt nu met de afgeprijsde Ampera-e een prima alternatief voor de snel populair geworden MG ZS EV die globaal dezelfde carrosserieafmetingen en proporties heeft. Haast is wel geboden, want Opel verkoopt de elektrische hoge hatchback alleen nog uit voorraad.

De Ampera-e mag in Business uitvoering voortaan weg voor 34.149 euro. Als Business Executive moet de Opel 37.149 euro opbrengen. Voor deze 34 of 37 mille krijgt men een ruime 5-persoons elektrische auto met 60 kWh accupakket dat goed is voor een actieradius van 423 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm; de Corsa-e haalt 330 kilometer). De Ampera-e beschikt verder over een 204 pk en 360 Nm sterke elektromotor, waarmee hij in 7,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten.

Opel is gestaag afscheid aan het nemen van modellen met General Motors technologie. De nieuwe eigenaar van het merk, het Franse PSA concern, dient hiervoor een vergoeding te betalen aan de Amerikaanse autofabrikant en dit betekent dat verkoop van de Ampera-e een verlieslatende exercitie is. Vorig jaar viel dat nog goed te praten omdat Opel geen enkel ander elektrisch model in haar gamma had, maar dit jaar worden niet alleen de Corsa-e in stelling gebracht, maar ook de nieuwe Mokka-e. Als de voorraad van de Ampera-e op is, is het over en uit voor de elektrische hoge hatchback. Opel nam eind vorig jaar al afscheid van de Karl, Adam en de oude Mokka X. Dat waren eveneens modellen met General Motors technologie.

Hoeveel exemplaren van de Ampera-e nog beschikbaar zijn, communiceert Opel niet. “De voorraad is beperkt”, zo luidt de reactie van de importeur. Opel kondigde de Ampera-e, feitelijk een herlabelde Chevrolet Bolt, begin 2016 aan en presenteerde de elektrische hoge hatchback in oktober dat jaar op de autosalon van Parijs aan het Europese publiek. Het zou tot 2017 duren voordat de levering in Nederland op gang kwam. De productie vond in de Verenigde Staten plaats. Nadat Opel door General Motors aan PSA was verkocht, werd duidelijk dat de Amerikaanse Duitser slechts een korte verkoopcarrière zou hebben. PSA voerde zelfs een flinke prijsverhoging door om de verliezen binnen de perken te houden (bij de verkoopstart in 2017 kostte de Ampera-e minimaal 40.995 euro, maar onder Frans bewind werd het instaptarief verhoogd naar 46.699 euro). Vorig jaar daalde de basisprijs vanwege tegenvallende belangstelling tot 44.677 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.