Opel Insignia GSi doet het voortaan rustiger aan

0

Opel toont op het Autosalon van Brussel de vernieuwde Insignia GSi. Daarmee heeft de show bij onze zuiderburen de zoveelste wereldpremière te pakken.

Vorige maand kondigde Opel de facelift van de Insignia al aan. Toen werd beeldmateriaal getoond van de doordeweekse uitvoeringen van zowel de Grand Sport (liftback) als de Sports Tourer (stationwagon). Nu zijn er dus ook foto’s van het vlaggenschip van de reeks en van Opel überhaupt: de Insignia GSi.


Over de aanpassingen aan de Insignia giet Opel nu een sportief GSi sausje. Onder de motorkap is er ook nieuws. Het vermogen van de 2,0 liter turbobenzine unit is namelijk met 30 pk en 50 Nm teruggeschroefd tot 230 pk en 350 Nm. Daar staat tegenover dat de automatische transmissie er een versnelling bij heeft gekregen: 9 in plaats van 8 verzetten. De vernieuwde Insignia GSi Grand Sport consumeert gemiddeld 8,3 à 8,5 liter benzine per 100 km. Dat is marginaal minder dan de oude 260 pk versie achterover sloeg (8,6 liter).

Via de automaat wordt het vermogen en koppel naar alle 4 de wielen gestuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zogeheten Twinster koppeling; een stukje Torque Vectoring techniek dat eerder ook al in de Focus RS zijn meerwaarde liet zien en dat de aandrijfkrachten zo efficiënt mogelijk over de wielen verdeelt. Opel beweert dat de Insignia GSi daarmee dynamischer rijdt dan voorheen.

Kopers van een Insignia GSi kunnen verder rekenen op actieve Flex Ride vering en een setje e-Boost remmen. Die laatste zijn door Brembo geleverde 4-zuigerklauwen die via een elektro hydraulisch servo systeem worden aangestuurd. Concreet betekent dit dat de remmen harder en sneller bijten terwijl daar juist minder pedaalkracht voor nodig is. Bovendien is de werking stillen geworden. De zuigerklauwen hebben een specifiek rood jasje aangemeten gekregen. Andere aanpassingen ten opzichte van de reguliere Insignia versies zijn een aangepast onderstel en een directer werkende stuurinrichting.

Naast die rode zuigerklauwen kan de GSi uitvoering van de Insignia verder worden herkend aan zijn verticale kieuwen in de bumper en aan het sportmeubilair in het interieur.

De Insignia GSi is er niet meer met de 210 pk sterke, dubbel geblazen 2.0 CDTI diesel. Wie perse een oliegestookte uitvoering wil (maar in Nederland zijn dergelijke autoconsumenten zachtjesaan op 1 hand te tellen), is aangewezen op de standaard uitvoering met 1,5 liter 3 cilinder motor. Dat dieselblokje is goed voor 122 pk / 300 Nm en reeds bekend van de bijgepunte Astra. Van dit Opel model leent de vernieuwde Insignia ook de 1,4 liter 3 cilinder benzinemotor van 145 pk / 236 Nm. Beide 3-pitters zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak.

Omdat het vermogen gat met de 230 pk sterke GSi uitvoering wel erg groot is, kan de gewone Insignia ook worden besteld met een 200 pk versie van de in de derde alinea genoemde 2,0 liter vermogen. Zijn maximum koppel is met 350 Nm identiek aan dat van de GSi uitvoering. Ook deze krachtbron is standaard gekoppeld aan een 9-traps automaat.

Dit betekent dat de Insignia met een exemplaar met 6 versnellingen definitief tot het verleden behoort. Dat geldt ook voor de 1.6 CDTI dieselmotor (met naar keuze 110 pk of 136 pk) en de 170 pk sterke 2.0 CDTi in combinatie met een 8-traps automaat en voorwiel of vierwiel aandrijving. Opel zegt overigens over een paar maanden met een herziene 2,0 liter diesel te komen. De nieuwe motoren en transmissies zitten overigens nog boordvol DNA van General Motors, de voormalige eigenaar van Opel. De overstap naar van PSA afkomstige machines en versnellingsbakken wordt pas in 2022 gemaakt als de volgende generatie Insignia klaar moet zijn. Die zal ook leverbaar worden in stekker hybride uitvoering.

 

Reageren is niet mogelijk.