180 pk duel: Mazda CX-30 SkyActiv-X verslaat Peugeot 3008 BlueHDi

0

Hier wachtten wij gewoon op. De belofte die Mazda ons nu al enkele jaren doet met haar inmiddels wereldberoemde SkyActiv-X benzinemotor. Die werd aangekondigd als “zo zuinig als een diesel” en is nu beschikbaar. Niet alleen in de compacte middenklasser 3, maar ook in de hogere cross-over CX-30. Met automatische transmissie test ik hem in een duel met de gerespecteerde Peugeot 3008 die in GT tenue en als dieselversie BlueHDi eveneens 180 pk sterk is.

Momenteel lijkt al het autonieuws over (deels) elektrische modellen te gaan (dus ook auto’s met een milde, conventionele of stekker hybride aandrijflijn), maar het kan ook anders. Dat bewijst Mazda met haar nieuwe SkyActiv-X viercilinder 2,0 liter benzinemotor. Die maakt geen gebruik van elektrische assistentie. Dat geldt ook voor de 2.0 BlueHDi krachtbron van de Peugeot 3008 in GT top uitvoering. Die verleidt eveneens met 180 pk, maar het is wel een diesel en daar vinden steeds meer autoconsumenten een luchtje aan zitten. Maar is het Japanse blok een volwaardig alternatief voor de BlueHDi unit die niet meer dan 124 gram CO2 per km uitstoot? Kijkend naar de emissiewaarde van de Mazda, dan is dat zeker het geval, want die bedraagt bij de automaat versie van de CX-30 slechts 118 gram. Maar bedenk dat de atmosferische SkyActiv-X krachtbron slechts 224 Nm aan koppel levert, versus 400 Nm voor de geteste 3008. Bovendien is die maximumwaarde pas bij 3.000 toeren beschikbaar, terwijl de BlueHDi al bij 2.000 krukasomwentelingen helemaal in zijn element is. En de Peugeot heeft natuurlijk ook andere kwaliteiten, zoals een futuristisch hightech interieur. Is dat voldoende om de aanval van de Mazda af te slaan?

We beginnen met de praktische aspecten. Om maar met de deur in huis te vallen: hier is de CX-30 in zijn nadeel door zijn positionering als cross-over en niet als SUV. Voor wie dat zoekt, heeft Mazda de CX-5. Maar met de CX-30 wil Mazda gewoon zijn aanbod in het C segment van de SUV verdubbelen met een lager, meer dynamisch ogend model. Een cross-over à la de Kia XCeed dus. Je kan moeilijk spreken van een coupéachtige SUV zoals de BMW X2. Maar het is duidelijk dat je de CX-30 vooral vanwege zijn uiterlijk koopt. En dat geldt misschien ook wel voor de 3008. Vandaar dat deze Peugeot is uitgenodigd voor dit duel.

Met een grotere carrosserielengte (5 centimeter; 4,44 meter) en een langere wielbasis (2 centimeter; 2,67 meter) slaagt de Peugeot er in om veel gastvrijer voor achterpassagiers te zijn. De kofferbak, met een bredere opening en gemakkelijkere toegang, verslindt bijna 100 liter extra bagage: 520 liter versus 422 liter. Dat voordeel blijft vrijwel geheel in tact als de achterbank leuning platgelegd wordt: dan kan er voor 1.482 liter aan spullen in de 3008 worden vervoerd versus 1.398 liter in de CX-30. En de Peugeot heeft nóg een troef: de mogelijkheid om de leuning van de voorpassagier stoel neer de klappen. Het is dan mogelijk om lange voorwerpen van bijna 3 meter in de 3008 te vervoeren.

Alle passagiers profiteren van meer ruimte aan boord van de Franse SUV en dit geldt met name achterin. Zonder een referentie in deze materie te zijn, wordt de 3008 hier begunstigd door een rivaal die ruimte enthousiastelingen als te krap zullen beschouwen. Of het nu de beenruimte of de elleboog breedte is, de CX-30 ‘dwingt’ zijn gasten in een anders minder uitnodigend interieur.

Op de eerste rij zorgt de 3008 nog steeds voor het verschil met zijn i-Cockpit die de tand des tijd beslist heel goed doorstaat. De ergonomie heeft niet te lijden onder het futuristische ontwerp en de bouwkwaliteit is ook boven elke kritiek verheven. Daar tegenover is het dashboard van de CX-30 veel traditioneler, maar zoals wij gewend zijn van Mazda zonder enige fout geassembleerd. Hij verspeeld alleen punten met een duidelijk verouderd infomediasysteem en een scherm zonder aanraakfunctie.

We komen nu bij een onderdeel waar de schoen wringt bij de Peugeot: de prijs:uitrusting verhouding. In 180 pk dieselversie met automatische transmissie en gekleed in de best denkbare afwerking (GT), kost de 3008 liefst 52.800 euro. Voor de geteste CX-30 (de SkyActiv-X 180 Luxury met automaat) ben je slechts 37.490 euro kwijt. Oftewel: de Japanner is meer dan 15 mille goedkoper dan de Fransman. En als wij hiervoor de verklaring zoeken aan de kant van de uitrusting, dan zullen wij niets vinden.

Het is eenvoudig: de Mazda CX-30 in Luxury afwerking is echt een auto die in het “all-inclusive” genre valt. Alleen metallic lak, witte lederen bekleding, een inductielader en enkele accessoires zijn de beschikbare opties. Van zijn kant factureert de Peugeot 3008, ondanks zijn veel hogere prijs, extra voor lederen bekleding (meer dan 3 keer zo veel dan Mazda), een panoramadak, verwarmde voorstoelen, een hifi-installatie van Focal en een 360 graden camera met parkeerassistentie. Al met al loopt het prijsverschil op richting de 20.000 euro! Als verzachtende omstandigheid kan de Peugeot naar voren brengen dat de CX-30 niet is uitgerust met een panoramadak (alhoewel dit wel standaard is op de 4WD uitvoering) en geen parkeerassistent heeft/ Het prijsverschil blijft echter moeilijk te rechtvaardigen. En dat is nog niet alles. Met zijn 3-jarige garantie (tegen 2 jaar voor de 3008) is de Mazda kostentechnisch eigenlijk nog meer in het voordeel.

Maar bespaar je in de Peugeot op de brandstofkosten omdat het een diesel is? Niet zoveel als je zou verwachten. Tijdens de test was de Japanner namelijk opvallend nuchter voor een 180 pk sterke SUV met een automatische transmissie. Gemiddeld verbruikte de Mazda 7,5 liter per 100 km. Een zeer goede score, en niet zo ver verwijderd van zijn Franse rivaal die net boven 7 liter verstookte. Natuurlijk, diesel is goedkoper dan benzine. En in de stad stelde de Japanse boordcomputer mij enigszins teleur door te flirten met 8 liter per 100 km. Maar ook daar was de 3008 BlueHDi niet bijzonder zuinig. Je kan dus niet anders dan concluderen dan dat de SkyActiv-X motor wel degelijk effectief aan de stoelpoten van zijn dieselcollega weet te zagen.

Met zijn benzinemotor is de Mazda dus veel goedkoper en dat prijsvoordeel verdwijnt niet als sneeuw voor de zon in de vorm van een veel hogere brandstofrekening. De CX-30 met SkyActiv-X motor maakt dus zijn belofte waar. En onderweg stelt de Mazda ook niet teleur. Zijn motor is, eenmaal opgewarmd, zeer stil (waardoor ik mij regelmatig afvroeg of de viercilinder wel draait) en dankzij micro hybridisatie functioneert het stop / start systeem onmerkbaar en zachtaardig als een lam in de stad. Ja, de CX-30 SkyActiv-X is in essentie een auto zoals ik die zou willen.

Zonder een grote pestkop te willen zijn, kan ik niet nalaten opmerken dat de 3008 BlueHDi niet zoveel discretie toont. Dit vanwege de trillingen en een verder opvallende diesel brom. De Peugeot wordt ook gestraft door een automatische transmissie die weliswaar 2 versnellingen meer biedt dan de automaat in de Mazda, maar nogal aarzelend zijn werk doet, met name bij gematigd tempo in de stad. Buiten de bebouwde kom krijgt de leeuw meer kleur met een discrete motor op constante snelheid en vooral een superieure dynamische balans boven.

Altijd even snel van koers veranderen, met een uitstekend gekalibreerde besturing en een vooras die trouw de commando’s opvolgt; dit alles bij een stevig veercomfort, maar nooit dat het onplezierig hard wordt: de Mazda is één van de beste studenten in de C segment SUV categorie. Hij verliest alleen een paar punten met minder rigoureuze demping, een eigenschap die iets minder vertrouwen geeft in de CX-30 en vooral op nat wegdek is er sprake van minder uitgesproken grip. Niet iets dat onaanvaardbaar is echter.


Men zou zich kunnen voorstellen dat het lagere koppel van de Mazda motor dat pas bij een hoger toerental beschikbaar is (220 Nm bij 3.000 krukasomwentelingen tegen 400 Nm bij 2.000) de prestaties zou belasten, maar de cijfers voor de sprint naar 100 km/u zijn vrijwel identiek: 9,0 seconden voor de CX-30 en 8,9 tellen voor de 3008. Het enige verschil zit hem in het gedrag van de motoren. Die van de Mazda, die best plezierig klinkt, vereist verder doortrekken in de versnellingen. Niet verwonderlijk want het piekvermogen van 180 pk is pas bij 6.000 toeren beschikbaar tegen 3.750 voor de Peugeot.

 

Conclusie

Als jij een Size Queen bent, in die dat jij valt voor een zo groot ruimteaanbod, dan is de CX-30 duidelijk niet de beste keuze. Maar voor wie een echte SUV zoekt, heeft Mazda zoals gezegd de CX-5. Die zal dan beter aan de behoeften voldoen. Voor de rest is de Japanse cross-over opmerkelijk concurrerend en wel tot op het punt om overwinnaar te worden. De CX-30 is zeker minder praktisch, maar aangenamer in de omgang bij dagelijks gebruik, met een schappelijk benzineverbruik en vooral een veel lagere prijs. De 308 heeft onmiskenbaar ook kwaliteiten, maar die zijn minder duidelijk zichtbaar in het duel met de CX-30 rivaal die per saldo ook heel wat talenten heeft en over een meer bevredigende motor beschikt.

Reageren is niet mogelijk.