Autoverkopen januari: stilte na de elektrische storm

0

In de eerste maand van 2020 zijn 44.303 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is een daling van 6,1 procent ten opzichte van januari vorig jaar.

De daling van het aantal registraties deed zich zowel in het segment voor benzinemodellen voor, als bij diesels en elektrische auto’s. Het lage aantal nieuwe emissievrij personenwagens dat in januari op kenteken werd gezet, werd veroorzaakt door de hausse aan tenaamstellingen in de laatste maanden van 2019. Zakelijk rijders anticipeerden zo op de per januari gewijzigde belastingregels. Daarnaast legden dealers en leasemaatschappijen voorraden aan, zodat zij ook de komende tijd nog klanten kunnen voorzien van modellen met de lage (4 procent) bijtelling.

Sinds 1 januari is voor zakelijke rijders van elektrische auto’s de fiscale bijtelling voor het privé gebruik veranderd van 4 procent over de eerste 50.000 euro van de consumenten adviesprijs naar 8 procent over de eerste 45.000 euro. In totaal werden er afgelopen maand 1.901 nieuwe emissievrije personenwagens geregistreerd ten opzichte van 2.497 exemplaren in januari 2019 en zelfs 22.758 stuks in december.

Opvallend is de toegenomen populariteit van stekker hybride modellen afgelopen maand. Ten opzichte van januari vorig jaar is het aantal geregistreerde auto’s in dit segment meer dan verdubbeld, van 2.873 naar 5.865 stuks. Dat heeft alles te maken met het veel grotere aanbod. Met name bij de Duitse premium merken zijn die nieuwe stekker hybride modellen ook nog eens verrassend aantrekkelijk geprijsd.

De 5 populairste automerken in januari waren achtereenvolgens Volkswagen (6.733 registraties en 15,2 procent marktaandeel), BMW (3.005 en 6,8 procent), Peugeot (2.989 en 6,8 procent), Kia (2.896 en 6,5 procent) en Toyota (2.645 en 6,0 procent). Daarna volgen Renault (2.598 registraties), Ford (2.487), Opel (2.394), Volvo (2.083 (2.083) en Skoda (1.973). Volkswagen leverde ten opzichte van januari vorig jaar 6,1 procent aan registraties in. BMW wist de schade met name dankzij de 1- en de 3-serie beperkt te houden tot 0,6 procent en steeg daardoor naar plek 2. Voor Peugeot was er een verlies van 13,6 procent. Kia (12,3 procent) en Toyota (51,1 procent) wisten daarentegen wel te plussen. Ook de nummer 6 in het overzicht, Renault, presenteerde beter dan vorig jaar met 29,8 procent meer registraties), maar Ford (-17,7 procent), Opel (-35,5 procent), Volvo (-14,9 procent) en Skoda (-20,6 procent) lieten allemaal een daling lieten zien. De grootste (absolute) daler in dit rijtje is Opel. De Astra heeft flink moeten inleveren en de Karl is niet meer leverbaar. Vorig jaar januari waren er voor dit Opel model nog 755 registraties.

Door het verminderde verkoopaantal is Tesla in januari uit de top 10 van populairste automerken geduikeld. Het bedrijf van Elon Musk moest afgelopen maand nemen met plek 30. Toch waren er voor in januari meer (163) registraties dan in dezelfde maand van 2019, toen er slechts 63 auto’s op kenteken werden gezet. Januari lijkt traditioneel een stille maand voor Tesla te zijn / worden zolang er elk jaar een stijging van de bijtelling wordt doorgevoerd. Het merk eindigde vorig jaar op de derde plek in de verkoopranglijst, doordat het als één van de weinige autofabrikanten voldoende elektrische personenwagens op voorraad had in het laatste jaar van de 4 procent bijtelling.

Merken die in januari geen last hadden van de marktkrimp en minimaal even veel auto’s wist te verkopen als in de eerste maand van 2019, waren in alfabetische volgorde Audi (1.891; mede dankzij de nieuwe Q3 Sportback), Dacia (206; bij dit merk deden de Duster en de Logan MCV het goed), DS (107 dankzij de 3 Crossback), Jaguar (88 dankzij de vernieuwde XE), Land Rover (scoort zeer goed met de Range Rover Evoque), Lexus (dit merk kent momenteel eigenlijk geen zwakke modelschakels), Mercedes (dankzij de B klasse, de CLA en de GLE), MG (de ZS EV was in januari 2019 nog niet leverbaar), Mini (zowel de Hatch als de Clubman waren afgelopen maand in trek), Porsche (scoorde met zowel de 911 als de Cayenne), Renault (de Clio, Captur en in mindere mate de Twingo zorgden bij dit merk voor herstel), Seat (pluste met name met de Tarraco), Tesla (in januari 2019 moest de levering van de Model 3 nog op gang komen) en Toyota (de Corolla trekt de kar, maar ook de Aygo, de C-HR en de RAV4 zaten in de lift). Er waren ook merken waarvan de afzet in januari meer dan halveerde. Slachtoffers waren afgelopen maand Alfa Romeo (slechts 38 registraties), Alpine (3), Jeep (42) en Smart (7).

De 5 meest geregistreerde modellen in de maand januari waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (2.011 exemplaren en 4,5 procent marktaandeel), de Ford Focus (1.380 en 3,1 procent), de Renault Clio (1.197 en 2,7 procent), de Volkswagen Up (1.031 en 2,3 procent) en de Kia Niro (945 en 2,1 procent). Daarna volgen de Kia Picanto (932 registraties), de Peugeot 108 (842), de Volkswagen T-Roc (837), de Volkswagen Golf (830) en de Volkswagen T-Cross (793). De autofabrikant uit Wolfsburg bezet al met al de helft van de plekken in de modellen top 10. Ten opzichte van januari 2019 steeg het aantal registraties van de Renault Clio, Kia Niro significant. Van de Kia Picanto en de Volkswagen Golf werden aanzienlijk minder exemplaren op kenteken gezet. Nog niet beschikbaar voor verkoop in januari 2019 was de Volkswagen T-Cross.

Modellen die in januari minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A1 (311), de Audi A3/S3/RS3 (495), de BMW 1-serie (591), de BMW 3-serie (747), de Citroën C1 (524), de Citroën C3 (344), de Fiat 500 (373), de Ford Fiesta (724), de Ford Focus (1.380), de Hyundai i10 (511), de Hyundai Kona (388), de Hyundai Picanto (932), de Kia Stonic (365), de Kia Niro (945), de Mazda CX-30 (346), de Mercedes A klasse (484), de Mini Hatch (594), de Nissan Qashqai (400), de Opel Corsa (692), de Opel Crossland X (331), de Opel Grandland X (632), de Opel Ampera-e (309), de Peugeot 108 (842), de Peugeot 208 (556), de Peugeot 308 (386), de Peugeot 3008 (507), de Peugeot 5008 (360), de Renault Clio (1.197), de Renault Captur (521), de Renault Mégane (306), de Seat Ibiza (544), de Seat Arona (355), de Seat Leon (340), de Skoda Octavia (584), de Skoda Kodiaq (551), de Toyota Aygo (787), de Toyota Yaris (505), de Toyota C-HR (309), de Toyota Corolla (649), de Toyota RAV4 (328), de Volkswagen Up (1.031), de Volkswagen Polo (2.011), de Volkswagen T-Cross (793), de Volkswagen T-Roc (837), de Volkswagen Golf (830), de Volkswagen Tiguan (771), de Volvo V40 (331), de Volvo XC40 (530) en de Volvo V60 (528).

Weinig invloedrijk op de cijfers, maar toch leuk om te weten: afgelopen maand kregen ook nog 1 exemplaar van de Lamborghini Huracan, 4 van de Urus van hetzelfde merk, 1 exemplaar van zowel de Ferrari 812 Superfast als de 488, 2 stuks van de Portofino van hetzelfde merk en 1 exemplaar van Aston Martin DB11 gele kentekenplaten opgeschroefd. Dat is een mooi begin van 2020 voor de nieuwe eigenaren!

 

Elektrisch

De Opel Ampera-e (312 registraties) en de Volkswagen e-Golf (270) waren in januari de best verkochte elektrische auto’s. Dat is ongetwijfeld het gevolg van de eerdere, zeer forse afprijzing van beide modellen. Daarna volgen achtereenvolgens de Kia e-Niro (156 registraties), de Tesla Model 3 (150), de Peugeot e-208 (97), de Renault Zoé (81), de Hyundai Kona Electric (73), de Kia Soul (67), de Nissan Leaf (51) en de BMW i3 (48).

Het contrast in Tesla Model 3 verkopen is wel erg schril, want in december waren er nog 12.117 registraties voor deze elektrische middenklasser. De Amerikaan schopte het daarmee zelfs tot de bestverkochte auto van Nederland. Het instorten van het registratieaantal komt niet omdat de voorraad op is. In Amsterdam hebben ze namelijk bijna 90 exemplaren staan. Het is gewoon zo dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) die zakelijk een Model 3 wilde in de vorige maanden zijn slag al heeft geslagen. Ook de leasebedrijven hebben in deze periode flink ingeslagen. Op 31 december was de voorraad elektrische auto’s bij de dealers ruim 1.200 stuks. Audi heeft bijvoorbeeld nog bijna 300 exemplaren van de e-Tron met een kenteken uit 2019 beschikbaar. Iedereen met voorraad kan nog maandenlang elektrische auto’s met een lage bijtelling leveren.

In januari waren er alleen nog een handjevol particulieren die voor een Tesla Model 3 (te koop vanaf 51.000 euro) kozen. Dat zijn mensen die bewust groen willen rijden. In totaal waren afgelopen maand slechts 1 procent van de verkochte auto’s elektrisch. Dit cijfer en de duikeling van Tesla laten zien hoe groot de invloed van bijtellingregels wel niet is. Het is de verwachting dat de verkopen van elektrische auto’s in de loop van het jaar weer aan zullen trekken. Dat komt door vers aanbod in de vorm van onder andere de Mini Electric en de Opel Corsa-e. Aan het eind van het jaar kan er zelfs weer een stormloop ontstaan. In 2021 gaat de bijtelling namelijk omhoog naar 12 procent. Voor Tesla zou het wel prettiger zijn als de verkopen wat beter verspreid zouden zijn over het jaar. Op de lagere termijn zal er geen bijtelling verschil meer zijn tussen elektrische en conventioneel aangedreven auto’s. Het is de vraag wat daar nog van overblijft van de verkopen van Tesla als de belastingvoordelen verder zijn afgebouwd.

 

Prognose

De Bovag verwacht dat er dit jaar 425.000 nieuwe personenwagens verkocht worden, waarvan er toch 50.000 stuks volledig elektrisch zullen zijn. Maar dat zou wel eens een veel hoger aantal kunnen worden nu bekend is geworden dat er vanaf 1 juli voor 4.000 euro aan subsidie wordt verleend op de aanschaf van een nieuwe emissievrije auto.

Reageren is niet mogelijk.