Geweldige motor, gevoelloze bediening: test Audi RS Q3 Sportback

0

Waarom de korte test?

Audi monteert al sinds jaar en dag haar fabelachtige 2,5 liter 5 cilinder TFSI blok in veel van de sportiefste compacte modellen uit Ingolstadt. Zo ook in de RS Q3 waarvan ook een Sportback variant in de prijslijst staat. Met een vermogen van 400 pk is de nieuwste generatie van de prijswinnende motor flink krachtiger geworden.

 

Wat voor auto is het?

Audi is trots op het feit dat haar 2,5 liter 5 cilinder TFSI al 9 keer is verkozen tot Engine of the Year. Logisch dus dat de krachtbron met zijn herkenbare geluid ook weer een plaats heeft gekregen in de nieuwe RS Q3. Het Duitse merk deed dat niet zonder aanpassingen, want de nieuwste generatie schopt het tot 400 pk, hetgeen liefst 17 procent meer vermogen is dan voorheen. Audi heeft bovendien 26 kilo van het gewicht weten af te snoepen. De krukaskast is voortaan van aluminium wat 18 kilogram scheelt, de krukas zelf is hol en nog eens 1 kilo lichter. De RS uitvoering sprint, ongeacht de carrosserievorm, begeleid door een 7-traps S-tronic automaat in 4,5 seconden naar 100 km/u. Het maximale koppel van 480 Nm is beschikbaar in het brede toerengebied van 1.950 tot 5.850 krukasomwentelingen. Uiteraard moet de begrenzer er aan te pas komen om het versnellen van de RS Q3 bij 250 km/u te laten stoppen. Optioneel stoomt de Audi door naar 280 km/u.

Kortom, met de 5 cilinder motor wordt de Q3, doorgaans een brave SUV, getransformeerd tot een ruig ding. Dat komt niet in de laatste plaats door het geile geluid dat de karakteristieke Audi Sport krachtbron produceert. De ontstekingsvolgorde wisselt tussen cilinders naast elkaar en degene die ver uit elkaar liggen: 1-2-4-5-3. Dat zorgt in combinatie met het oneven aantal pitten voor het unieke, en daardoor zeer herkenbare, geluid. Je doet jezelf (en de omgeving) dan ook een plezier door de optionele RS sportuitlaat met zwarte uitlaatmonden te specificeren.

Natuurlijk doet de nieuwe RS Q3 ook aan bijpassend uiterlijk vertoon. Prominent in het front van de Audi is de volledige LED verlichting zichtbaar (donkere behuizing is standaard, Matrix techniek kost extra). De ‘single frame’ grille met honingraatstructuur is door de Sport divisie uitgevoerd in hoogglans zwart, waardoor hij als een masker oogt (optioneel is mataluminium mogelijk), terwijl daaronder een bumper werd gemonteerd met grote luchtinlaten en zogeheten blades in boemerang vorm. Boven de grille, die lager is geworden, zijn 3 lucht happers geplaatst als knipoog naar de originele Audi Quattro uit de jaren tachtig.

Van opzij vallen de met 10 mm verbrede wielkasten met joekels van wielen op. De velgen hebben standaard de maat 20 inch, maar met 1 vinkje op de optielijst krijg je 21 inch exemplaren. Aan de achterzijde zijn een forse dakspoiler en een diffusor met 2 geïntegreerde, zwarte ovalen uitlaatpijpen de opvallendste designkenmerken van de ‘gewone’ RS Q3. De Sportback heeft alleen een spoilerlip. Alle logo’s en typeaanduiding kunnen indien gewenst in sinister zwart worden uitgevoerd. Naast het hier getoonde Kermit groen van de testauto zijn (gelukkig) ook meer ingetogen kleuren mogelijk.

De Sportback versie oogt meer gestroomlijnd, maar is dat opvallend genoeg niet. Zijn Cw waarde is 0,37 versus 0,35 voor de reguliere RS Q3. De minder optimale stroomlijn wordt veroorzaakt doordat een rechte achterzijde nou eenmaal betere aerodynamische eigenschappen heeft. Ontwerpers waren daar in de jaren dertig van de vorige eeuw al achter gekomen. De Sportback versie pakt echter punten terug doordat hij met een gewicht van 1.700 kilo iets (15 kilo) lichter is dan de gewone RS Q3. Maar je moet het bij de nieuwe carrosserievariant dus zonder grote achterspoiler stellen. Wel zit zijn diffusor wat hoger, wat de Sportback een wat meer gedrongen uiterlijk geeft.

De Quattro vierwielaandrijving van Audi blaast dit jaar 40 kaarsjes uit en vanzelfsprekend is ook de nieuwe RS Q3 met deze beproefde technologie uitgerust. Het onderstel werd door de Sport divisie met 1 centimeter verlaagd. De remklauwen zijn versierd met de letters ‘RS’. Als geld geen rol speelt, dan je keramische RS schijven krijgen. Dynamic Chassis Control staat ook op de optielijst. Nieuw bij de 6 rij modi zijn de instellingen RS1 en RS2. Via de RS Mode knop op het sportstuur selecteer en combineer jij daarmee zelf jouw eigen voorkeuren qua motorrespons, schakelgedrag, verdeling van de aandrijfkrachten door het Quattro systeem, de stuurkarakteristiek en het uitlaatgeluid.

Het MMI touch display is eveneens zelf te configureren. De RS Q3 heeft verder sportstoelen aan boord die door Audi zijn bekleed met een mix van Alcantara en leder. Toch is het interieur van de sportieve topversie niet heel erg onderscheidend. Maar bij een Audi betekent dit ook dat de afwerking en het materiaalgebruik boven elke twijfel verheven zijn. Enige gewenning vergt evenwel het multimediasysteem wat dat is wel erg uitgebreid. Achterpassagiers hebben ook in de Sportback variant voldoende plek. De bagageruimte meet bij beide carrosserievarianten 530 liter, maar met de bank plat past er in de gewone RS Q3 voor 1.525 liter aan spullen en in de Sportback 1.400 liter. Verschillen zijn er ook bij de prijs: de klassiek gelijnde versie kost 103.170 euro, maar voor de variant met schuine achterzijde moet iets meer worden neergeteld: 104.470 euro.

 

Is het wat?

Van de relatief hoge koets van de RS Q3 (de Sportback versie, die van de Audi een soort ‘mini Urus’ maakt, is slechts verwaarloosbaar lager) merk je in bochten weinig omdat elke neiging tot overhangen in de kiem wordt gesmoord. Dat zorgt er voor dat ook deze sportieveling uit Ingolstadt niet heel erg speels is. Op de ijzige wegen en het bevroren meer in het noorden van Zweden (Lapland) waar de RS Q3 kon worden getest, kwam de Launch Control functie bovendien niet echt tot zijn recht. De Audi heeft de neiging om veel vermogen naar de voorwielen te sturen. De resulterende wielspin probeert de Haldex koppeling op te heffen door de collega’s achter aan het werk te zetten, maar dat lukt niet helemaal. Dat komt doordat de elektronica niet helemaal begrijpt wat de bestuurder aan het doen is. Er zit door de over bekrachtigde besturing en idem remmen wat afstand tussen jou en de RS Q3, waardoor het nooit echt spectaculair wordt.

Wel is er een overvloed aan grip. Volgens Audi vinden veel klanten dat een geruststellend idee. De Quattro techniek geeft hen vertrouwen en onder barre weersomstandigheden ben je simpelweg een stuk sneller onderweg dan wanneer slechts de voor of achter wielen worden aangedreven. Maar ja, de gemiddelde Nederlandse winter is steeds zachter en milder aan het worden, dus de meerwaarde van tractie rondom is gering voor wie bijvoorbeeld nooit op ski vakantie gaat. Over lange reizen gesproken: echt comfortabel is de RS Q3 niet, maar zijn weggedrag is wel stabiel en voorspelbaar. Dit is een auto waar zelfs een leek niet snel brokken mee zal maken. Fouten worden niet direct hard afgestraft. Maar voor een auto die je vooral met jouw hart koopt, is het onderstel net even te ‘verstandig’.

Gelukkig zorgt de 2,5 liter 5 cilinder wel voor heel veel (akoestisch). De gaspedaalrespons van de hedonistische TFSI is fantastisch, de hoeveelheid vermogen ook en het geluid is fabelachtig. De 5 cilinder turbomotor klinkt als een opgeporde holen beer waarbij hij gromt, ploft en knalt. Ja, deze TFSI blijft onverminderd de ster van de show. Met het fantastische geluid dat hij tentoonspreidt onderscheidt de Audi zich van hete SUV concurrenten als de BMW X2 M35i. Ook kan deze rivaal uit München niet tippen aan de gevoelsmatig oneindige voorwaartse drang. Helaas lijkt het geweld soms wat te veel voor de 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. Schakelen met de flippers verloopt af en toe opvallend lijzig. Er zit bovendien een irritante vertraging in jouw gaspedaalcommando’s en de reactie van de transmissie. Jammer, want hoewel de 5 cilinder motor zeker niet de scherpste respons aller tijden heeft, is het wel een machine die je hart steelt met zijn ruige karakter. Hij vormt een groot contrast met het afstandelijke onderstel.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Een Audi is nooit goedkoop en deze RS Q3 al helemaal niet. Dat komt enerzijds door zijn prijzige sportieve verpakking en bijbehorende techniek en anderzijds doordat de CO2 uitstoot meer dan 200 gram/km bedraagt. De Nederlandse overheid straft dat direct af met een hoge BPM, resulterend in een tarief van 103.170 euro voor de gewone RS Q3. De Sportback versie is met 104.470 ietsje duurder, maar dat verschil zal voor de doelgroep verwaarloosbaar zijn. Persoonlijk vind ik de laatste uitvoering iets vrouwelijks hebben, hetgeen minder goed past bij het brute karakter van deze Audi.

Is het jou puur om die 5 cilinder motor en zijn geluid te doen, dan ben je met de RS3 of de soortgelijke TT goedkoper uit. Maar goed die zijn minder praktisch en de laatste stukken minder ruim. In het SUV segment is de concurrentie gering. Mercedes-Benz zal deze maand de nieuwe GLA 45 AMG presenteren en dat is eigenlijk de enige echte rivaal. Die zal in 387 pk uitvoering vermoedelijk iets goedkoper worden, en met 421 pk iets duurder. Het alternatief uit Affalterbach is misschien nog wel geiler dan de RS3 Q3, maar biedt minder akoestisch genot.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    3.7

Reageren is niet mogelijk.