Hyundai ontwikkelt ’s werelds eerste anticiperende automaat

0

Hyundai heeft als eerste autofabrikant ter wereld een anticiperende automatische transmissie ontwikkeld. Met behulp van informatie- en communicatie- technologie kiest de transmissie (die tot ICT Connected Shift System is gedoopt) automatisch de optimale versnelling. Dat doet de automaat op basis van de informatie van het ICT systeem over de omstandigheden op de route. Hyundai wil de technologie toepassen in toekomstige modellen. Tijdens de ontwikkeling van het systeem heeft Hyundai ongeveer 40 patenten aangevraagd.

Tot nu toe waren automatische transmissies hooguit via de selectie van een bepaalde modus naar de voorkeuren van de bestuurder in te stellen. Het ICT Connected Shift System van Hyundai is echter de eerste transmissie die automatisch de beste versnelling kiest op basis van de omstandigheden op de route en de actuele verkeersdrukte. De besturingseenheid van de anticiperende automatische transmissie van Hyundai gebruikt slimme software, die realtime informatie interpreteert van de systemen in de auto (onder meer 3D-navigatie, camera’s en radar voor de slimme cruisecontrole). De 3D-navigatie levert informatie over hellingen en niveauverschillen op de route en actuele verkeersinformatie. De radar registreert de snelheid en de afstand tot andere weggebruikers en een camera levert informatie over de rijbaan vóór de auto. Op basis van alle informatie voorspelt de besturingseenheid het optimale schakelscenario. Dat doet het met een algoritme op basis waarvan die ook de juiste versnelling inschakelt. Als het systeem bijvoorbeeld voor langere tijd een steeds lagere snelheid verwacht en de radar signaleert geen onderling snelheidsverschil met de voorligger, dan gaat de transmissie naar zijn vrij om minder brandstof te verbruiken.

Hyundai heeft een prototype met ICT Connected Shift System getest op onder meer een zeer bochtig traject. Daar bleek dat de nieuwe transmissie zo’n 43 procent minder schakelt in bochten dan een auto zonder dergelijke techniek. Ook bleek het zo’n 11 procent minder vaak nodig om te remmen. Het systeem zorgt dus niet alleen voor meer ontspannen en zuiniger rijden, maar ook voor minder slijtage van de remmen. En als de auto moet invoegen op de snelweg, dan kiest de transmissie automatisch de Sport modus. Na het invoegen kiest die automatisch weer de oorspronkelijke rij modus voor optimale efficiency. Ook remt het systeem de auto af op de motor zodra de bestuurder het gas loslaat voor bijvoorbeeld een verkeersdrempel, een helling omlaag of een lagere maximumsnelheid (die de techniek ook signaleert op basis van de navigatie). De radar aan de voorzijde meet de afstand tot de voorligger zodat het systeem ook automatisch de versnelling aanpast. Dat verhoogt het rijcomfort.

Het ICT Connected Shift System sluit aan bij autonoom rijden dat steeds verder tot ontwikkeling komt. Het systeem zorgt voor minder brandstofverbruik en meer rijcomfort door optimaal te reageren op de manier waarop andere (autonome) auto’s zich door het verkeer bewegen en andere weg- en verkeer- omstandigheden. Hyundai is van plan het ICT Connected Shift System door te ontwikkelen tot een nog intelligentere transmissie. De volgende stap is dat het systeem kan communiceren met verkeerslichten, gebaseerd op LTE of 5Gcommunicatie, en het gedrag van de bestuurder kan interpreteren, zodat het schakelen  nog verfijnder verloopt.

“Auto’s worden méér dan voertuigen. Het worden steeds slimme mobiliteitsoplossingen”’, zegt Byeong Wook Jeon, hoofd van het Intelligent Drivetrain Control Research Lab. “Zelfs de aandrijflijn, een traditioneel mechanische component van de auto, wordt geoptimaliseerd voor slimme mobiliteit doordat ook daarin kunstmatige intelligentie en ICT worden geïntegreerd”.

Reageren is niet mogelijk.