Kia krimpt de Volvo XC40 voor Indiase consumptie

0

Kia heeft haar aanval geopend op de Indiase automarkt. Het merk treedt hiermee in de voetsporen van zuster Hyundai, dat al jarenlang de op één na grootste speler is in dit Aziatische land. Onderdeel van het modellenoffensief is de Sonet: een compacte SUV waarvoor Kia heel duidelijk inspiratie heeft op gedaan bij de Volvo XC40.

De Sonet beleeft in conceptvorm zijn publieksdebuut op de New Delhi Auto Expo, de nationale autotentoonstelling van India. Kia wil in India in 2022 op een jaarlijks verkoop niveau van 300.000 personenwagens zitten. In 2018 eindigde de teller op 45.292 exemplaren en voor dit jaar bedraagt de verkoopdoelstelling 124.000 auto’s. Kia begon vorig jaar augustus met de autoproductie in India. Debuutmodel was een lokale versie van de Seltos, een groter model SUV die desondanks een scherp prijskaartje heeft.

Inclusief de Indiase productiefaciliteit heeft Kia nu 7 overzeese fabrieken (en 8 vestigingen in eigen land): 3 stuks in China, en voor de rest 1 fabriek in de Verenigde Staten, Slowakije, Mexico en India. De totale productiecapaciteit van Kia bedraagt 3,84 miljoen auto’s. Het is de bedoeling dat de Sonet in een later stadium ook in andere landen in de Aziatische regio verkocht gaat worden. Ook in India zijn SUV modellen inmiddels razend populair. Dat verklaart waarom Kia vorig jaar met de Seltos (zie derde foto) een vliegende verkoopstart kon maken. Deze SUV ontwikkelde zich in korte tijd tot de op 1 na populairste auto van India. In het merken overzicht nam Kia na 5 maanden de 9de plek in. Doel is om in 2022 een plek op de top3 te bereiken. Kia gaat naast de Sonet en de Seltos ook de nieuwe Carnival in India verkopen. Voor veel lokale autoconsumenten is dit ruime MPV model de ultieme vorm van luxe vervoer.

De Sonet is een zogeheten ‘Urban SUV’; een compact instapmodel zonder noemenswaardige aspiraties op het gebied van terrein rijden. De carrosserie is net even korter dan 4 meter. Daarmee valt de Kia in een gunstige belastingklasse. Ook de leverbare motoren voldoen aan dit criterium: een benzinemotor van maximaal 1,2 liter groot en een dieselunit die onder de 1.500 cc grens blijft. De productieversie moet in de tweede helft van dit jaar in de Indiase showrooms arriveren. Voor het design heeft Kia zoals gezegd heel duidelijk naar de XC40 van Volvo gekeken. Ook de naam heeft een hoog Zweeds gehalte, want ‘Sonett’ was een in de jaren vijftig, zestig en zeventig op beperkte schaal gebouwd sportwagentje van Saab. Het betekent iets als “zo snoezig”. Kia zegt dat Sonet een mix van ‘Stylish’ en ‘cONnEcTed’ is.

Om Indiase stadsbewoners aan te spreken (vermoedelijk bestaat de doelgroep aan jonge, carrière makende mensen), is de Sonet voorzien van de modernste hightech gadgets. Zo is het dashboard voorzien van een multimediasysteem met een 10,25 inch groot display en navigatie functie. De premium geluidsinstallatie is van Bose afkomstig. Verder is er sfeerverlichting aan boord en kan de Kia op afstand worden gestart. Hiermee positioneert het Zuid Koreaanse merk zich heel duidelijk niet in de budgethoek. In dat deel van de markt is Maruti Suzuki oppermachtig. Kia omschrijft de Sonet als de ideale auto voor jonge en ambitieuze stedelingen. En daar zijn er veel van in Indiase metropolen als Mumbai, Jaipur en natuurlijk New Delhi.

Van tijd tot tijd steken er geruchten de kop op dat Volvo aan een XC20 zou werken. Wel nu, als die geruchten op waarheid gebaseerd zouden zijn, dan zou dat model er in grote lijnen net zo uit zien als de Seltos met globaal dezelfde afmetingen. Je zou denken dat Kia onderhand volwassen genoeg is om zelf een duidelijke designstijl te hebben, maar van het jatten van andermans ontwerpen is de Zuid Koreaanse autobouwer nog steeds niet vies. Het enige merk karakteristieke element aan het ontwerp is de zogeheten tijgerneus grille. Verder vertonen de achterlicht units enige overeenkomsten met de exemplaren van de Sportage. Dat wij hier naar een conceptversie zitten te kijken, blijkt uit de uitklapbare deurgrepen en de te kleine spiegels. Beide designdetails zullen het productiestadium niet halen.

Kia wil de buitenwereld nog geen blik gunnen op het interieur van de Sonet, die gaat concurreren in het segment van onder meer de Ford Ecosport. Of men voor het dashboard óók inspiratie heeft opgedaan bij Volvo is dus nog niet duidelijk. Dat valt niet helemaal uit te sluiten, want Kia kondigt alvast verticaal geplaatste ventilatieroosters aan. Net zoals bij de XC40. Kia gokt er blijkbaar op dat de “young, social, connected, tech-savvy” Indiase autoconsument (oftewel hippe mensen die “altijd op meer dan één manier met de wereld verbonden willen zijn”) dat prachtig zal vinden.

Zal men bij Volvo slapeloze nachten hebben nu Kia haar XC40 ontwerp heeft gekopieerd? Nee, zeker in India zijn de autofabrikanten geen directe concurrent van elkaar. Hooguit zal er wat chagrijn zijn. De speler die het meest te verliezen heeft, is Maruti Suzuki. Deze partij heeft de helft van de Indiase automarkt in handen. Haar succes is te danken aan goedkope modellen zoals de eerste generatie Alto. Ook een B segment model als de Swift kan rekenen op een aardige populariteit, maar nu er zich een middenklasse aan het ontwikkelen is in India (met een bijbehorende, nieuwe afzetmarkt) is Maruti Suzuki eigenlijk niet goed bewapend om haar marktpositie te verdedigen. Dat wordt pijnlijk duidelijk geïllustreerd door het tempo waarin de Kia Seltos de tweede plek in de verkoopstatistieken op modelniveau heeft weten te bemachtigen.

In Europa is het Volkswagen, weliswaar met vallen en opstaan, goed gelukt om de transitie van fabrikant van de rudimentaire Kever naar producent van hoogwaardige auto’s te maken. Maar Suzuki heeft daarvoor in eigen land niet de expertise in huis. De samenwerking, zeg maar gerust krachtenbundeling met Toyota, is daarom een verstandige strategische zet. Maar dat neemt niet weg dat Maruti Suzuki in de toekomst genoegen zal moeten nemen met een kleiner stuk taart.

Gelukkig is die taart nog wel groeiende. India heeft na China de grootste bevolkingsomvang van de wereld en qua autobezit ligt er een enorme inhaalslag in het verschiet, zo stellen experts. Voor wie het lukt om de Indiase consument te verleiden, is het bingo. Momenteel schommelen de autoverkopen rond de 3 miljoen exemplaren op jaarbasis, maar analisten gaan uit van een verdubbeling naar 6 miljoen stuks in 2030. Dus zelfs als Maruti Suzuki de helft van haar marktaandeel zou verspelen, is er in absolute verkoopaantallen voor dit merk in India nog geen wolkje aan de lucht.

De Volkswagen Groep opent vanwege de lucratieve vooruitzichten een tweede aanval op de automarkt van India, waarbij een sleutelrol is weggelegd voor Skoda. Dit merk heeft ruime ervaring met het prijstechnisch scherp aan de wind zeilen; een kwaliteit die van waarde kan zijn in India. Van de Volkswagen Polo werd de autoconsument in dit land eerder niet koud of warm. Nu gaat het autoconcern uit Wolfsburg het proberen met een serie die zijn gebaseerd op een aangepaste versie van het MQB A0 platform van haar B segment modellen. De aanpassing zit hem in de adoptie van minimaal 90 procent lokaal geproduceerde onderdelen. Dat moet leiden tot een aanzienlijk lagere kostprijs. Met de Skoda Vision In en de Volkswagen Taigun (foto) hebben wij reeds kennis kunnen maken. In een later stadium zullen beide merken ook een sedan lanceren. Doel is uiteindelijk 5 procent van de Indiase markt bemachtigen. Bij een omvang van 6 miljoen auto’s betekent dat 300.000 klanten op jaarbasis; factor 20 meer dan het in 2018 gerealiseerde verkoopaantal (15.000 eenheden).

Kia heeft dus ook roepie tekens in haar ogen gekregen. Zustermerk Hyundai scoorde in India al eerder met een Creta; een SUV die aldaar even populair is als de Nissan Qashqai bij ons. Kia wil dit verkoopsucces gaan overtreffen en brengt daar zoals gezegd een tweetal SUV modellen voor in stelling: de Sonet en de Seltos. Doel is het bemachtigen van 10 procent marktaandeel in India. Kia zal hierin alleen slagen als zij andere spelers in het defensief weet te drukken. Doelwit is daarbij zoals gezegd Maruti Suzuki, maar het kan ook goed zijn dat een derde partij het kind van de rekening wordt, zoals het kwakkelende Mahindra of het met haar eigen personenwagens niet bijster succesvolle Tata Motors.

De huidige marktleider is ook in het vizier van diverse Chinese autofabrikanten. SAIC heeft een Indiase General Motors fabriek overgenomen en daar worden nu modellen van het merk MG geproduceerd voor de lokale markt. Great Wall, dat in eigen land veel succes heeft met haar Haval SUV modellen, heeft zijn entree aangekondigd voor 2021. Als buurland zit China dicht bij het vuur in India. Dat betekent dat autofabrikanten uit dit land sneller zouden moeten kunnen anticiperen op lokale marktontwikkelingen. Rapper in ieder geval dat de Volkswagen Groep, dat tot nu toe geen succes heeft gehad. Voor Kia is het een stuk eenvoudiger: men neme het verkoopmodel van Hyundai, voegt daar een gekrompen versie van de succesvolle Volvo XC40 aan toe en klaar is kees.

Reageren is niet mogelijk.