De productiestart van de ID.3 mag dan voor slapeloze nachten zorgen bij Volkswagen, het verhindert de autofabrikant uit Wolfsburg niet om te dromen over een SUV variant. Die wordt nu in digitale vorm aan het grote publiek voorgesteld. In het echte (auto)leven gaat deze ID.4 gepositioneerd worden als het elektrische alternatief voor de Tiguan.
De komende jaren zal Volkswagen een rits aan ID modellen op de markt brengen. De typeaanduidingen ID.3 en ID.4 illustreren dat er nog tal van mogelijkheden zijn. Die zullen stuk voor stuk worden aangeboden als emissievrij alternatief voor de reguliere modellen van het merk. De ID.3 kan je zien als een elektrische Golf, deze nieuwe ID.4 is een soort elektrische Tiguan. Volkswagen werkt ook aan een emissievrije D segment stationwagon, bestemd voor diegenen die de Passat Variant achterhaald vinden. Gaat die ID.5 heten?

Volkswagen wil deze ID.4, die over 5 zitplaatsen beschikt en voortgekomen is uit het in 2017 gepresenteerde studiemodel ID.Crozz, wereldwijd gaan verkopen. Daarvoor zal hij niet alleen in Duitsland geproduceerd gaan worden, maar ook in de Verenigde Staten en China. Het was de bedoeling van Volkswagen om de productieversie van de ID.4 tijdens de autosalon van Genève te onthullen, maar door de afgelasting van dat evenement debuteert de elektrische SUV nu virtueel.
De keuze voor een SUV carrosserievorm is enerzijds logisch, want dergelijke auto’s zijn momenteel mateloos populair, maar anderzijds opmerkelijk want Volkswagen topman Herbert Diess voorspelt een snel einde voor het segment. Het hoge koetswerk zorgt voor een ongunstigere luchtweerstand en dat is dodelijk voor de actieradius van een elektrische auto. Daarnaast wegen SUV modellen gemiddeld meer dan reguliere modellen. Elektrische auto’s, die een zwaar accupakket hebben, zijn bij deze carrosserievorm dan dubbel in het nadeel.

Het gevolg is dat er veel actieradius verloren gaat indien er bij een elektrische auto gekozen wordt voor een (grote) SUV vorm. Het is te hopen dat Diess het bij het verkeerde eind heeft, want vorig jaar verklaarde Volkswagen nog dat in 2025 de helft van alle verkochte auto’s een (relatief margerijke) SUV dient te zijn. Dat verkoopaandeel is noodzakelijk om de toekomstige investeringsplannen te kunnen financieren.
Maar als SUV modellen de komende jaren minder populair gaan worden, dan kan Diess zijn budgettering huiswerk opnieuw gaan doen. Een min of meer gegarandeerde inkomstenbron middels goed verkopende SUV modellen is ook belangrijk omdat autofabrikanten als General Motors en Toyota waarschuwen dat het zomaar nog een decennium (!) kan duren voordat elektrische auto’s winstgevend zijn. Feit is dat zelfs Tesla moeite heeft met geld verdienen.

Over de specificaties van de nieuwe elektrische SUV rept Volkswagen nog met geen woord, maar net zoals de Tiguan technisch verwant is aan de Golf, gebruikt deze ID.4 de bouwstenen van de ID.3. Dat betekent concreet het MEB platform, accu’s tot 77 kWh (waarmee een actieradius van de 500 kilometer mogelijk is) en een elektromotor van 204 pk. Het vermogen vindt via de achterwielen zijn weg naar het asfalt. In een later stadium volgt een vierwiel aangedreven versie. Die heeft een tweede elektromotor op de vooras en beschikt over een gecombineerd vermogen van 306 pk. Laden kan met wisselstroom, 3-fase stroom en gelijkstroom.
Door de riante wielbasis, de korte overhangen en het in de wagenvloer geïntegreerde accupakket biedt de ID.4 volgens Volkswagen een ongekende hoeveelheid interieurruimte onder zijn gestroomlijnde koetswerk. Net als bij de ID.3 ontbreekt ook op deze elektrische SUV een klassieke grille. De lage plaatsing van het accupakket zorgt voor een laag zwaartepunt. Dat vertaalt zich in een dynamisch rijgedrag. Volkswagen verklapte eerder al dat de bagageruimte 515 liter aan spullen kan opslokken. De afmetingen zijn ook al bekend: de ID.4 is 4,63 meter lang, 1,89 meter breed en 1,61 meter hoog, met een wielbasis van 2,77 meter.

De hightech cockpit van de ID.4 staat bol van de intuïtieve aanraak & spraak mogelijkheden voor de bediening (Natural Voice Control). De Volkswagen is fulltime met internet verbonden en voorzien van geavanceerde assistentiesystemen. De fabrikant belooft daarnaast dat de ID.4 klimaatneutraal geproduceerd gaat worden in Zwickau. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een instaptarief boven de 40.000 euro. Volkswagen wil tegen 2050 alleen nog maar elektrische auto’s bouwen en verkopen.
Volkswagen zal de ID.4 pas eind dit jaar in productie nemen, een paar maanden na de onthulling van de definitieve versie, met een verkoopstart in 2021. Waardoor de elektrische revolutie in Wolfsburg eigenlijk tergend langzaam verloopt. Volkswagen meldt dat het definitieve uiterlijk van de ID.4 heel weinig zal verschillen van het exemplaar op deze afbeeldingen. Voorwaarde is dan wel dat eerst de softwareproblemen bij de ID.3 opgelost worden.

Automatisch updaten is niet mogelijk, waardoor de aanpassingen handmatig doorgevoerd moeten worden. Er wel bij alle 20.000 exemplaren van de ID.3 die inmiddels geproduceerd zijn maar in de huidige vorm niet aan de klant geleverd kunnen worden vanwege een te grote kans op storingen. Die auto’s staan nu vierkante banden te kweken op parkeerplaatsen. Het is niet duidelijk of de geplande lancering van de ID.3 in de zomer gehaald gaat worden. Het blijft de laatste maanden verdacht stil nadat Volkswagen de prijs van deze elektrische hatchback bekend had gemaakt …
Als het marktdebuut van deze elektrische Volkswagen wordt uitgesteld, dan zal dat gegarandeerd consequenties hebben voor de productiestart van de ID.4. Die zou dan verschoven kunnen worden naar 2021. De Nederlandse importeur van Volkswagen spreekt de verhalen over een vertraagde productiestart van de ID.3 overigens tegen. “Na de zomer wordt hij gewoon uitgeleverd”, zo laat een woordvoerder Luuk Hoogezand weten.

Tja, dat is nou precies het probleem. Eerst was er sprake van een levering start in het tweede kwartaal. Maar “na de zomer” is minimaal het derde kwartaal. En als je de maand oktober als “na de zomer” definieert, dan start de levering van de ID.3 pas in het vierde kwartaal. Het is jammer dat de importeur met vage formuleringen de buitenwereld zand in de ogen probeert te strooien. Maar ach, dat past wel bij een bedrijf wiens dieselmotoren vol gemanipuleerde software zat …
De softwareproblemen bij de ID.3 zouden voortkomen uit een te haastig en een goedkoop ontworpen basisarchitectuur, waardoor de verschillende systemen niet goed met elkaar communiceren of zelfs uitvallen. Mei vorig jaar ging de eerste variant van de ID.3, de First Edition, in de voorverkoop. De 30.000 voor Europa beschikbare exemplaren waren toen razendsnel uitverkocht. Een groot deel was besteld door Nederlandse klanten. Maar zij wachten nu dus al ruim 9 maanden op levering van hun ID.3 …

De krampachtige ontkenning van levering problemen door de Volkswagen importeur is begrijpelijk. De ID.3 is immers de vaandeldrager van Volkswagens elektrische toekomst. Wat de Kever was voor de jaren vijftig en zestig, en de Golf voor de periode daarna, dat moet de elektrische hatchback voor het huidige decennium worden. Een falende ID.3 zou funest zijn. En zal tot veel ontevreden zakelijke klanten leiden, die hun exemplaar graag nog dit jaar op kenteken gezet willen hebben om te kunnen profiteren van slechts 8 procent bijtelling.
Diess (foto) gaat er bovendien in zijn berekeningen van uit dat hij spoedig geld zal kunnen verdienen met de elektrische auto’s van Volkswagen. Als er met de ID.3 een slechte verkoopstart gemaakt wordt, dan verkleint dit de kans dat er met de elektrische auto die daarna komen (lees: deze ID.4) winst gemaakt kan worden. Deze SUV moet in de plannen van Diess net zo veel opleveren als een Volkswagen Golf.

Maar voorlopig heeft de ID.4 de schijn bij boekhouders tegen. Enerzijds vanwege de verwachte populariteitsdaling van SUV modellen en anderzijds vanwege de aanloopproblemen bij de ID.3, die de productiekosten onvermijdelijk omhoog jagen. Kan Diess die tegenvaller dan niet compenseren met een hogere prijsstelling voor de ID.4? Nee, niet als concurrenten, bijvoorbeeld Hyundai en Kia, hun elektrische auto’s goedkoper kunnen produceren. Want als de ID.4 straks 10.000 euro duurder is dan de Tucson Electric of e-Sportage, dan zal er van een herhaling van het Kever / Golf verkoopsucces niet veel terecht komen …
