Nieuwstelex: Porsche Macan straks verkrijgbaar in 2 aandrijfsmaken

0

+++ De door Europa gewenste transitie naar elektrisch rijden loopt niet van een leien dakje. Hoewel de vraag naar emissievrije leasewagens in Nederland fiscaal met succes wordt gestimuleerd, blijft de vraag in andere landen nog steeds laag. En er is nu al een tekort aan batterijen. Audi, Jaguar en Mercedes-Benz hebben daar last van. Chemiereus BASF zal daar wat aan proberen doen door een grote ACCUFABRIEK te bouwen. Die komt in Scharzheide, in de Oost-Duitse deelstaat Brandenburg, te staan. Het is de bedoeling dat daar jaarlijks 400.000 accu’s voor elektrische auto’s worden gebouwd. Al in 2022 moet de productie van start gaan. Met de nieuwe fabriek is een investering van een 500 miljoen euro gemoeid. Die wordt niet alleen door BASF gedragen. Een aanzienlijk deel van het bedrag komt uit een subsidiepotje. De Europese Commissie trekt namelijk 3,2 miljard euro uit voor investeringen in batterij productie. Maar niet alle landen in weten daar van te profiteren. Er zijn slechts 7 lidstaten van de Europese Unie die een graantje meepikken. Hoeveel arbeidsplaatsen de nieuwe fabriek zal tellen, is nog niet bekend. +++

+++ AUDI geeft haar R8 een vervolg. Een koerswending, want de inmiddels ontslagen en binnenkort afzwaaiende voormalige topman, de Nederlander Bram Schot, zei eerder nog geen ruimte meer te zien voor een nieuwe generatie. Maar zijn opvolger Markus Duesmann denkt er blijkbaar anders over. De sportwagen krijgt wel een deels elektrische aandrijflijn. Dit betekent dat de volgende generatie R8 een (stekker) hybride wordt. Oftewel een bolide in de geest van de BMW i8. Dat Audi niet van plan is om de R8 naar de eeuwige jachtvelden te sturen, komt doordat het sportieve topmodel de basis vormt voor GT3 en GT4 raceversies. De klanten voor die uitvoeringen wil Audi niet laten vallen. Dit doet vermoeden dat de nieuwe R8 wel een stuk exclusiever wordt. Nu rest de vraag: wordt het een stekker hybride met een V10 als basisunit of met een 8 cilinder motor? Met het oog op de samenwerking met Lamborghini zou de eerste optie de meest logische keuze zijn. De V10 en de Huracan zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bovendien kunnen Audi en Lamborghini op deze manier de basis lay-out blijven delen. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 51.840 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat is 1,5 % meer dan in januari 2019. Dit percentage doet ‘business as usual’ vermoeden, maar dat is toch niet helemaal waar. BMW bekleedde afgelopen maand bij onze zuiderburen namelijk de koppositie met 5.397 nieuw ingeschreven voertuigen; een stijging van zo maar eventjes 40 % ten opzichte van januari 2019. Volkswagen heeft met 5.071 nieuwe auto’s een ruime voorsprong op Peugeot dat met 3.665 stuks de derde plaats inneemt. Mercedes en Opel nestelen zich met respectievelijk 3.654 en 3.193 registraties op de plekken 4 en 5. Vanaf dit jaar moet de autosector zich conformeren aan een CO2-uitstoot van gemiddeld 95 gram per kilometer. Het is dan ook geen verrassing dat het verkoopaandeel van pure benzinemodellen in januari daalde. Was dat in 2019 nog 61,5 %, afgelopen maand bedroeg het in België slechts 56,1 %. De (stekker) hybride modellen bereikten een verkoopaandeel van 8,5 % tegenover 4,8 % in 2019. Belgen blijven evenwel met een grote boog om volledig elektrische auto’s heen lopen: het verkoopaandeel bedroeg in januari slechts 1,4 %. Diesels herpakten zich daarentegen en waren goed voor 33,5 % van de registraties tegenover 31,4 % in 2019. Heel wat Belgische autoconsumenten zijn zich er blijkbaar niet van bewust dat nogal wat oliegestookte voertuigen (met een Euro6d-temp homologatie) al over 8 jaar niet meer welkom zijn in de lage emissiezones van Antwerpen en Gent. +++

+++ PORSCHE is voor wat betreft de toekomst van haar Macan niet van plan om op één paard te wedden. Dat is goed nieuws voor SUV fans met benzine in hun bloed want het betekent dat de huidige editie leverbaar blijft als het volledig elektrische alternatief op de markt verschijnt. Dat Porsche haar Macan eieren niet in één mandje wil leggen, komt doordat deze SUV verkooptechnisch het belangrijkste model voor de autofabrikant uit Zuffenhausen is. In 2022 moet de elektrische Macan klaar zijn. Porsche denkt evenwel dat de autowereld tegen die tijd nog niet geheel afgekickt zal zijn van benzine; zeker niet de SUV fans. Daarom blijft het huidige model nog een tijdje leverbaar. Zal die versie de beste keuze zijn voor Porsche klanten die van een potje scheuren houden? Niet perse, want de elektrische Macan krijgt zijn accu’s laag in het chassis geplaatst, wat een positieve uitwerking zal hebben op de wegligging. Bovendien heeft Porsche met de Taycan bewezen een uitstekend rijdende elektrische auto te kunnen maken. Een tussenoplossing (lees: stekker hybride is overigens geen optie. Dat komt doordat de Macan gebaseerd is op de eerste generatie Audi Q5 en diens platform laat elektrificatie niet toe; ook niet in ‘deelvorm’). +++

+++ TESLA wil 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) ophalen met een nieuwe aandelenemissie. Topman Elon Musk koopt zelf voor 10 miljoen dollar aan aandelen bij, zo meldt de fabrikant van elektrische auto’s. Tesla zegt het geld te willen gebruiken om haar financiële huishouding te verbeteren en om algemene uitgaven te financieren. Maar het bedrijf lijkt met de emissie vooral te willen profiteren van de flink gestegen aandelenkoers. Die heeft sinds de zomer van 2019 een opmerkelijke opmars doorgemaakt. In de zomer stond het aandeel nog op afgerond 250 dollar. Maar na enkele beter dan verwachte kwartaalcijfers koerste het aandeel op het hoogtepunt in februari naar liefst 960 dollar. Sindsdien heeft de waarde van Tesla echter een correctie doorgemaakt naar 767 dollar. Dat komt onder andere doordat er bij de bouw van de nieuwe Duitse fabriek een flinke beer op de weg is gesignaleerd. De bomenkap op het terrein in de buurt van Berlijn waar het bedrijf van Musk zijn eerste Europese productiefaciliteit wil vestigen, moet namelijk per direct worden gestaakt. Dat heeft een Duitse rechtbank beslist in een zaak die was aangespannen door lokale milieuactivisten. Tesla wil in Grünheide een fabriek bouwen voor de productie van elektrische auto’s en batterijen, zo maakte het bedrijf van Musk in november bekend. Het wordt de eerste productiefaciliteit van het bedrijf in Europa. Tesla heeft nu 2 fabrieken in de Verenigde Staten en 1 in China. In Tilburg staat een assemblagehal. Formeel heeft Tesla nog helemaal geen toestemming gekregen om de Duitse fabriek te bouwen: alle voorbereidende werkzaamheden zijn voor eigen risico. Er was echter al wel toestemming gegeven voor de kap van bomen; een bos van 92 hectare op het terrein. Die bomenkap is nu met succes aangevochten. De rechtbank heeft de kap onmiddellijk stilgelegd omdat de bomen anders al weg zouden zijn. Daarmee is niet gezegd dat ze uiteindelijk niet alsnog het veld moeten ruimen voor de Tesla fabriek. Musk zei eerder dat het om bomen gaat die bedoeld zijn voor de productie van papier. Eind januari werden ook al bommen uit de Tweede Wereldoorlog gevonden op het stuk grond in Grünheide. De overheid draaide toen op voor de kosten om die op te ruimen. Eerder die maand waren er protesten van omwonenden tegen de komst van de fabriek van Tesla. +++

+++ TOYOTA geeft een vervolg aan de Aygo. Dat is minder vanzelfsprekend dan het klinkt, want veel andere autofabrikanten beschouwen het A segment, dat van de kleine stadsauto’s, als een zinkend schip dat in een snel tempo verlaten dient te worden. Kleine winstmarges en hoge investeringen om de kleine modellen te laten beantwoorden aan de uitstoot & veiligheid normen zorgen ervoor dat steeds meer producenten geen businesscase voor opvolgers met een benzinemotor zien. Behalve Toyota. Volkswagen, met in haar kielzog Seat en Skoda, heeft haar A segment ontwerp (Up, Mii en Citigo) een elektrische nieuwe levensfase gegeven. De prijs komt daardoor flink boven die van benzineversies te liggen. PSA geeft geen vervolg aan de Citroën C1 en Peugeot 108. Dit betekent dat de Franse autoproducent zich terugtrekt uit de joint venture met Toyota. In 2021 zal dit samenwerkingsverband worden ontvlochten. De Japanners gaan daarna in de Tsjechische fabriek waar nu nog de C1 en 108 van de band rollen een nieuwe editie van de Aygo bouwen. “Wij zien de uitdagingen in het A segment als een buitenkans”, aldus een woordvoerder van Toyota. “De Aygo blijft voor ons een interessante auto”. Toyota heeft haar beproefde hybride technologie om op terug te vallen, reden waarom de volgende generatie niet als een elektrisch model debuteert. “Die aandrijfvorm moet eerst nog rijpen en het is afwachten wanneer de marktvraag in het A segment verschuift naar elektrisch”, aldus de woordvoerder van Toyota. Verstandig, want in januari is de Duitse verkoop van Smart (vorige maand waren er voor het eerst geen benzineversies meer leverbaar) met 97 procent ingestort). De prijs van elektrische modellen staat volgens Toyota vooralsnog haaks op betaalbaarheid; een basiskenmerk van het A-segment. Al betekent dit niet dat de volgende generatie Aygo niet ontworpen wordt om snel op een elektrische aandrijflijn over te schakelen indien de markt daar om vraagt. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat een productievertaling geven aan haar conceptstudie ID.Buzz. De elektrische Microbus gaat in 2022 in Duitsland in productie, zo laat Johan de Nysschen, de Chief Operating Officer van Volkswagen America, weten. De naam ID.Buzz is evenwel nog niet formeel bevestigd. Wel is duidelijk dat er 2 carrosserievarianten gepland zijn en dat de klant zal kunnen kiezen uit 3 verschillende accupakketten. De beginletters van de elektrische Microbus worden in ieder geval ‘ID’. Die gebruikt Volkswagen namelijk al voor haar emissievrije debuutmodel, de ID.3. In de laatste conceptstudie vorm van 3 jaar geleden was de ID.Buzz 4.941 mm lang, 1.963 mm breed en 1.977 mm hoog. Binnenin is er ruimte voor 8 personen. Het studiemodel was voorzien van een accu met een capaciteit van 111 kWh die goed is voor een actieradius van 600 kilometer (gemeten volgens de inmiddels verouderde NEDC norm). De 2 elektromotoren leveren samen 374 pk. Daarmee kan de ID.Buzz in 5,3 seconden naar 100 km/u sprinten. In 2018 toonde Volkswagen ook de ID.Buzz Cargo. Dat is de bestelbus uitvoering. Die had een kleiner accupakket en een WLTP bereik van 330 kilometer. Met een upgrade van de batterij valt daar 550 kilometer van te maken. Ook de ID.Buzz Cargo moet in 2022 in productie gaan. De eerste conceptstudie voor een nieuwe, futuristische Microbus stamt uit 2001. Toen was er evenwel nog geen sprake van een elektrische aandrijflijn. +++

Reageren is niet mogelijk.