Suzuki gaat elektrisch met de Concept Futuro-e

0

Elke autofabrikant moet de transitie naar elektrische aandrijving maken, maar Suzuki houdt het voor wat betreft haar in Europa verkochte modellen bij milde hybride techniek. Dat is niet toereikend voor de Indiase divisie. In het land waar dit bedrijfsonderdeel, Maruti Suzuki genaamd, al jarenlang met afstand marktleider is, kan de luchtvervuiling extreme vormen aannemen. Omdat het moederbedrijf talmt met volledig elektrische modellen, is de Indiase divisie uit amoede zelf achter de tekentafel gekropen. Het resultaat is de Futuro-e conceptstudie. Die beleeft nu zijn publieksdebuut op de Auto Expo 2020 in New Delhi.

De Maruti Suzuki Concept Futuro-e combineert de carrosserievorm van een coupéachtige SUV met een volledig elektrische aandrijflijn. Volgens operationeel directeur Kenichi Ayukaw (derde foto) laat het showmodel zien wat de toekomstige mondiale designstijl is van Suzuki. Althans, voor wat betreft het SUV repertoire. Ook in India neemt de vraag naar dit type auto’s gestaag toe.

Volgens Maruti Suzuki is de elektrische, coupéachtige SUV primair bestemd voor jonge, carrière makende of ander zins ambitieuze bevolking in India. Het design van de Concept Futuro-e oogt zeer futuristisch en aerodynamisch. Aan de voorzijde heeft het showmodel een unieke LED licht signatuur die start in het merklogo (het ‘S’ embleem) en die een scherpe knik maakt op de carrosseriehoeken.

Dankzij de grote wielen en geprononceerde wielkasten maakt de Concept Futuro-e een atletische indruk. Aan de achterzijde zien wij ook een opvallende LED licht signatuur die de gehele breedte van de carrosserie beslaat en op de hoeken afbuigt richting de bumper. Volgens Maruti Suzuki is de matte Silver Nebula kleur van de conceptstudie “geïnspireerd door het sterrenstelsel. Dat versterkt de futuristische uitstraling van het showmodel.

Het interieur sluit qua buitenaards karakter goed aan bij het carrosserieontwerp. In de cabine zijn 4 draaibare stoelen gemonteerd en het dashboard wordt gedomineerd door een zeer brede Human Machine Interface (HMI) die zich via veegbewegingen of aanraking laat bedienen. Het stuurwiel heeft een vlindervorm en de middenconsole verbindt de zetels voorin met de exemplaren achterin.

Door gebruik te maken van 2 contrasterende kleuren (blauw en ivoor) wordt volgens Maruti Suzuki het ‘zwevende’ interieur concept van de extravagant vormgegeven Futuro-e geaccentueerd. Om dit effect te versterken is er ook gebruik gemaakt van doorzichtige oppervlakken en sfeerverlichting. Een uitgebreid Head-up display is ook van de partij en zowel in de portieren als op het dashboard voor de bijrijder zien we digitale schermen.

Maruti Suzuki doet (nog) geen mededelingen over de aandrijflijn. Zij meldt alleen dat bij het ontwerpen van de Concept Futuro-e ook rekening gehouden is met de mogelijkheid van stekker hybride techniek (naast volledig elektrische aandrijving). Suzuki werkt op het gebied van emissievrije auto’s samen met Toyota. Mogelijk krijgt deze landgenoot een eigen versie van de conceptstudie voor verkoop in India.

Het showmodel belichaamt kort samengevat dus de visie van de Indiase tak van Suzuki op “groene mobiliteit”. Maruti Suzuki, dat momenteel bijna de helft van de lokale automarkt in handen heeft, heeft het voornemen om de komende jaren 1 miljoen ‘groene modellen’ te verkopen. De Indiase divisie rekent daar ook auto’s met een aardgasinstallatie en (milde) hybride techniek toe.

Mocht de productieversie van de Concept Futuro-e, die in 2021 klaar moet zijn, ook leverbaar worden met een verbrandingsmotor, dan kunnen wij in dit ontwerp de opvolger van de Vitara of S-Cross zien. Al kan het ook zijn dat Suzuki deze coupéachtige SUV wat hoger gaat positioneren als alternatief voor bijvoorbeeld de Mitsubishi Eclipse Cross. De doelgroep zou dan kunnen bestaan uit jonge, carrière makende of ander zins ambitieuze autoconsumenten die nog niet genoeg verdienen om zich een Audi Q3 Sportback te kunnen veroorloven.

 

Reageren is niet mogelijk.