Volkswagen ID R sportwagen krijgt nieuwe batterijtechnologie

0

Volkswagen werkt aan een geavanceerde nieuwe elektrische sportwagen. Dit model moet het visitekaartje worden van de ID R performance auto’s. De productie, waarvan de start is gepland voor 2024, gaat verzorgd worden door Karmann.

Van de elektrische sportwagen zijn 2 carrosserievarianten gepland: een coupé en een roadster. Beiden zullen worden gebaseerd op het MEB onderstel van de ID.3 . Bij dit platform zit de primaire elektromotor op de achteras. Voor een sportwagen is dat bepaald niet verkeerd. Voor de topuitvoering is evenwel een tweede elektromotor op de vooras gepland, waardoor vierwiel aandrijving ontstaat.

Audi krijgt wellicht een eigen versie van de elektrische sportwagen, als opvolger van de TT. Verder broedt Porsche op een pretentieloos instapmodel. Daarmee wil men de 914 reïncarneren. Voor alledrie de sportwagens geldt dat gewicht de grootste vijand is. Daarom wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie batterijen met een veel betere verhouding tussen capaciteit en gewicht. Volkswagen doet hier momenteel reeds ervaring mee op en zou al diverse patenten hebben aangevraagd.

Het ID R subgamma van Volkswagen zal boven de ID GTX modellen gepositioneerd gaan worden. Net zoals de R uitvoeringen met verbrandingsmotor hoger in de hiërarchie staan dan het GTI repertoire. Het eerste Volkswagen model met GTX badge wordt een sportieve variant van de later dit jaar te introduceren ID.4 cross-over.

Reageren is niet mogelijk.