Volkswagen stoomt Golf GTD klaar voor Genève

0

Volkswagen neemt zijn nieuwe Golf GTD mee naar de autosalon van Genève. Veel meer deze plaagafbeelding wil men in Wolfsburg voorlopig nog niet kwijt, maar het is al wel bekend hoeveel vermogen hij gaat krijgen.

Eerder bevestigde Volkswagen al dat de nieuwe Golf GTI in Genève zal worden onthuld en daar komt nu dus ook de GTD uitvoering bij. De nieuwe dieseltopper wordt 204 pk sterk. Daarmee biedt hij evenveel vermogen als de stekker hybride uitvoering van de Golf.

Volkswagen belooft dat de dieselmotor in het vooronder van de nieuwe GTD het schoonste TDI blok is dat ooit in een Golf is gebruikt. Op dit vlak heeft men in Wolfsburg natuurlijk het een en ander goed te maken. Een nieuwe katalysator (Sequentiële Selective Catalytic Reduction genaamd; SCR) helpt de NOx uitstoot met 80 procent te verminderen. De techniek is al verkrijgbaar in de Passat 2.0 TDI Evo met 150 pk.

Met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf GTD zijn er binnen het modelaanbod van de achtste generatie liefst 5 sportieve varianten met een vermogen van 200 pk of meer. Naast de iconische GTI (voortaan met 245 pk in plaats van 230 pk) zijn dat de 290 pk sterke Golf GTI TCR, de R topversie met 333 pk en de nieuwe GTE die met stekker hybride techniek en een vermogen van 245 pk net zo krachtig wordt als de GTI.

De plaagafbeelding laat zien dat het front van de nieuwe Golf GTD flink robuuster wordt vormgegeven dan de snuit van de reguliere Golf. Het onderste gedeelte van de bumper krijgt een honingraat rooster waar aan weerszijde 5 LED lichtunits dienstdoen als mistlampen. Op de neus is subtiel het GTD logo geplakt. Volkswagen laat weten dat het dashboard een startknop krijgt om de dieselmotor aan het ontbranden te zetten.

In 1982 bracht Volkswagen voor het eerst een Golf GTD op de markt. Die kreeg een plek naast de GTI uitvoering in het gamma. Later verdween het sportieve diesellabel ten faveure van TDI uitvoeringen met rode letters. Bij de Golf VI maakte de GTD echter een comeback. Ook van de vorige generatie was er een dergelijke uitvoering. Die was goed voor 184 pk. Zijn bestaansrecht ontleende hij eigenlijk alleen nog aan de perfecte dubbelloops uitlaat aan één kant; een oplossing waar menig Golf GTI jaloers op is.

De vraag is of de schoonmaakkuur voor de TDI motor voldoende is om de autoconsument weer in een diesel te krijgen. In Nederland zijn de verkoopcijfers van dit type auto’s in ieder geval als een plumpudding in elkaar gezakt. Toch is Volkswagen, met in haar kielzog dochter Audi, niet van plan om de handdoek in de ring te gooien. In Wolfsburg en Ingolstadt gaat men stug door met de nagelende motoren.

Reageren is niet mogelijk.