Autoverkopen februari: Kia onttroont Volkswagen

0

Afgelopen maand zijn er in Nederland 29.868 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat waren er 88 stuks, oftewel 0,3 procent, meer dan in februari vorig jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van de Bovag, de RAI Vereniging en RDC.

Na 2 maanden staat de verkoopteller op 73.898 nieuwe auto’s. Dat is 4 procent minder dan een jaar eerder. Met 4.743 stuks betrof bijna 6,5 procent van het aantal registraties in januari en februari een elektrische auto. Dat is marginaal meer dan vorig jaar. Een opvallend resultaat omdat de bijtelling sinds 1 januari is verdubbeld. Maar blijkbaar is de autoconsument er klaar voor om elektrisch te gaan rijden. In februari bedroeg het marktaandeel van elektrische auto’s zelfs 9,3 procent.

Bijna 14 procent van het aantal auto’s dat op kenteken werd gezet, was een (stekker) hybride. In 2019 werden in de eerste 2 maanden 4.771 van dit soort personenwagens verkocht en dit jaar met 10.060 stuks ruim 2 keer zoveel. Benzinemodellen waren tot en met februari goed voor driekwart van de registraties en diesels hadden ruim 5 procent marktaandeel.

In februari waren de populairste automerken achtereenvolgens Kia met 2.629 registraties en 8,8 procent marktaandeel, Volkswagen (2.484 en 8,3 procent), Opel (2.124 en 7,1 procent), Peugeot (2.082 en 7,0 procent) en Toyota (2.079 en 7,0 procent). Daarna volgen Ford (1.788
registraties), Renault (1.768), BMW (1.766), Mercedes-Benz (1.513) en Skoda (1.319).

Merken waarvan de verkopen in februari meer dan halveerden, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (moet het nu zonder de MiTo zien te redden, en over een paar maanden ook zonder Giulietta), Jeep (de ooit redelijk populaire Compass is nu verkooptechnisch het noorden kwijt), Smart (dit merk snijdt zichzelf enorm de vingers met de volle focus op elektrische modellen; al speelt ook de volkomen achterhaalde actieradius mee) en Tesla (van de Model 3 hype zoals in 2019 is nu geen sprake). Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die hun afzet (vrijwel) wisten te verdubbelen. Dat zijn Jaguar (er werden duidelijk meer exemplaren van de XE en XF op kenteken gezet), Mitsubishi (er werd blijkbaar een bootlading aan Space Stars op kenteken gezet) en Porsche (met name de Cayenne (Coupé) was in trek).

De populairste automodellen in februari waren achtereenvolgens de Kia Niro met 1.054 registraties en 3,5 procent marktaandeel, de Renault Clio (821 en 2,8 procent), de Ford Focus (762 en 2,6 procent), de Volkswagen Golf (757 en 2,5 procent) en de Kia Picanto (721 en 2,4 procent). Daarna volgen de Peugeot 108 (707 registraties), de Ford Fiesta (671), de Opel Ampera-e (647), de Mitsubishi Space Star (613) en de Volkswagen Polo (599).

Dat in februari de statistieken op modelniveau werd aangevoerd door de Kia Niro, komt door een nieuwe bootlading met vooral elektrische versies. Maar ook de (stekker) hybride uitvoeringen van de Koreaanse cross-over deden het goed. Mede hierdoor wist Kia op merkniveau de traditionele marktleider Volkswagen in februari te onttronen.

Opvallend is verder het grote aantal exemplaren dat van de Mitsubishi Space Star op kenteken werd gezet. De fabrikant is niet zo vaak meer in de top 10 te vinden sinds het gekkenhuis rond de Outlander PHEV voorbij is, of eigenlijk toen de overheid een eind maakte aan de verlaagde bijtelling voor stekker hybride modellen. De zwaar afgeprijsde Opel Ampera-e deed het ook lekker, net als de nieuwe Renault Clio, die segmentgenoot Volkswagen Polo (vorig jaar na de Tesla Model 3 nog de populairste auto van Nederland) resoluut naar het tweede plan verwees.

Bovengenoemde Opel Ampera-e ging in het segment voor volledig elektrische auto’s in februari aan kop met 647 registraties. Daarna volgen de Kia e-Niro (481), de Volkswagen e-Golf (470), de Hyundai Kona Electric (291), de Skoda Citigo E iV (153), de Tesla Model 3 (125), de Renault Zoé (81), de Mercedes-Benz EQ C (80), de Hyundai Ioniq (71) en de Nissan Leaf (68).

Modellen die, ongeacht het type aandrijving, in februari minimaal 300 keer op kenteken werden gezet, waren achtereenvolgens de BMW 1-serie (345), de BMW 3-serie (380), de Citroën C1 (394), de Fiat 500 (526), de Ford Fiesta (671), de Ford Focus (762), de Hyundai i10 (305), de Hyundai Kona (562), de Kia Picanto (721), de Kia Niro (1.054), de Mercedes A klasse (386), de Mercedes CLA (315), de Mini Hatch (383), de Mitsubishi Space Star (613), de Nissan Qashqai (408), de Opel Corsa (396), de Opel Astra (445), de Opel Ampera-e (647), de Peugeot 108 (707), de Peugeot 208 (501), de Renault Clio (821), de Renault Captur (395), de Skoda Kodiaq (341), de Toyota Aygo (597), de Toyota Yaris (484), Toyota Corolla (523), de Volkswagen Polo (599), de Volkswagen Golf (757) en de Volvo V60 (324).

 

Reageren is niet mogelijk.