Beter laat dan nooit: de Audi Q5 Sportback

0

Tijdens de persconferentie over de bedrijfsresultaten van 2019 en een vooruitblik naar komende periode heeft Audi enkele nieuwe modellen aangekondigd. Zo mogen wij nog dit jaar de Q5 Sportback verwachten.

Een Q5 Sportback is niet echt een grote verrassing. Audi kwam eerder al met dergelijke carrosserievarianten van de Q3 en de e-Tron. De Q5 Sportback gaat met zijn aflopende daklijn concurreren met de BMW X4 en Mercedes GLC Coupé. Tegen relatief geringe kosten kan Audi op deze manier een nieuw model aan zijn gamma toevoegen. In deze dure tijden (als gevolg van de elektrificatie noodzaak) wordt het licht voor dergelijke productvoorstellen al snel op groen gezet.

De nieuwe Q5 Sportback wordt als SUV Coupé stilistisch duidelijk een grote broer van de Q3 Sportback. Extra geprononceerde wielkasten en spatborden moeten het sportieve karakter benadrukken. Net als de gewone Q5 wordt ook de Sportback versie leverbaar in 50 TFSI-e en 55 TFSI-e stekker hybride uitvoering met respectievelijk 299 pk en 367 pk. Daarnaast zijn dieselversies en gewone benzine varianten gepland. Topmodel wordt de SQ5 Sportback met 347 pk sterke 6 cilinder 3.0 TDI motor.

De relatief kleine achterruit wordt gedecoreerd met een dakspoiler. De introductie van de Q5 Sportback, die voor eind dit jaar gepland staat, wordt gecombineerd met een facelift van de hele modelreeks. Beide carrosserievarianten kunnen rekenen op een nieuwe, bredere grille, andere koplampen en gemoderniseerde bumpers. Het dashboard zal worden voorzien van een groter display voor het infomedia systeem.

Naar verwachting wordt de Sportback versie ruim 2.000 euro duurder dan de gewone Q5. De meerkosten bij de productie zullen veel minder hoog uitvallen. Het restant steekt Audi in zijn zak. Dat is een bewuste keuze, want volgens financieel directeur Arno Antlitz, zijn elektrische modellen als de e-Tron niet zo winstgevend als hun tegenhangers voor verbrandingsmotoren. Vorig jaar bleef er 4,5 miljard euro aan de strijkstok hangen en het is niet de bedoeling dan dit in 2020 veel minder zal zijn, al haalt het corona virus vermoedelijk een streep door die rekening.

Verder zal Audi intensiever gaan samenwerken met Porsche en Volkswagen om de kosten te drukken. Zo krijgen de grotere modellen het PPE platform van het zustermerk uit Stuttgart-Zuffenhausen als basis, terwijl de compacte auto’s gebaseerd zullen worden op het MEB onderstel van het moederbedrijf. De bodemplaat die samen met Porsche ontwikkeld gaat worden is specifiek bestemd voor hogere voertuigen zoals de volgende generatie Macan en de Q9 e-Tron.

Tegen 2025 wil Audi ongeveer 30 (deels) elektrische modellen in haar gamma hebben, waaronder ongeveer 10 stekker hybride auto’s voertuigen. Tegen die tijd dient 40 procent van alle door het merk met de 4 ringen geproduceerde voertuigen niet meer (uitsluitend) voorzien te zijn van een verbrandingsmotor. Audi zal dit jaar 20 nieuwe modellen lanceren. Meegerekend zijn facelifts en extra carrosserievarianten. Zo krijgt de Q2 een facelift en zal de nieuwe A3 nog dit jaar ook besteld kunnen worden als Limousine (sedan).

Reageren is niet mogelijk.