Consumentenbond stelt Volkswagen een ultimatum

0

De Consumentenbond dreigt Volkswagen met een ultimatum. Als de autobouwer niet binnen 2 weken in gesprek gaat over compensatie voor eigenaren van dieselauto’s met sjoemel software, dan volgt een juridische procedure.

In dit geval trekt de Consumentenbond op met een stichting die specifiek streeft naar compensatie voor gedupeerden van het sjoemel dieselschandaal: de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). “Wij houden graag nog even de kaarten tegen de borst als het gaat om de juridische procedure”, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond.

De Consumentenbond zegt liever niet naar de rechter te gaan. De belangenclub wil liever in gesprek met Volkswagen. “Volkswagen heeft al genoeg juridische procedures lopen. Hun tactiek is traineren, uitstellen, ontkennen. We zijn voor je het weet 10 jaar verder als wij er een juridische zaak van maken”, zegt Donat. “Wij zullen dat doen als het moet, maar consumenten hebben er niets aan”.

Vorige week schikte Volkswagen in Duitsland voor 830 miljoen euro met een koepel van Duitse consumentenverenigingen. In totaal 260.000 Volkswagen rijders krijgen daar een schadevergoeding tussen de 1.350 en 6.257 euro, afhankelijk van het type en bouwjaar van hun diesel auto. Eerder betaalde Volkswagen in de Verenigde Staten 14,7 miljard euro aan getroffen bestuurders. Inclusief andere claims en schadevergoedingen is de autofabrikant nu al meer dan 30 miljard euro kwijt aan de fraude affaire.

De Duitse schikking is voor de Consumentenbond een extra motivatie om het ultimatum te stellen. De bond wil nog niet zeggen wat de inzet van een gesprek zou zijn. “Als we nu al eisen op tafel leggen, worden de gesprekken nog moeilijker. Laten we eerst maar eens zorgen dat ze aan tafel komen”, zegt Donat. ” Na jaren van ontkenning en vertraging door Volkswagen is het nu klaar. Wij roepen het concern dan ook op om nu snel met ons in gesprek te gaan en tot een eerlijke, collectieve compensatieregeling te komen”.

Volkswagen raakte in september 2015 wereldwijd in opspraak toen duidelijk werd dat de autobouwer jarenlang had gesjoemeld met de uitstoot gegevens van miljoenen diesel voertuigen. Bij tests zorgde het bedrijf ervoor dat auto’s minder schadelijke stoffen uitstootten dan in de praktijk. Later bleken ook andere autofabrikanten dit soort sjoemel software te gebruiken. Inmiddels heeft Volkswagen zo’n 30 miljard euro aan compensatie en boete betaald.

 

Reageren is niet mogelijk.