Downsizing volgens Aston Martin: 3,0 liter V6 met hybride techniek

0

Aston Martin is bijna klaar met de ontwikkeling van de hybride V6 motor voor de Valhalla, de supersportwagen die onder de Valkyrie gepositioneerd gaat worden. De krachtbron is in eigen huis ontwikkeld en moet krachtiger worden dan de huidige V8 van Mercedes-AMG en de dubbel geblazen 5,2 liter V12 van de DBS Superleggera. Reken dus op een systeemvermogen van minstens 725 pk.

Verder moet de V6 met ‘hot V’ structuur een hoogtoerig karakter en een laag gewicht krijgen (namelijk minder dan 200 kilo). Als kers op de taart is hij ook nog eens emissienorm Euro 7 conform. Bij de Valhalla, die naar het rijk van Odin uit de Noorse mythologie vernoemd is, zit de krachtpatser achter de voorstoelen. Het is voor het eerst sinds 1968 dat Aston Martin een nieuwe motor vanaf de basis zelf heeft ontwikkeld. Bovengenoemde 12 cilinder is namelijk in essentie een set V6 blokken van Ford.

De nieuwe motor draagt intern de codenaam TM01, een eerbetoon aan de Pool Tadek Marek, in de jaren vijftig en zestig ingenieur bij Aston Martin. Hij verfijnde de roemruchte 6 cilinder lijnmotor van de Aston Martin DB5 en ontwikkelde de 8 cilinder van de V8, de Virage en de Vantage. Jörg Ross, de huidige Chief Engineer Powertrain, benadrukt de ode aan de oud ingenieur: “Het belangrijkste was dat wij iets wilden maken dat past bij het naamplaatje van de TM01 en dat indruk zou hebben gemaakt op onze voormalige baanbrekende technicus”.

De nieuwe V6 heeft een inhoud van 3,0 liter. De ‘hot V’ structuur betekent dat de 2 turbo’s zich tussen de cilinderbanken bevinden. Dit maakt de motor niet alleen compacter, maar op thermisch vlak ook efficiënter. In de Valhalla wordt de V6 gekoppeld aan hybride techniek. Naast een reguliere hybride is er ook sprake van een stekker variant. De Valhalla gaat in 2022 in productie. Hij zal zoals gezegd onder de knotsgekke Valkyrie worden gepositioneerd, die in een oplage van 150 stuks gebouwd gaat worden (plus nog 25 circuitexemplaren) en die voorzien is van een atmosferische V12 met een vermogen van 1.000 pk.

Naast de Valhalla, waarvan 500 eenheden gebouwd gaan worden, is de nieuwe V6 ook bestemd voor de aanstaande Vanquish, die geen productielimiet kent en een concurrent moet worden voor de Ferrari F8 Tributo, de Lamborghini Huracán Evo en de McLaren 720S. Aston Martin topman Andy Palmer noemt de nieuwe motor “de toekomst van ons bedrijf”. Hij voegt er aan toe: “Aston Martin ontwikkelt een nieuw gamma aan hybride aandrijflijnen om er voor te zorgen dat de complete unit de krachtigste in het Aston Martin aanbod wordt wanneer hij op de markt verschijnt”. De laatste 6 cilinder motoren werden door het merk in 1972 gebouwd. Dat was de DBS.

Reageren is niet mogelijk.