In detail: de BMW Concept i4

0

BMW heeft zijn showmodel Concept i4 op internet onthuld. Eigenlijk zou het studieontwerp op de autosalon van Genève worden voorgesteld, maar het publieksdebuut is nu doorgeschoven naar de herfst. De futuristisch ogende, elektrische 4-deurs coupé gaat volgend jaar al in productie.

Daarmee komt de tweede fase van het elektrisch offensief van BMW op gang. De eerste poging om de markt voor emissievrij personenwagens open te breken met de i3 was niet echt succesvol. Al kwam dat deels doordat BMW daarmee aan de vroege kant was. De erg smaakgevoelig i3 had en heeft ondanks de harde vering tal van kwaliteiten. Hij zal na de marktintroductie van de i4 nog tot in 2023 worden doorgebouwd, al is een WLTP actieradius van 310 kilometer vandaag de dag voor een premium product toch echt te weinig. De stekker hybride i8 sportwagen gaat dit jaar uit productie.

Onderdeel van het tweede elektrische offensief van BMW zijn ook de nog dit jaar te introduceren iX3 (met 400 kilometer actieradius) en de iNext die eind 2021 debuteert. Daar tussenin zit de productieversie van deze Concept i4; vermoedelijk ook qua prijs. Deze conceptstudie is de voorbode van de nieuwe 4-serie Gran Coupé die ook in een volledig elektrische uitvoering op de markt komt. Een les die BMW van de i3 geleerd is dat een autofabrikant zich (te) kwetsbaar maakt als die haar kaarten in zet op aparte emissievrije modellen. Groeit de afzetmarkt daarvoor minder hard dan verwacht, dan is er direct een probleem. Indien er gebruik gemaakt wordt van een bestaand model is daarvan geen sprake. Dan zal, bij een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, de consument vooral de conventioneel aangedreven uitvoeringen van de 4-serie Gran Coupé kopen en kan de fabriek gewoon op volle capaciteit blijven doordraaien.

BMW noemt het design van de i4 Gran Coupé een mix van elegante sportiviteit en praktische ruimte. De neus is lang, de wielbasis langgerekt en de daklijn buigt langzaam naar beneden toe, terwijl de heuplijn richting de achterzijde juist omhoog gaat. Visueel zal het uiteindelijke productiemodel bijzonder weinig verschillen van deze conceptstudie, zo stelt BMW. Dit betekent dat ook de elektrische versie een enorme nieren grille krijgt. Alleen dient die niet langer als koelluchtopening, waardoor hij afgesloten is, maar voorzien van sensoren voor autonome rij functies. Mogelijk worden voor de introductie nog enkele onderdelen aangepast, zoals de achterbumper en de koplampen.

Omdat BMW ook in China veel exemplaren van de i4 wil gaan verkopen, is het ontwerp van de 5-deurs coupé afgestemd op de lokale smaak. Dat verklaart waarom er gekozen is voor een bronskleur met blauwe accenten (min of meer ‘verplicht’ bij elektrische modellen) en een knoert van een grille. De ragfijne laser koplampen en de LED lichtblokken aan de achterkant volgen de bestaande BMW designtaal, maar werden wel strakker getrokken.

Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd. De aerodynamisch gevormde wielen zijn volgens de ontwerpers uitermate licht, maar de fabrikant meldt niet hoeveel kilo zij in de weegschaal leggen. BMW geeft aan dat zij met het ontwerp van de Concept i4 “het designpotentieel binnen het merk opzoekt”. Aan de achterkant heeft de elektrische fastback een diffusor, maar uiteraard ontbreken uitlaatpijpen.


Ook bij het ontwerpen van de cockpit heeft BMW gedacht aan de Chinezen. De i4 Concept heeft om deze reden een futuristisch interieur van wit leder met gouden accenten. De cabine oogt minimalistisch, maar niet goedkoop. De keuzehendel voor de automaat is vervangen door een kleinere schakelaar, maar de draaiknop voor de bediening van het infomediasysteem is nog steeds aanwezig.

Ondanks de aanwezigheid van sensoren voor autonome rij functies, kan de bestuurder in de i4 ook zelf rijden en op die manier ‘Freude am Fahren’ beleven. Hiertoe is het dashboard voorzien van 2 gebogen aanraakschermen die in één behuizing zitten en op de bestuurder gericht zijn. Alle instellingen en functies bedien je via de displays, waardoor er nog maar amper knoppen terug te vinden zijn in het interieur. Zoals bij een telefoon kan men op het centraal geplaatste scherm widgets verslepen om het menu aan de eigen voorkeuren aan te passen.

BMW heeft 3 zogeheten ‘Experience Modes’ ontwikkeld voor het centrale display: Core, Sport en Efficient. Het gekozen thema beïnvloedt niet alleen de gebruikte kleuren, maar bepaalt ook welke informatie wordt weergegeven. Verwacht ook hier in de toekomst meer van terug te zien. Zaken als de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem zijn middels slimme design foefjes weggewerkt. Het interieur is afgewerkt met Gold Bronze kleurige accenten, terwijl zaken als de iDrive knop en de toetsen voor de geheugenfunctie van de elektrisch verstelbare stoelen in kristalglas zijn uitgevoerd.

Ondanks de aanwezigheid van een accupakket in de vloer belooft BMW een relatief ruim interieur. De grote glaspartijen laten een hoop licht vallen op de in wit uitgevoerde cabine, waardoor er aan boord wegens het ontbreken van een klassiek motorgeluid waarschijnlijk sprake is van een serene rust. In het iDrive systeem op de midden tunnel zien we nog wat knoppen, maar verder bestaat het dashboard dus geheel uit schermen. Het stuur heeft dunne spijlen. Of het dashboard van de definitieve i4 net zo blauw wordt als in deze conceptstudie zullen we pas in 2021 weten. In grote lijnen ziet het interieur er productie klaar uit, op een deurgreepje hier en een hoofdsteun daar na misschien. En ik vermoed dat de meeste klanten gewoon gaan voor een zwart interieur zonder gekke tierlantijntjes.

De i4 krijgt een accupakket met een capaciteit van 80 kWh, wat garant zou staan voor een WLTP rij bereik van 600 kilometer. Ter vergelijking: de ongeveer even grote Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) komt 560 kilometer ver. Met een 150 kW lader moet je aan 35 minuten genoeg hebben om de batterijen op 80 procent van hun maximale capaciteit te brengen. De elektromotor van de achterwiel aangedreven i4 is goed voor 530 pk. Daarmee zou deze elektrische Gran Coupé, die net zo krachtig is als de huidige 4,4 liter V8 turbobenzine modellen van BMW, in staat zijn om in “ongeveer” 4 seconden naar 100 km/u te accelereren, ondanks het feit dat het accupakket ongeveer 550 kilo zwaar is. De topsnelheid bedraagt “meer dan 200 km/u”. De i4 gebruikt de 5de generatie van de zogeheten eDrive aandrijflijn, net als de goedkopere iX3 die later dit jaar al in China in productie gaat.

BMW zegt veel werk te hebben gemaakt van het geluid van de elektrische i4 (akoestische waarschuwing signalen op lage snelheid zijn tegenwoordig namelijk verplicht) waardoor voetgangers en fietsers de auto kunnen horen aankomen. Renzo Vitale, de Sound Designer van de autofabrikant, werkte hiervoor samen met componist Hans Zimmer (die nogal wat films van een soundtrack voorzag; denk aan Driving Miss Daisy, Thelma and Louise, Pirates of the Caribbean, Dunkirk en Gladiator). Aan dit geluid zou je in de toekomst alle elektrische auto’s van BMW moeten kunnen herkennen. Ik kan uit de vage beschrijving niet afleiden hoe hij eigenlijk klinkt. Nog een jaartje geduld dan maar. BMW meldt dat het geluid dat de i4 produceert per rij modus verschilt en ook op hoger tempo hoorbaar is. Zo klinkt de auto in de Core stand anders dan in de Sport setting. In alle gevallen is er sprake van een imitatie van het geluid die een auto met verbrandingsmotor maakt. Ook als de elektrische i4 gestart wordt.

De i4 wordt vanaf 2021 in München gebouwd. BMW investeerde aldaar 200 miljoen euro in een aanpassing van de productielijn. Daar zal de i4 op dezelfde band gebouwd gaan worden als de versies van de nieuwe 4-serie Gran Coupé met een verbrandingsmotor (waar hij dus van is afgeleid). Die zal leverbaar worden in een scala aan hybride uitvoeringen. BMW ziet af van een opvolger voor de 3-serie GT, hetgeen betekent dat deze 5-deurs fastback ook dat gat moet gaan opvullen. Kijken wij naar de concurrenten van Tesla (Model 3) en Polestar (2), dan staat de BMW er goed op. Hij heeft meer kracht en een groter bereik dan de rapste uitvoeringen van deze rivalen. Maar de BMW komt pas in 2021 op de markt en in de tussentijd staat de concurrentie ook niet stil. Bovendien wordt de i4 vermoedelijk een stuk duurder. Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van afgerond 82.000 euro. De hier getoonde versie met 530 pk en 600 kilometer rij bereik zou wel eens een ton kunnen gaan kosten.

 

Reageren is niet mogelijk.