Land Rover geeft Range Rover Sport een 350 pk sterke dieselmotor

0

Land Rover gaat haar V8 diesel vervangen door zescilinder exemplaar met milde hybride techniek. Het oliegestookte 3,6 liter blok maakt al sinds 2006 deel uit van het gamma van de Range Rover, maar Land Rover zou de van Ford afkomstige krachtbron binnenkort willen vervangen door een zuinigere motor van eigen makelij.

In 2006 beleefde de TDV8 zijn debuut in de vorige generatie Range Rover. De 3,6 liter grote motor had met 272 pk en 640 Nm duidelijk minder moeite om de massa van de grote SUV voort te bewegen dan de oude 6 cilinder lijnunit van BMW die een 20 procent kleinere longinhoud had. In 2010 werd de TDV8 vergroot tot 4,4 liter, met als resultaat 313 pk en 700 Nm. Deze motor is nog steeds beschikbaar voor de Range Rover, maar dan met 340 pk en 740 Nm. Maar niet lang meer, want de Britten zijn van plan hem te schrappen ten faveure van een zuinigere 3,0 liter 6 cilinder met milde hybride techniek.

Land Rover bouwt reeds een 2,0 liter 4 cilinder diesel met milde hybride ondersteuning en 48 volt techniek. Die krachtbron is leverbaar in de Evoque en in de Discovery Sport. Het piekvermogen van de 6 cilinder variant, die D350 wordt genoemd, bedraagt 350 pk. Aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. De CO2-uitstoot zou 225 gram/km bedragen tegenover 243 gram voor de 8 cilinder. En dat bij een identiek trekgewicht van 3.500 kilo. Voor de sprint naar 100 km/u is 7,1 seconden nodig.

Wanneer de nieuwe motor wordt gelanceerd, is nog niet duidelijk, wel dat hij ook beschikbaar kan komen voor de HST uitvoering van de Range Rover Sport (op de foto is de SVR versie te zien). De vraag is of de tanende belangstelling voor dieselmodellen hiermee een halt toe kan worden geroepen. Overigens is van de nieuwe dieselmotor ook een D300 uitvoering gepland met, inderdaad, 300 pk. Die gaat Land Rover gebruiken in de HSE , HSE Dynamic en Autobiography Dynamic uitvoeringen van de Range Rover Sport. De HST variant krijgt de opgevoerde D350 unit. De Range Rover Sport kan daarmee in 6,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is 225 km/u, terwijl er gemiddeld 210 gram CO2 per kilometer uitgestoten wordt.

Zustermerk Jaguar gaat de nieuwe 6 cilinder dieselmotor vermoedelijk monteren in de XF en de F-Pace die beiden dit jaar een facelift krijgen. Begin vorig jaar presenteerde Land Rover al een nieuwe 3,0 liter benzinemotor die standaard is voorzien van 48 Volt milde hybride ondersteuning. Dit blok is verkrijgbaar in de Range Rover.

Reageren is niet mogelijk.