In het kader van de autosalon van Genève (die op het laatste moment zoals bekend werd geannuleerd) heeft Skoda een plaagplaatje vrijgegeven van haar elektrische cross-over Enyaq. En dat leidt, anders dan de Tsjechen wellicht hadden gehoopt, tot gevoelens van opwinding, maar tot een diepe teleurstelling: de Enyaq krijgt een veel minder sportief design dan de conceptstudie die er aan voorafging, de Vision iV.
Die conceptstudie Vision iV werd een jaar geleden gepresenteerd en had de carrosserie van een wat hoger op zijn poten staande, coupéachtige liftback. Lekker sportief en dynamisch dus en een aangename afwisseling van het SUV design waarvoor veel andere fabrikanten bij hun elektrische auto opteren (Aiways U5, Audi e-Tron, BMW iX3, Byton M-Byte, Mercedes-Benz EQ C, Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Recharge P8). Maar die sportieve liftback carrosserie kunnen wij bij Skoda fluiten: de Enyaq wordt gewoon een ‘dertien in een dozijn’ elektrische auto en dat betekent een hoog, klassiek SUV koetswerk.
Eigenlijk is de uiteindelijke carrosserievorm van de Enyaq geen verrassing, want hij staat op hetzelfde MEB platform als de Volkswagen ID.3 en ID.4. En dat betekent blijkbaar onvermijdelijk een hoekige carrosserie die gespeend is van elke sportiviteit waarover de Vision iV (zie tweede foto) wel beschikte. De MEB techniek betekent overigens ook dat de Skoda Enyaq leverbaar wordt in achterwiel aangedreven vorm met vermogens van 150 tot 204 pk, en als 4×4 met 306 pk.
Skoda zal de orderboeken voor de Enyaq nog dit jaar openen. De marktintroductie van de elektrische SUV zal evenwel pas begin 2021 plaatsvinden. Het publieksdebuut van het Tsjechische alternatief voor de Volkswagen ID.4 is waarschijnlijk gepland voor oktober, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon plaatsvindt (voorwaarde is wel dat het Corona infectiegevaar dan geweken is).
Polygon testcentrum
Skoda zal de Enyaq voordat hij in productie wordt genomen nog een bezoek laten brengen aan het nieuwe Polygon testcentrum in Úhelnice, 10 kilometer ten oosten van Mladá Boleslav. Dat is de naam van het nieuwe crashtest laboratorium van de Tsjechen. Aldaar kunnen alle mogelijke botsproefscenario’s volgens de criteria van Euro NCAP worden gesimuleerd; ook met elektrische voertuigen.
De nieuwe testfaciliteit is meer dan 2 keer zo groot als het oude laboratorium. De hal waar de crashtests worden uitgevoerd, heeft een lengte van 180 meter. Via een elektrisch geleidingssysteem kunnen 2 auto’s met een totaalgewicht van 3,5 ton naar een snelheid van 65 km/u worden gebracht, of één voertuig van maximaal 3,5 ton naar 120 km/u.
Met een zogeheten ‘Flying Floor’ test slede worden voertuigen op snelheid gebracht voor een zijdelingse crash met een pilaar. Een andere voorziening is een statische koprol simulator, terwijl ook een frontale offset botsing, een kop/staart aanrijding of een ‘car-to-car-crash’ volgens Euro NCAP criteria kunnen worden nagebootst.
Een andere hal is ingericht voor tests met elektrische auto’s zoals de toekomstige Enyaq. Hier zijn alle voorzieningen aanwezig om het elektrische testvoertuig in water onder te dompelen wanneer de batterijen bij een crashtest beschadigd raken.