Autoverkopen maart: Mini, Porsche en Skoda groeien tegen de verdrukking in

0

De autoverkopen zijn afgelopen maand met 23,4 procent gedaald ten opzichte van maart 2019 tot 29.496 exemplaren. En toen was er al sprake van een daling van 6,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De personenwagens die wel werden afgeleverd, betrof grotendeels registraties van voertuigen die reeds waren besteld vóór de invoering van de maatregelen om het corona virus te bestrijden. De verkoopdaling vorige maand komt voornamelijk doordat de traditionele piek in registraties door dealers en importeurs aan het einde van het eerste kwartaal uitbleef.

In de Nederlandse showrooms is het inmiddels stiller dan in een klooster. De autodealers hoeven hun deuren (vooralsnog) niet te sluiten, maar erg veel klandizie hebben zij inmiddels niet meer. Een auto is een flinke aankoop, dus in tijden van onzekerheid stellen consumenten die beslissing uit. Dat geldt ook voor bedrijven, want het aantal leaseregistraties is eveneens gedaald. Bovendien komt daar natuurlijk bij dat wij zoveel mogelijk thuis moeten blijven. Veel mensen willen het besmetting risico niet nemen om erop uit te gaan voor een proefrit in een eventuele nieuwe auto.

De consequenties van de corona maatregelen op de bestelling van nieuwe personenauto’s door consumenten en bedrijven zullen hoogstwaarschijnlijk in de komende maanden duidelijk worden. Tot en met maart werden dit jaar in totaal 103.203 nieuwe exemplaren op kenteken gezet, tegen 115.451 stuks in het eerste kwartaal van 2019. Dit betekent een min van 10,6 procent. In het eerste kwartaal van 2019 bleven de autoverkopen al met 14 procent achter bij het jaar er voor. Het mag dan triviaal zijn ten opzichte van veel andere gevolgen, maar ook de autoverkopen zijn dus besmet met het corona virus.

 

Merken

De merken top-10 bestond in maart achtereenvolgens uit Volkswagen (2.843), Toyota (2.409), Kia (2.324), Peugeot (2.055), Ford (1.708), Mercedes (1.674), BMW (1.619), Skoda (1.608), Renault (1.592) en Opel (1.578). Niet iedereen leed echter onder de verkoopdaling in maart. Bentley, Mini, Porsche en Skoda wisten tegen de verdrukking in meer auto’s te verkopen. Bij het eerste merk is dat de danken aan de nieuwe Continental. Mini betrad afgelopen maand het segment voor elektrische auto’s. Porsche zette 22 exemplaren van de Taycan op kenteken, maar deed nog betere zaken met de als stekker hybride leverbare Cayenne. Skoda scoorde op meerdere fronten: enerzijds met de elektrische Citigo en anderzijds met haar SUV modellen Kamiq en Kodiaq. Ook de Scala was veel meer in trek dan de Rapid vorig jaar maart.

De meest geregistreerde merken in het eerste kwartaal van 2020 waren achtereenvolgens Volkswagen (11.920 registraties en 11,6 procent marktaandeel), Kia (7.837 en 7,6 procent), Toyota (7.134 en 6,9 procent), Peugeot (7.102 en 6,9 procent) en BMW (6.375 en 6,2 procent). Merken waarvan de afzet in de eerste 3 maanden van dit jaar meer dan is gehalveerd, zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (met name het gemis van de MiTo laat zich voelen), Alpine (sportwagens pieken traditioneel erg kort), Jeep (de Compass werd geen enkele keer op kenteken gezet), Maserati (zowel de Ghibli als de Levante zijn dringend toe aan een facelift) en Smart (vrijwel niemand wil een elektrische Fortwo of Forfour). Ook Tesla (-38 procent), Opel (-33 procent) en Mazda (-32 procent) kregen in vergelijking met het eerste kwartaal forse klappen.

 

Modellen

De Tesla Model 3 was in maart met 1.339 stuks de auto die het vaakst op kenteken werd gezet, gevolgd door de Kia Niro (925) en de Renault Clio (695). Naast het podium belandden de Volkswagen Polo (677), de Toyota Aygo (671), de Ford Fiesta (656), de Peugeot 108 (642), de Volkswagen Golf (635), de Ford Focus (624) en de Toyota Yaris (600). Modellen die in maart minimaal 200 keer op kenteken werden gezet, waren in alfabetisch volgorde de BMW 1-serie (221), de BMW 3-serie (378), de Citroën C1 (328), de Citroën C3 (212), de Ford Fiesta (656), de Ford Focus (624), de Hyundai Kona (464), de Kia Ceed (242), de Kia Niro (925), de Kia Picanto (577), de Kia Stonic (231), de Mazda CX-30 (345), de Mercedes A klasse (484), de Mercedes B klasse (241), de Mercedes CLA (370), de Mini Hatch (584), de Nissan Qashqai (391), de Opel Ampera-e (320), de Opel Astra (261), de Opel Corsa (413), de Opel Crossland X (260),de Opel Grandland X (253), de Peugeot 108 (642), de Peugeot 208 (468), de Peugeot 2008 (300), de Peugeot 308 (219), de Peugeot 3008 (209), de Renault Captur (418), de Renault Clio (695), de Skoda Citigo (229), de Skoda Karoq (217), de Skoda Kodiaq (343), de Skoda Octavia (310), de Tesla Model 3 (1.339), de Toyota Aygo (671), de Toyota C-HR (421), de Toyota Corolla (494), de Toyota Yaris (600), de Volkswagen Golf (635), de Volkswagen Polo (677), de Volkswagen T-Cross (394), de Volkswagen T-Roc (346), de Volkswagen Tiguan (319), de Volkswagen Up (271), de Volvo V60 (260) en de Volvo XC40 (428).

De meest geregistreerde modellen in het eerste kwartaal van 2020 waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (3.281 keer op kenteken gezet en 3,2 procent marktaandeel), de Kia Niro (2.921 en 2,8 procent), de Ford Focus (2.770 en 2,7 procent), de Renault Clio (2.677 en 2,6 procent) en de Kia Picanto (2.223 en 2,2 procent). Modellen waarvan de afzet in het eerste kwartaal meer dan is gehalveerd, waren in alfabetische volgorde de Alfa Romeo Stelvio, de BMW 2-serie, de BMW 3-serie GT, de BMW 4-serie GC, de BMW 6-serie GT, de BMW i3, de Citroën C4 Cactus, de Ford Kuga, de Honda Civic, de Hyundai Ioniq, de Hyundai Tucson, de Jaguar E-Pace, de Jaguar I-Pace, de Kia Optima, de Kia Sportage, de Land Rover Discovery, de Mazda 2, de Mazda CX-3, de Mazda CX-5, de Mazda MX-5, de Mercedes CLS, de Mercedes GLA, de Mercedes S klasse, de Mercedes SLC, de Mitsubishi Eclipse Cross, de Nissan Leaf, de Renault Espace, de Renault Scenic, de Skoda Superb, de Smart Forfour, de Subaru Outback, de Volkswagen Golf Sportsvan, de Volkswagen Touareg en de Volvo V40.

 

Elektrisch

Bij de elektrische auto’s bestond de modellen top-10 in maart uit achtereenvolgens de Tesla Model 3 (1.339), de Kia e-Niro (525), de Volkswagen e-Golf (398), de Opel Ampera-e (320), de Skoda Citigo E iV, de Mini Electric (215), de Hyundai Kona Electric (180), de Nissan Leaf (125), de Volkswagen e-Up (88) en de Renault Zoé (85).

 

Prognose

Hoe de autoverkoop zich dit jaar zal gaan ontwikkelen, is zeer ongewis. Enerzijds wordt het vertrouwen onder consumenten en bedrijven ernstig aangetast en anderzijds is de productie in veel autofabrieken wereldwijd stilgelegd. Voordat de coronapandemie uitbrak rekenden de Bovag en de RAI Vereniging op 425.000 nieuwe personenauto’s in 2020. Vorig jaar werden ruim 446.000 nieuwe auto’s geregistreerd. De RAI Vereniging en de Bovag benadrukken dat de showrooms gewoon open zijn en dat daar uiteraard ook de voorzorgsmaatregelen van het RIVM in acht worden genomen.

Reageren is niet mogelijk.