BMW komt in 2022 met nieuwe M2

0

De iconische BMW M2 krijgt een opvolger in tweevoud. Naast een achterwiel aangedreven 2-deurs Coupé is er ook een Gran Coupé met achterportieren én vierwielaandrijving gepland.

Bij de eerste carrosserievariant is de motor, de 6 cilinder lijn unit van de nieuwe X3 M en X4 M, in lengterichting geplaatst. Door af te zien van vierwielaandrijving, is volgens BMW sprake van een auto die “uniek is in zijn segment”. Dat vergroot het verkooppotentieel. Reken voor het 3,0 liter blok (S58 genaamd) op een vermogen van 426 pk. Dit betekent een winst van 16 pk ten opzichte van zijn voorganger. De M2 Gran Coupé krijgt zijn motor, een 4 cilinder unit van 2,0 liter inhoud, dwars voorin.

De nieuwe M2 Coupé wordt gebaseerd op het CLAR platform van de BMW Z4 en de Toyota GR Supra met tussen de achterwielen een actief M sper differentieel. Om de puristen onder de model fans binnenboord te houden, zal hij opnieuw verkrijgbaar zijn met een handbak (6 versnellingen), al behoort een 8-traps automaat met koppel omvormer, in plaats van een versie met dubbele koppeling zoals nu het geval is bij de M2, ook tot de mogelijkheden. De sprint cijfers van de nieuwe editie vergelijkbaar zijn met die van het huidige model. De nieuwe M2 wordt weliswaar 16 pk sterker, maar ook een tikkeltje zwaarder.

De M2 Gran Coupé is het antwoord van BMW op de Mercedes-AMG CLA 45 (S). Het betreft een opgevoerde versie van de reeds bestaande M235i Gran Coupé. Het vermogen van de 2,0 liter 4-pitter zou van 306 pk moeten stijgen naar minstens 400 pk. Via het bekende xDrive systeem worden alle 4 de wielen van het zogeheten FAAR platform aangedreven. BMW gaat de techniek van de M2 Gran Coupé ook gebruiken voor een hardcore versie van de M135i. Die zou dan een concurrent voor de Audi RS3 Sportback plus Mercedes-AMG A 45 worden en krijgt eveneens de beschikking over intelligente vierwielaandrijving. Het is nog even gissen naar de naam: M1 is immers al bezet.

Hoewel het niet de bedoeling is om de M2 Coupé er al bij zijn debuut mee uit te rusten, houdt BMW rekening met de montage van milde hybride techniek. Ook de overtreffende trap van de M135i en de M235i Gran Coupé kunnen halverwege hun levenscyclus, bijvoorbeeld tijdens de facelift, een dergelijk brandstof besparend systeem aan boord krijgen. Bronnen bij BMW melden namelijk dat in de toekomst mogelijk elk M model een ‘MHEV’ wordt om zo de CO2 uitstoot van het complete gamma te reduceren. De elektromotor kan ook het acceleratie potentieel van de milde hybride varianten verbeteren.

Reageren is niet mogelijk.