Ford houdt Europese fabrieken dicht tot tenminste 4 mei

0

Wie een in Europa of Noord Amerika vervaardigde Ford heeft besteld, zal langer op de levering moeten wachten. Door het corona virus zijn veel autofabrieken gesloten. Reden is vaak de bescherming van personeel. Dat mag niet te dicht bij elkaar staan in de fabriek. Verder zit een gedeelte in quarantaine thuis. Daarnaast is de leveringsketen alles behalve stabiel.

Ford ontkomt hier ook niet aan. De productie in Europa is al minimaal 2 weken zo goed als gestaakt. Nu maakt Ford bekend de fabrieken nog zeker een maand dicht te houden. Pas op zijn vroegst 4 mei gaan de Europese productie faciliteiten weer open. Hiermee wil Ford duidelijkheid geven aan haar werknemers. Tegelijkertijd geeft de autoproducent aan dat de opening van fabrieken afhankelijk is van de overheden in de diverse Europese landen en van het verloop van het corona virus. De leveringsketen en de verkopen zijn ook factoren die een rol spelen bij de beslissing om op 4 mei al dan niet open te gaan.

Sinds 19 maart zijn 4 fabrieken van Ford in Europa dicht. Dit zijn de productiefaciliteiten in Saarlouis plus Keulen in Duitsland, Valencia in Spanje en Craiova in Roemenië. Sinds 23 maart zijn de Bridgend plus Dagenham motorenfabrieken in het Verenigd Koninkrijk ook gesloten. De Spaanse fabriek heeft om onbekende reden een andere ‘gesloten tot datum’ gekregen, namelijk 27 april.

Hoewel Ford in Europa nu geen auto’s maakt, betekent dit niet dat het personeel niks meer te doen heeft. Volgens de autofabrikant werkt zij met haar werknemers samen met landelijke initiatieven en groepsgemeenschappen rondom het corona virus. Zo maakt Ford nu gezichtsmaskers en beademingsapparatuur. Ook levert het bedrijf voertuigen om bijvoorbeeld kritische, medische diensten te kunnen uitvoeren. Daarmee maakt Ford deel uit van de groep autofabrikanten wereldwijd die zich inzetten tegen het corona virus.

In de Verenigde Staten ziet Ford zich genoodzaakt om het werk een week langer stil te leggen. Aanvankelijk zouden de fabrieken in Noord Amerika deze week weer gaan draaien, maar het is inmiddels duidelijk geworden dat dit voorlopig nog niet mogelijk is. Terugkeer naar een (deels) normale gang van zaken zit er voorlopig dus niet in. Daarvoor moet de situatie rondom het corona virus eerst onder controle komen.

In de Verenigde Staten gaat het vooralsnog van kwaad naar erger. President Donald Trump maakte deze week bekend dat zijn onderdanen zich in ieder geval in april nog aan de ‘social distancing’ maatregelen dienen te houden. In reactie daarop laat Ford weten dat het haar fabrieken langer zal sluiten. Oorspronkelijk had Ford de productie in april weer willen opstarten, maar dat laten de omstandigheden dus niet toe.

Net als alle andere partijen dat doen, houdt de fabrikant de ontwikkelingen in de gaten en stemt daar haar beslissingen op af. Voorlopig is het nog niet verantwoord om de productie weer op te pakken. Niet alleen 4 fabrieken in de Verenigde Staten blijven voorlopig dus dicht, maar ook een faciliteit in Mexico gaat deze maand toch niet weer open. De vakbond United Auto Workers was al kritisch op de plannen van Ford om eventueel deze week toch weer aan de slag te gaan.

Inmiddels zijn er ook al een aantal Amerikaanse werknemers van het bedrijf aan de gevolgen van Covid-19 overleden. Terwijl de autoproductie van Ford stil ligt, wordt er wel gewerkt aan de vervaardiging van beademingsapparaten. Doel is om daar in 100 dagen tijd 50.000 stuks van te bouwen.

Reageren is niet mogelijk.