Klimaatakkoord in gevaar door geldnood openbaar vervoerbedrijven

0

Het rijk moet openbaar vervoer bedrijven steunen die door de corona crisis in de financiële problemen komen. Anders dreigt de uitvoering van het klimaat akkoord grote vertraging op te lopen. Dat zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging, de de club van auto-importeurs. Ook fabrikanten van bussen zijn lid van deze belangenorganisatie.

Volgens Van Eijck leidt de financiële ellende door het corona virus er bij openbaar vervoer bedrijven toe dat zij niet meer (kunnen) investeren in schone en zuinige bussen, maar langer in verouderde en vervuilende bussen blijven rondrijden. “Dat heeft grote gevolgen voor de vermindering van de uitstoot van schadelijke emissies en CO2”. Daarmee dreigt de uitvoering van het klimaat akkoord in gevaar te komen. Gemeenten hebben strenge doelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 terug te dringen. Hiervoor zijn op nationaal niveau afspraken vastgelegd.

Gemeenten geven openbaar verover bedrijven vergunningen en maken in ruil daarvoor ook afspraken over vergroening van het wagenpark. Van Eijck (foto) is bang dat de corona crisis het uitgeven van nieuwe vergunningen zal vertragen. “De corona crisis houdt ons nog een lange tijd in de greep. Maar dat mag geen reden zijn om onze klimaat en milieu doelstellingen naar achteren te schuiven. Materieel dat 10 tot 15 jaar heeft gereden, stoot veel meer uit dan de nieuwe bussen. Vervanging is dus noodzakelijk”.

Ook wijst de RAI Vereniging op het belang van nieuwe vergunningen en daardoor continuïteit in investeringen voor de fabrikanten van bussen en hun toeleveranciers. “Juist in deze tijden van crisis moeten wij de vraag stimuleren en ervoor zorgen dat bedrijven kunnen blijven produceren”, zegt Van Eijck. “In Nederland worden jaarlijks tussen de 300 en 600 bussen afgeleverd. Als de vergunningen niet worden vernieuwd, valt deze productie deels of zelfs volledig weg”.
Omdat openbaar vervoer bedrijven financieel in de knel raken door de corona crisis moet de overheid hen financieel ondersteunen om te blijven investeren in nieuwe bussen, vindt de RAI Vereniging. “Dat is goed voor milieu en klimaat, en goed voor de economie”, aldus Van Eijck.

Reageren is niet mogelijk.