Nieuwstelex

0

+++ AUTOMOBILI PININFARINA heeft Louwman Exclusive als dealer voor haar sportwagen, de Battista, aangesteld. Daarvan worden slechts 150 exemplaren gebouwd. De Battista kost ruim €2 miljoen en heeft een 1.900 pk sterke elektromotor. Daarmee kan de sportwagen in 2 seconden naar 100 km/u sprinten. In Noord Amerika is het aantal orders voor de Battista verdubbeld na de preview op Pebble Beach. In Europa valt de belangstelling voor de elektrische sportwagen tot nu toe echter tegen. +++

+++ BMW omarmt nu ook milde hybride techniek. De primeur is voor de 5-serie, meer specifiek de 190 pk sterke 520d dieseluitvoering. BMW levert vanaf november dit model met milde hybride techniek. Het gaat om een 48 Volt systeem, dat op een separaat stroomnetwerk opereert. Een extra accu en intelligente starter/generator zorgen voor elektrische ondersteuning van de dieselmotor, bijvoorbeeld bij stevig accelereren. De elektromotor neemt ook de taken over als de bestuurder het gaspedaal loslaat of als er weinig vermogen wordt gevraagd (de dieselmotor wordt dan uitgeschakeld). Ook zorgt het systeem voor een soepelere werking van het start/stop systeem want de elektromotor vangt de vertraging op die ontstaat door het starten van de dieselmotor. Naast de meer vloeiende en krachtige aandrijving zijn er uiteraard ook milieuvoordelen. De 520d dieseluitvoering is door de toevoeging van de hybride techniek 0,3 liter per 100 km zuiniger geworden en stoot zodoende een paar gram minder CO2 uit. Het is nog niet bekend wat de invloed op de prijzen is van de toevoeging van de milde hybride techniek. +++

+++ In 2 jaar tijd is de verkoop van auto’s met een DIESEL motor meer dan gehalveerd. Werden er in de eerste 8 maanden van 2017 nog meer dan 50.000 exemplaren aan de man gebracht, dit jaar gingen er in dezelfde periode nog minder dan 25.000 oliegestookte personenwagens over de toonbank. De verkoopdaling is een direct gevolg van de oplaaiende negatieve publiciteit rondom de dieselmotor. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, vindt dat echter niet terecht. “De diesel is toch een beetje slachtoffer geworden van een negatieve hype. De oude exemplaren waren sterk vervuilende auto’s en daar moeten we eerlijk in zijn. Maar de nieuwste diesels, maken de lucht juist schóner en dat hebben we nodig om aan een betere luchtkwaliteit te komen”. Van Eijck is hier andere media aan het na papegaaien. Allemaal ‘vergeten’ zij op te merken dat dit alleen voor stadscentra geldt waar het milieu per definitie zwaarder belast wordt dan bijvoorbeeld in plattelandsgebieden. Norbert Ligterink, onderzoeker van TNO, wijst erop dat mede door nieuwe Brusselse wetgeving inmiddels al fors schonere dieselauto’s op de markt zijn. “Wij zien nu dat de ‘beste jongetjes van de klas’ heel erg schoon zijn; ze zullen in de buurt van een benzine-auto zitten, qua uitstoot”. +++

+++ Het is nog lang niet bij iedereen bekend, maar E10 wordt de nieuwe standaard aan de pomp. Een op de tien, vooral oudere, auto’s lusten die benzine met 10 procent bio-ethanol echter niet. De brancheorganisatie van onafhankelijke pomphouders, Nove roept automobilisten op uit te zoeken of ze E10 kunnen tanken, om rijen aan de pomp te voorkomen. De overheid verplicht de benzinepompen om per 1 oktober aan de helft van de vulpistolen E10 aan te bieden. Er zit maar 90 procent benzine in. Het alternatief, E5, wordt straks waarschijnlijk een premium brandstof. In E10 zit 10 procent bio-ethanol, dat is milieuvriendelijker, maar kan aluminium en rubber aantasten. Dat is vooral zo bij oudere auto’s en sommige nieuwere sportieve modellen. Als je auto niet geschikt is voor E10, kun je gewoon E5 blijven tanken, maar je bent dan wel duurder uit. +++

+++ De infrastructuur voor ELEKTRISCHE auto’s moet beter. Dat is de mening van Ralf Speth, de topman van Jaguar Land Rover. Volgens hem is dat voor nu dé manier om elektrische auto’s beter betaalbaar te maken. Die is momenteel nog relatief duur en dat zal volgens Speth de komende 5 jaar zou blijven. De gemiddelde elektrische auto is nu nog €10.000 tot €15.000 duurder dan een vergelijkbaar benzine of diesel model. Toch hebben die het potentieel om op termijn per saldo goedkoper te worden, als ook de kosten voor brandstof en onderhoud worden meegerekend. Maar de aanschafprijs van elektrische auto’s zal de komende 5 jaar dus niet veel dalen. Ook een andere variabele, de actieradius, ligt min of meer vast in de genoemde tijdsperiode. Daarom moet er volgens Speth gesleuteld worden aan de variabele die wel relatief eenvoudig op korte termijn veranderd (lees: uitgebreid) kan worden: de infrastructuur”. Als automobilisten meer plekken hebben om snel te laden, kunnen wij als fabrikanten kleinere batterijen monteren. En dat zal dan alsnog op korte termijn leiden tot lagere prijzen. Het laadnetwerk moet niet alleen beter en groter worden, maar dient ook standaardisatie te ondergaan. Hyundai en Kia sorteren hier alvast op voor door zich bij de snelle laadstationgroep Ionity (van BMW, Daimler, Ford en Volkswagen) aan te sluiten. Renault is ondertussen druk bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto die nog geen €10.000 hoeft te kosten. Die moet binnen 5 jaar op de markt komen. Hij zal worden afgeleid van de City KZ-E waarvan de verkoop in China volgend jaar start. Op zijn beurt is dat model afgeleid van de kleine cross-over Kwid. De City KZ-E heeft een accucapaciteit van 26,8 kWh en een 43 pk sterke elektromotor. Daarmee zou hij volgens NEDC maatstaven een bereik van 271 kilometer hebben en een topsnelheid van 110 km/u. Het is ook in het belang van Renault dat het laadnetwerk de komende jaren gestandaardiseerd wordt. Iedereen die ervaring heeft met het opladen van een elektrische auto, weet dat het geen sinecure is om te betalen. Bij een openbare terminal werkt de bankkaart zelden waardoor men over verschillende betaalpasjes moet beschikken om er zeker van te zijn dat men stroom kan tanken. Iemand die veel met zijn elektrische auto op pad is, heeft doorgaans verschillende abonnementen op zak en hanteert verschillende apps in zijn zoektocht naar operationele laadstations. Die situatie is (ook) niet naar de zin van Tarak Mehta, hoofd van de Zwitserse multinational ABB. Dat bedrijf is gespecialiseerd in energietechnologie en in de automatisering ervan, maar kennen wij vooral als leverancier van de snelladers voor het Ionity netwerk. Mehta pleit voor een verregaande standaardisatie. De klassieke creditkaart blijft de meest logische oplossing, maar wordt vaak geweigerd wegens de privacy rond de gebruikersgegevens. Maar dat wil niet zeggen dat er niet dringend werk gemaakt moet worden van een uniform betaalsysteem. Daar pleit Tarak Mehta dan ook voor (naast een Europese standaard voor de stekkers en de terminals): “Convergentie zou heel snel kunnen gebeuren als er een overeengekomen model voor het delen van gegevens zou zijn, omdat veel van de gegevens die met het opladen van een elektrische auto beschikbaar komen, een hoge waarde kunnen hebben”, aldus Mehta. +++

+++ De SUV van FERRARI krijgt een eigen platform met een architectuur die geschikt is voor zowel een V6 als een V8 of een V12 motor. De Italiaanse constructeur houdt ook rekening met hybride aandrijving. Dat onthulde Michael Leiters, hoofd van het technische departement in Maranello. De hoogpoter draagt de ontwikkelingsnaam ‘175’ en krijgt 4 aangedreven wielen en 4 zitplaatsen. De in de loop 2022 verwachte productieversie gaat Purosangue heten. Om het DNA van Ferrari te respecteren, moet de SUV “scherp” worden. Maar in tegenstelling tot de andere modellen uit het portfolio, zal Maranello extra aandacht besteden aan de passagiers achterin. De SUV wordt immers een echte gezinswagen en moet naast ruim dus ook comfortabel zijn. Ook de HMI interface staat voor een radicale ommezwaai. Die is nu op de bestuurder gericht, maar zal bij de Purosangue ook door de passagiers gebruikt gaan worden. Deze uitdagingen omschrijft Leiter als “kansen”. “Wat is ons DNA als het gaat om een comfortabele, praktische auto? Dat zijn vragen die we nu onderzoeken”. De ‘175’ moet per saldo iets anders worden dan de SUV modellen die Bentley en Lamborghini aanbieden (en de toekomstige Aston Martin DBX). Het platform waarop de circa 5 meter lange Purosangue zal worden gebouwd, zorgt enerzijds voor prestaties op Ferrari, maar zal anderzijds ook de ruimtelijke en comfortabele eigenschappen van een SUV garanderen. “Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen voor ons merk”, aldus Leiters. De genoemde (stekker) hybride techniek zal waarschijnlijk in combinatie met de V6 motor in de Purosangue toegepast gaan worden. Ongeacht het type aandrijving zal de bestuurder worden getrakteerd op een head-up display. De SUV zal onderdeel gaan uitmaken van de nieuwe GT lijn van Ferrari. John Elkann, achter de schermen de grote baas, liet vorige maand al weten dat het merk meer van dat soort auto’s gaat bouwen. Simpelweg omdat ze goed verkopen. In 2022 wil Ferrari 40 % van zijn winst uit de GT lijn halen. Nu is dat nog 32 %. De totale omzet moet daarmee stijgen tot €5 miljard. Dat is nu nog €3,4 miljard. Dit betekent niet dat Ferrari een onbegrensd aantal auto’s gaat produceren, want het merk wil natuurlijk exclusief blijven. De limiet ligt rond de 10.000 exemplaren. +++

+++ Mercedes-Benz is zeer tevreden over de herlancering van het luxe label MAYBACH , maar ondanks die uitstekende verkoopcijfers zal de betreffende divisie geen zelfstandige modellen krijgen. Dit in tegenstelling tot Mercedes-AMG. Reden is dat deze sportieve tak op jaarbasis veel meer auto’s verkoopt dan Maybach, waardoor het zich wel zelfstandige modellen als de GT en GT 4-door kan veroorloven. Bovendien: Mercedes-AMG is actief in een groot aantal marktsegmenten, terwijl Maybach zich beperkt tot de meest luxueuze auto’s waarvan de verkoopvolumes laag zijn. Mercedes-Maybach heeft in het verleden diverse conceptstudies gepresenteerd, te weten de Vision 6 Coupé, de Vision 6 Cabriolet en een SUV met de lijnvoering van een sedan, maar geen enkel ontwerp kreeg van het management van Daimler groen licht voor serieproductie. Momenteel concentreert Mercedes-Maybach zich op aangepaste S klasse modellen. Dit subgamma wordt spoedig uitgebreid met een luxeversie van de GLS. Andere modellen zijn niet gepland. Daimler ziet de verbouwde S klasse als de ondergrens van haar Maybach lijn. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal in januari de nieuwe GLA zijn publieksdebuut laten beleven. Dat gaat gebeuren op het salon van Brussel. Technisch is de nieuwe GLA nauw verwant aan de GLB, maar de wielbasis wordt korter, het maximale zitplaatsen aantal 2 minder en de carrosserie ronder. Net als nu het geval is, wordt de GLA geen typische SUV maar een hippe cross-over. Dat het autosalon van Brussel de presentatieprimeur heeft, is te danken aan het feit dat de autotentoonstelling in Detroit vanaf volgend jaar in juni in plaats van in januari plaatsvindt. Mercedes heeft geen zin om te wachten tot in maart de autosalon van Genève wordt gehouden waar de onthulling van de nieuwe GLA zou verdrinken in de vloedgolf aan andere nieuwe modellen. +++

+++ Veilig Verkeer Nederland (VVN) start een offensief tegen mensen die zich MISDRAGEN IN HET VERKEER . “Met 1 of 2 kilometer per uur minder hard rijden in woonwijken, kan leiden tot 30 doden minder per jaar”, stelt Evert-Jan Hulshof, de nieuwe directeur van de organisatie. Volgens Hulshof moet er een rigoureuze gedragsverandering plaatsvinden onder weggebruikers, zegt hij in een interview. “Het heeft puur met gedrag te maken en daarom willen wij mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen”. Het is voor VVN een ultieme poging om meer bewustzijn te creëren onder weggebruikers. Eén van de belangrijkste doodsoorzaken in het verkeer is te hard rijden. De helft van de slachtoffers valt binnen de bebouwde kom, waar vaak te hard gereden wordt. “Laten we er naar streven in elk geval de snelheid in woonwijken te temperen”. Voor het eerst in 18 jaar komt VVN weer met een spotje op televisie. “Onder het motto ‘Meedoen is makkelijk’ laten we zien dat iedere verkeersdeelnemer, of je nou fietser, automobilist of een scootmobiel rijder bent, makkelijk kan bijdragen aan een veiliger verkeer”, zegt Hulshof. Volgens de nieuwe directeur kunnen weggebruikers dat op verschillende manieren doen. “Dat kan al door je hand uit te steken bij het afslaan, rustig door de woonwijk te rijden en je verkeerskennis op peil houden. Stel dat iedere verkeersdeelnemer bewuster aan het verkeer meedoet en hiernaar handelt, dan kan iedereen veiliger over straat”, aldus Hulshof. +++

+++ Het OPENBAAR VERVOER kan het aantal reizigers over een paar jaar niet meer aan. Eerder liet de NS al weten dat de treinen vol raken, maar ook bussen, trams en metro’s kunnen het toenemend aantal reizigers niet bijhouden. Hierdoor kan het plafond al in 2025 bereikt worden, waarschuwt de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van vervoerders. Het is eigenlijk heel simpel, zegt Jaap Bierman, CEO van HTM, namens de Mobiliteitsalliantie: de steden groeien heel hard. “Dat geldt niet alleen voor de Randstad, maar ook voor grote steden in de regio, als Arnhem/Nijmegen, Groningen en Eindhoven. De files nemen toe, dus om goede redenen kiezen de inwoners steeds vaker voor het openbaar vervoer, maar dat knapt uit zijn jasje”. +++

+++ SUZUKI voegt de Swift AllGrip toe aan haar gamma. De uitvoering met vierwielaandrijving is per direct te bestellen. Het AllGrip systeem, dat wordt overgenomen uit de Ignis, werkt volledig automatisch. In normale omstandigheden gaat het koppel alleen naar de voorwielen, om het brandstofverbruik laag te houden. De achterwielen worden pas aangedreven indien er gripverlies optreedt. Om ervoor te zorgen dat de Swift verder komt op onverharde paden, is de bodemspeling met 2,5 centimeter vergroot. De AllGrip uitvoering is verkrijgbaar met de 90 pk sterke 1,2 liter 4 cilinder benzinemotor die is voorzien van milde hybride techniek. Suzuki biedt 2 uitvoeringen van de vierwiel aangedreven Swift aan: Select en Stijl. De standaarduitrusting omvat onder andere een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm, stoelverwarming, een achteruit rij camera en 16 inch lichtmetalen velgen. Suzuki vraagt €19.899 voor de Swift AllGrip Select. De Stijl uitvoering mag voor €21.199 mee naar huis. De meerprijs ten opzichte van een vergelijkbare, voorwiel aangedreven Swift bedraagt €1.500.

+++ De TANK station branche gaat de komende jaren flink op de schop. Dat stelt voorzitter Erik de Vries van de NOVE, de belangenbehartiger voor particuliere pomphouders en brandstofvervoerders. Zo zal het aantal tankstations de komende jaren fors afnemen, mogelijk van 4.000 naar 3.000 locaties. De Vries signaleert verschillende ontwikkelingen: auto’s die steeds zuiniger worden, steeds meer elektrische voertuigen, maar ook een veranderende functie van het tankstation. “Elektrische voertuigen kunnen thuis of op het werk laden, dan heb geen station nodig. Nederland is ruim bedeeld met 4.000 stations want economisch gezien kunnen wij met 3.000 locaties toe”. Volgens De Vries zijn weliswaar steeds meer stations onbemand vanwege de lage exploitatiekosten, maar zullen die stations overleven met extra diensten of die alternatieve brandstoffen leveren of zelfs produceren overleven. “Degene die de innovatieslag niet kunnen maken, zullen omvallen”. Dagelijks maken meerdere automobilisten fouten bij het tanken. In 2018 heeft de ANWB afgerond 14.000 automobilisten geholpen die verkeerde brandstof hadden getankt. Ze gooiden benzine in een dieselauto of vice versa. Opvallend genoeg zijn het vooral mannen die in de fout gaan. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen komt het doordat mensen vaak een andere auto rijden dan ze gewend zijn en uit gewoonte de brandstof te nemen die ze in hun eigen auto doen. “Onoplettendheid is ook een oorzaak, oververmoeidheid kan een rol spelen. Het overkomt mannen 2 maal zo vaak als dat het vrouwen overkomt. Mannen zeggen vaak wel dat vrouwen niet kunnen parkeren, maar mannen kunnen blijkbaar niet tanken”. +++

+++ De 10.000ste TESLA Model 3 op de Nederlandse weg is een feit. Eerder deze week werd het bewuste exemplaar afgeleverd. Exact 10.022 exemplaren van de Tesla Model 3 zijn tot en met 17 september 2019 op Nederlands kenteken gezet. Toch is de Model 3 daarmee niet de Tesla die men het vaakst op de weg kan tegenkomen. Dat is de Model S. Daarvan rijden 13.961 exemplaren rond. Het is echter een kwestie van tijd dat de Model 3 de lijstaanvoerder van het Nederlandse Tesla wagenpark wordt. De afzet van het kleinste model loopt in sneltreinvaart door, terwijl de verkoop van de Model S is ingestort. Dat geldt in mindere mate ook voor de Model X, die überhaupt een stuk minder populair is. In totaal zijn er in Nederland meer dan 29.000 auto’s van het merk Tesla geregistreerd. De gemiddelde aanschafprijs van de Model 3 bedraagt €58.031. Het gros (4.213 stuks) heeft een zwarte carrosseriekleur. Grijs neemt met 2.082 registraties de tweede plaats in. De rest van de kleuren top 5 bestaat uit blauw (1.573 exemplaren), wit (1.431) en rood (719). +++

+++ Nederland is niet meer het beste jongetje van de klas als het om VERKEERSVEILIGHEID gaat. Amper 10 jaar geleden keek de rest van Europa naar de succesvolle aanpak in Nederland. Maar door minder aandacht en geld voor verkeersveiligheid is Nederland nu 1 van de 3 landen waar het aantal verkeersdoden sinds 2010 is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Raad voor verkeersveiligheid (ETSC). Nederland zakte in 8 jaar tijd van de 4de naar de 11de plaats op de Europese ranglijst van meest verkeersveilige landen. Landen als Ierland, Duitsland en Spanje zijn ons land voorbijgestreefd. Daar vielen vorig jaar in verhouding met het aantal inwoners minder verkeersdoden volgens ETSC. “Het is een treurig feit”, constateert directeur Peter van der Knaap van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). “Achter die ranglijst zit veel leed. Als we erin waren geslaagd om die hoge plek op de ranglijst vast te houden, had dat heel veel mensenlevens gescheeld”. Volgens Van der Knaap is er in Nederland sprake van minder prioriteit. Als voorbeelden noemt hij de afname van politiecontroles en bezuinigingen op de snelwegverlichting. Ook worden 30-kilometerzones steeds vaker goedkoper en dus onvolledig ingericht, waardoor auto’s nog altijd te hard kunnen rijden. Met Malta en Zweden heeft Nederland de twijfelachtige eer dat het de enige Europese landen zijn waar ten opzichte van 2010 meer verkeersdoden zijn gevallen, blijkt uit de ETSC rapportage. In alle andere landen daalde het aantal. Zo wist Noorwegen het aantal verkeersdoden zelfs te halveren. Dat is in lijn met het doel van de Europese Unie. Dat wil dat het aantal Europese verkeersdoden in 2020 ten opzichte van 2010 gehalveerd is. De bijdrage van Nederland aan dat doel lijkt dus zeer beperkt. De SWOV trok de afgelopen jaren meerdere keren tevergeefs aan de bel om de neergang te stoppen. Terwijl de ambitie van het kabinet werd aangepast van 500 verkeersdoden in 2020 naar het symbolische aantal van 0, bleven volgens deskundigen de daden daarbij achter. Zo kozen wegbeheerders en het kabinet niet altijd voor maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen. Als voorbeeld noemen deskundigen het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u. Een maatregel waarbij verkeersveiligheid volgens hen een ondergeschikte rol speelt. Niet alleen zijn er verkeerde keuzes gemaakt. Ook is er minder budget beschikbaar, stelt Bert van Wee van de TU Delft. Zo ging in 2011 circa 4,7 % van de rijksuitgaven (€11 miljard) naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In 2018 was dat gedaald naar 3,4 %  (€8 miljard). Hoewel dat ministerie over meer gaat dan alleen veiligheid op de weg, ziet de hoogleraar transportbeleid een parallel. “De trend ligt in lijn met de dalende belangstelling voor verkeersveiligheid”. De hoop is nu gevestigd op een nieuw ambitieus plan, Verkeersveiligheid 2030. Daarin moeten maatregelen worden genomen om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Veel aandacht zal er zijn voor fietsers en ouderen; 2 kwetsbare groepen, die in Nederland ten opzichte van veel andere Europese landen oververtegenwoordigd zijn. De deskundigen wachten in spanning af. “De plannen zijn weer ambitieuzer, maar dat moet zich nog wel vertalen naar concrete acties”, zegt Van Wee. Volgens Van der Knaap hangt het af van de prioriteit die het kabinet wil geven aan de doelstelling van 0 verkeersdoden. “Als je echt wilt, kun je ver komen”. De SWOV zelf heeft een plan klaarliggen waarbij tot 2050 een totaalbedrag van €15 miljard moet worden vrijgemaakt. Van der Knaap: “Als je bedenkt dat de kosten voor verkeersongevallen op dit moment €14 miljard per jaar bedragen, dan is €15 miljard in 30 jaar volgens mij een goede investering”. +++

+++ De 150 pk sterke VOLKSWAGEN Passat 2.0 TDI Evo zal worden uitgerust met zogeheten “double-dose” technologie voor het additief AdBlue. Daardoor vermindert de NOx uitstoot van de dieselmotor tot 80 % ten opzichte van diezelfde krachtbron met een enkelvoudige dosering. En daardoor voldoet dit aandrijfgeheel nu al aan de toekomstige Euro 6d norm. De dubbele injectie van AdBlue in het uitlaatgassysteem vermindert de omzettingsverliezen bij hoge temperaturen. Onder ideale omstandigheden (tussen +220° en +350°) bereikt de omzetting van stikstofoxide 90 %, maar bij een enkelvoudige injectie loopt de temperatuur vaak op tot meer dan 500°. En daardoor daalt de efficiëntie drastisch. Met deze nieuwe ‘dual-dose’ oplossing die ook beschikbaar komt voor de toekomstige Golf, blijft de temperatuur beter onder controle. Ter opfrissing van uw geheugen: AdBlue is een waterig ureum samengesteld uit NH3-ammoniak. Deze NH3 reageert met stikstofoxiden (NOx) op de speciale coating van de SCR katalysator. Vervolgens worden ze omgezet in water en het even onschadelijke stikstof (N2). Ter info: de lucht die we inademen bestaat voor 78 % uit N2, voor 21 % uit O2 en voor 1 % andere gassen zoals CO2. +++

+++ Er zijn nieuwe diesel claims voor de VOLKSWAGEN GROEP . In Australië heeft het autoconcern de geleden schade van een groot aantal eigenaren van TDI modellen afgekocht. Hiervoor werd tot nu toe ruim $87 miljoen uitgetrokken. Het uiteindelijke claimbedrag kan op lopen tot $127 miljoen. Daar komen dan nog de rekening van advocaten en andere juridische adviseurs bij. Die kunnen nog aardig oplopen omdat er inmiddels al meer dan 3 jaar aan de claims is gewerkt. De schaderegeling moet, net als in de Verenigde Staten, overigens nog wel worden goedgekeurd door een Australische rechter. In Australië rijden rond de 100.000 auto’s van de Volkswagen Groep met een dieselmotor rond waarmee gesjoemeld is. De fabrikant benadrukt ook in dit geval dat het uitbetalen van de vergoeding geen schuldbekentenis is. +++

+++ VOLVO heeft vanaf 2020 als doel dat niemand meer overlijdt of zwaar gewond raakt in een nieuwe auto van het merk. Nu gaat het nog een stap verder. Vanaf deze maand start de autofabrikant met een proef in Nederland om ook buiten de auto levens te redden. Volvo heeft veiligheid naar eigen zeggen hoog op de agenda staan. Al sinds de oprichting in 1927 is het thema een van de grote aandachtspunten voor het Zweedse merk. Vandaag start zoals gezegd een proef om ook buiten de auto meer levens te redden. 20 Volvo eigenaren, die ook burgerhulpverleners zijn, in Noordoost Nederland gaan de weg op met een AED (Automatische Externe Defibrilator) in hun auto. Dat is het resultaat van een samenwerking tussen de autofabrikant en HartslagNu, het landelijke oproepsysteem voor reanimatie door burgerhulpverleners. In Nederland zijn er namelijk te weinig AED’s om op tijd bij het slachtoffer te zijn. Helemaal in Noordoost Nederland, waar per 1.000 inwoners de minste AED’s van Nederland te vinden zijn. Vandaar dat de proef in dit gebied start. Rijdt een Volvo met een AED op zak in de buurt van een ongeluk, dan krijgt de bestuurder een melding via het infomediasysteem van zijn auto. Met een druk op de knop kan er dan genavigeerd worden naar de plek waar iemand een hartstilstand heeft gekregen. Zo kan Volvo bijdragen aan de overlevingskans: elke minuut tijdwinst zorgt voor 10% gezondheidswinst. “In het buitengebied is het soms een uitdaging om snel een AED ter plaatse te krijgen”, vertelt Hans Janssen, woordvoerder van HartslagNu. “Deze samenwerking levert daar een mooie bijdrage aan”. Vandaag is de werving voor Volvo rijders die aan het initiatief mee willen werken van start gegaan. Burgerhulpverleners van HartslagNu hebben een mail ontvangen met daarin de vraag of zij willen deelnemen. Vervolgens werden 20 personen geselecteerd. De toegang tot Volvo on Call is daarvoor een vereiste. +++

Reageren is niet mogelijk.