Volkswagen topman ligt wakker van achterstand op Tesla

0

In interne documenten, die echter uitgelekt zijn, zegt de CEO van Volkswagen, Herbert Diess, dat Tesla een “significante” voorsprong heeft op het gebied van software en het gebruik daarvan in haar autonome rij programma Autopilot.

Door die achterstand ligt Diess ‘s nachts echt wakker. Hij bekent dat Volkswagen “en elke andere autobouwer” nog veel van Tesla kan leren wanneer het gaat over software. Met name het feit dat elke auto van deze jonge concurrent een ingebouwde SIM kaart heeft en daarmee intensief met het hoofdkantoor communiceert, baart Diess zorgen: op die manier kan Tesla volop (anonieme) data verzamelen over haar autonome rij systeem Autopilot. Andere autofabrikanten zijn weliswaar ook bezig met zelf rijdende voertuigen, maar die verkeren nog veelal in het prototype stadium. Tesla verzamelt daadwerkelijk elke dag de gegevens die elke klantenauto. Op die manier heeft de Californische autobouwer al bijna 5 miljard kilometer aan Autopilot data kunnen registreren.

Diess: “Wat mij het meeste zorgen baart is de capaciteit van de rij hulpsystemen van Tesla. Inmiddels functioneren 500.000 auto’s van dit merk als een zenuwnetwerk dat continu gegevens verzamelt. Tesla biedt de klant elke 14 dagen een nieuwe rijervaring met verbeterde eigenschappen. Geen enkele andere autofabrikant kan dat”. Daarom werkt Volkswagen aan een nieuwe organisatiestructuur op het gebied van software-ontwikkeling. Het plan is om daarmee een inhaalslag bij Tesla uit te voeren”. Maar Diess erkent “dat de weg nog lang is”. Dat blijkt ook uit de vele softwareproblemen die Volkswagen met haar ID.3 (zie tweede foto) heeft. Om de genoemde inhaalslag te kunnen maken, wil Diess de krachten met Daimler bundelen, maar die wil liever samenwerken met BMW.

Waar Tesla 5 jaar geleden nog werd gezien als een interessante, maar ongevaarlijke (want financieel zeer wankele) nieuwkomer, geldt de Amerikaanse autoproducent nu op diverse fronten als voorbeeld. Topman Elon Musk wist als eerste merk elektrisch rijden een grote populariteit te bezorgen. Daarnaast is Tesla één van de pioniers op het gebied van (semi-)autonome voertuigen. De Volkswagen Groep maakt nu ook meters op beide gebieden, maar komt daarbij wel veel beren op zijn weg tegen. De software problemen van de ID.3 werden reeds genoemd. Verder werd gisteren bekend dat Audi de hoop opgegeven heeft haar A8 van Level 3 techniek (om zelfstandig mee te rijden) uit te kunnen rusten.

 

Herstart productie

Voor de korte termijn ligt de aandacht van Volkswagen bij het herstarten van de productie in Wolfsburg waar de grootste autofabriek van Europa staat. De lopende band was daar in maart stilgezet om verdere verspreiding van het corona virus tegen te gaan. Maar nu zijn er beschermingmaatregelen genomen en Volkswagen verwacht deze week in Wolfsburg circa 1.400 auto’s te kunnen maken. Over 2 weken moeten dat er 16.000 stuks zijn, oftewel afgerond 40 procent van het normale productieniveau.

“De heropening van Europa’s grootste autofabriek na weken van stilstand is een belangrijk teken voor onze werknemers, dealers, leveranciers, de Duitse economie en Europa”, aldus Volkswagen bestuurder Andreas Tostmann (rechts op de foto naast Diess). Om de productie weer veilig op te starten, zijn extra hygiënemaatregelen genomen en worden de ingeroosterde 8.000 werknemers verzocht om zich thuis om te kleden, om zo drukte in de kleedkamer te voorkomen. Ook zijn er strepen op de werkvloer geplaatst en krijgen de werknemers extra tijd om materialen en gereedschap te ontsmetten.

De Golf VIII (zie hoofdfoto) was de eerste auto die van de productieband rolde in Wolfsburg. Stapje voor stapje wil Volkswagen zoals gezegd de output opschroeven. Vanaf aanstaande woensdag gaat de productie van de Tiguan, Touran en de Seat Tarraco van start in de fabriek. Vanaf de eerste week van mei wordt er weer in een ploegendienst gewerkt. Door de heropstart van de autoproductie kunnen ook circa 2.600 leveranciers van Volkswagen weer aan het werk. Zonder onderdelen kunnen er immers geen auto’s gebouwd worden.

 

Volkswagen vraagt om slooppremie

Hyundai startte de productie vorige maand al op, om er vervolgens achter te komen dat er op exportmarkten helemaal geen vraag is naar de auto’s. Volkswagen wil niet dezelfde fout maken en heeft daarom gevraagd om een slooppremie. Die moet de auto-industrie na de corona crisis uit het slop trekken.

Een slooppremie kan een sterk stimulerend effect op de autoverkopen hebben en dat is noodzakelijk want de fabrikanten zitten te springen om inkomsten. In maart zijn er in Europa maar half zo veel personenwagens verkocht als in dezelfde maand van 2019. April belooft nog beroerder te zijn want in Italië viel het aantal geregistreerde nieuwe auto’s met 98 procent terug.

Tegelijkertijd hangen de strengere Europese emissienormen als een zwaard van Damocles boven de autofabrikanten. Zij moeten van ‘Brussel’ dit jaar nog zo veel mogelijk modellen met een lage uitstoot verkocht zien te krijgen om hun gemiddelde CO2-uitstoot onder de 95 gram te drukken. Alleen op die manier kunnen autofabrikanten aan de hoge boetes van de Europese Unie ontsnappen.

Volkswagen wil nu als het ware 2 vliegen in 1 klap slaan: met een Europese slooppremie krijgen enerzijds de autoverkopen de benodigde impuls en kunnen anderzijds oude, vervuilende personenwagens worden ingeruild op een nieuw, schoner exemplaar. Of Europa bereid is om budget vrij te maken voor de koopsubsidie, is evenwel nog niet duidelijk. Daarnaast is lang niet zeker dat alle landen in Europa deel gaan nemen aan de slooppremie.

Duitse politici zijn inmiddels na lobbywerk van Volkswagen ‘om’, maar de kans is groot dat Nederland een eigen koers gaat varen. En waarom ook niet? De enige ‘serieuze’ autofabriek die wij hebben, is die van VDL Nedcar in Born. Die wordt reeds met een loonkostensubsidie overeind gehouden.

 

Lagere verkopen

Volkswagen heeft in de eerste 3 maanden van het jaar bijna een kwart minder auto’s afgeleverd dan een jaar eerder. Het corona virus en maatregelen om deze pandemie in te dammen, raakten de verkopen van de autofabrikant op verschillende vlakken. Zo moest Volkswagen veel van haar fabrieken sluiten en waren veel dealers gesloten. In totaal leverde Volkswagen 2 miljoen voertuigen af, oftewel 23 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Dat leidde tot een omzetdaling van ruim 8 procent tot 55,1 miljard euro. De operationele winst kelderde met meer dan 81 procent tot 900 miljoen euro.

Volkswagen voerde naar aanleiding van de corona crisis verschillende kostenbesparingen door. De financiële positie is volgens het concern nog sterk, mede dankzij maatregelen om de liquiditeit te waarborgen. Omdat er weer wordt begonnen met de autoproductie (niet alleen in thuisstad Wolfsburg, maar ook bij de productielocaties in het Slowaakse Bratislava en het Duitse Zwickau) verwacht Volkswagen over heel 2020 toch een operationele winst te kunnen boeken. Diess waarschuwt echter voor een veel lager resultaat.

Reageren is niet mogelijk.