BYD valt Europa binnen via Noorwegen

0

Je kan hun elektrische bussen al dagelijks zien rondrijden en nu start de Chinese BYD ook met de verkoop van haar personenauto’s in Europa. En wat is logischer om daarmee te starten dan in Noorwegen?

Afgelopen voorjaar bezocht BYD de Noorse hoofdstad Oslo en presenteerde aldaar haar plannen. Het Chinese bedrijf levert al sinds 2018 bussen in het Scandinavische land. Maar BYD heeft een veel breder scala aan geëlektrificeerde voertuigen, waaronder personenauto’s. Die komen nu in toenemende mate beschikbaar voor exportmarkten. Het gaat daarbij om zowel volledig elektrische auto’s als oplaadbare hybriden. BYD wil daarvan nu een aantal geleidelijk introduceren op ons continent.

De eerste personenauto van BYD die onze kant op komt, is de Tang EV600. Dit model met 5 of 7 zitplaatsen is al een paar jaar op de markt als oplaadbare hybride en de tweede generatie zal ook in een volledig elektrische uitvoering geproduceerd gaan worden. Met deze auto gaat BYD nu de aanval openen op de Europese automarkt, om te beginnen die van Noorwegen.

BYD omschrijft de Tang als een van ‘s werelds best verkochte oplaadbare hybride modellen. De nieuwe elektrische versie, die als extra typeaanduiding EV600 heeft, beschikt over vierwielaandrijving en kent een elektrische actieradius (gemeten volgens de oude NEDC cyclus) van 520 kilometer. De WLTP waarde wordt niet vermeld, maar is waarschijnlijk 20 tot 25 procent lager. De Tang EV600 heeft 2 elektromotoren: op elke as een exemplaar. Gezamenlijk leveren die liefst 490 pk, waardoor het mogelijk is om in 4,4 seconden naar 100 km /u te accelereren. Qua laadtijden is de Chinees ook erg vlot: in 30 minuten zit de accuset weer bijna vol.

In Noorwegen start de Chinese autofabrikant BYD, wat staat voor ‘Build Your Dreams’, deze week met de verkoop van haar elektrische personenauto’s. Er zijn ook plannen om later dit jaar een reeks emissievrije bedrijfsvoertuigen op de markt te brengen. Afgelopen november maakte BYD al bekend om eind 2020 elektrische vrachtwagens naar Europa te gaan exporteren, als aanvulling op haar bussen met batterijenpakket.

De prijs van de Tang EV600 zal later dit jaar bekend worden gemaakt wanneer in Noorwegen de verkoop start. Dit Scandinavische land geldt dankzij het royale subsidiebeleid als een aantrekkelijke introductiemarkt voor elektrische auto’s. Nederland is waarschijnlijk tijdens de tweede veroveringsslag aan de beurt. Bij ons is de MG ZS EV, eveneens een Chinese SUV uit China, immers vlot aangeslagen. De verwachting is dat BYD met de Tang EV600 net zo’n scherpe prijs:kwaliteit verhouding zal bieden.

De komst van BYD zal voor particuliere autoconsumenten die geen bedenkingen hebben bij het oprukkende China goed nieuws zijn. Zij hoeven straks immers geen 60 tot 100 mille meer uit te geven aan een elektrische SUV van D segment formaat. Voor leaserijders is het huidige prijzige aanbod natuurlijk geen probleem omdat zij de financiële pijn dankzij de lagere bijtelling slechts beperkt in hun portemonnee voelen. Ook het feit dat marktleider Tesla niet met traditionele dealers werkt, is dan niet of nauwelijks een issue.

De Tang EV600 betekent een serieus te nemen concurrent voor Europese, Koreaanse en Japanse autofabrikanten in het volume segment die nog niet zo ver zijn om de orderboeken voor hun elektrische SUV te openen (Nissan Ariya, Renault Morphoz, Volkswagen ID.4). De Amerikanen (Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y) lijken hun huiswerk wel op tijd af te hebben. Betekent dit inderdaad dat Europa het nakijken heeft?

Reageren is niet mogelijk.