Exclusief: meerijden in de nieuwe Volkswagen Golf GTI

0

Waarom de korte test?

Het verhaal over de Volkswagen Golf GTI moet eigenlijk in september 1975, toen deze stamvader van de hete hatchback op de IAA van Frankfurt werd voorgesteld en een jaar later bij de marktintroductie zowel de autoconsument als de concurrentie diep wist te imponeren. Volkswagen dacht hooguit 5.000 exemplaren van dit bloedsnelle speeltje te kunnen slijten, maar het werden er ‘ietsje’ meer. In totaal ging de eerste generatie Golf GTI liefst 461.690 keer over de toonbank. Sindsdien is de GTI niet meer weg te denken in het Golf gamma. Eind 2019 stond de verkoopteller van de Volkswagen al op 2,3 miljoen exemplaren.

Maar we zoomen direct door naar de jaren negentig, toen Karsten Schebsdat het onderstel voor de eerste generatie Focus ontwikkelde. Om een lang verhaal kort te maken: Volkswagen was zo onder de indruk van de wielophanging van de Ford dat Schebsdat, via een omweg bij Porsche, een baan aangeboden kreeg in Wolfsburg. Daar bekleed hij nu een hoge functie op de ontwikkelingsafdeling en draagt hij de eindverantwoordelijkheid voor de onderstelafstelling van de nieuwe Golf GTI.

Officieel mag Schebsdat zich hoofd van de Driving Dynamics, Steering and Control Systems noemen. De Duitsers zullen daar zelf een andere benaming voor hanteren, maar dat maakt niet uit. Waar het op neer komt dat Schebsdat er voor moet zorgen dat de nieuwe modellen van Volkswagen sneller kunnen rijden dan het repertoire van de concurrentie en een superieur weggedrag hebben. Om zo al die rivalen te kunnen verslaan.

Er kon kennisgemaakt worden met Schebsdat en ‘zijn’ nieuwe Golf GTI op het Ehra-Lessien testcircuit van Volkswagen nabij Wolfsburg. Hier worden alle nieuwe modellen van het autoconcern aan de tand gevoeld voordat zij het stempel ‘showroomklaar’ krijgen. Ik ben nog maar amper op het circuit, of ik word al haast omver geblazen door een Bugatti. En inderdaad: ik kan zien dat ook Audi, Cupra en Seat hier hun toekomstige modellen testen. Maar kort daarna moeten deze familieleden van Volkswagen het circuit verlaten en is het testtraject exclusief voor de Golf GTI en Schebsdat. En een beetje voor mij, want ik mag op de bestuurderstoel meerijden in een vrijwel productierijp prototype.

 

Wat voor auto is het?

Bij 45 jaar na het debuut van de eerste generatie Golf GTI komt Volkswagen nu met editie nummer 8. Er zit opnieuw een 2,0 liter TSI turbobenzinemotor onder de kap. Dit keer met een vermogen van 245 pk. Aan koppel is er maximaal 370 Nm beschikbaar. De GTI krachtbron (officieel EA888 evo4 genaamd) heeft daarmee dezelfde output als de Performance versie van de vorige generatie. De basisuitvoering moest het doen met 230 pk. Sommige fans van hete hatchbacks (en/of van de Golf GTI in het bijzonder) zullen misschien teleurgesteld zijn dat de Volkswagen geen grotere vermogensprong heeft gemaakt. En inderdaad: 245 pk blijft inderdaad nogal achter bij wat de concurrentie biedt. Maar Schebsdat is van mening dat het niet verantwoord is om meer dan 300 pk los te laten op enkel de voorwielen. Althans, niet met normale banden. Daarom krijgt de 333 pk sterke nieuwe Golf R weer het 4Motion aandrijf systeem. En als tussenvorm zit er ook een voorwiel aangedreven Clubsport uitvoering in de pijplijn. Die wordt 290 pk à 295 pk sterk.

Volkswagen koppelt de direct ingespoten 2.0 TSI motor standaard aan een handgeschakelde 6-bak. Die versie heeft de bekende zwarte golfbal als pookknop. Optioneel zal de nieuwe Golf GTI verkrijgbaar zijn met een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Die heeft een bijzonder kleine transmissie selectiehendel. Eigenlijk een soort schakelaar. De DSG automaat maakt gebruikt van zogeheten shift-by-wire techniek. Dit betekent dat een mechanische verbinding tussen de pook en de bak ontbreekt. Volkswagen moet de exacte sprinttijd nog bekend maken (reken op 6,2 seconden), maar de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met 245 pk is de nieuwe Golf GTI overigens ruim 2 keer zo sterk als het originele model. Maar goed, hij weegt ook bijna dubbel zo veel …

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Golf GTI een stuk rapper. Oké, de topsnelheid is met 250 km/u weliswaar onveranderd gebleven (al komt dat door de aanwezigheid van de elektronische begrenzer), maar Volkswagen claimt op het Ehra-Lessien circuit fors snellere tijden te hebben gerealiseerd. Daaruit moet de evolutie van de jongste Golf GTI blijken. Een rondje over het testtraject legt de nieuwste editie in 2.04,8 minuten af. De vorige generatie Golf GTI had daar 4 seconden meer voor nodig. De slalomtest doet het nieuwe model met een 3 km/u hogere snelheid.

Het zeer stijve MQB platform van de nieuwe Golf GTI is in de basis gelijk aan dat van zijn voorganger, maar tal van componenten zijn opnieuw van de tekentafel gekomen. Zo kreeg de wielophanging vóór herontworpen draagarmen, veren en dempers. Voor de vervaardiging van het subframe gebruikt Volkswagen voortaan aluminium. Dat scheelt 3 kilo. Achter monteert Volkswagen ook een aangepaste wielophanging met een herziene afstelling. Compleet nieuw is de zogeheten Vehicle Dynamics Manager waarvan de Golf GTI op merkniveau de primeur heeft (Audi gaat het gebruiken voor haar nieuwe S3). Dit stukje techniek stemt de werking van onder andere het XDS elektronische sper differentieel op de vooras (afkomstig van de ‘oude’ Golf GTI TCR), het ESP alsook het ABS op elkaar af. Dat lijkt op zich logisch, maar voorheen werkten de systemen grotendeels langs elkaar heen. Verderop in dit testverslag zal je lezen dat de Vehicle Dynamics Manager wonderen verricht op het gebied van onderstelcontrole. Optioneel levert Volkswagen de Golf GTI met elektronisch instelbare schokdempers (DDC). Er kan wederom worden gekozen uit 4 rij modi. In de Sport stand kent het sperdifferentieel op de vooras een hogere ‘lock’ en biedt het ESP de bestuurder meer hulp, zonder dat de elektronica zich hinderlijk met het weggedrag bemoeid. Met uitgeschakeld ESP blijven op de achtergrond altijd hulpsystemen actief. In vergelijking met de vorige generatie Golf GTI zou de nieuwe editie een stukje scherper moeten sturen. Volkswagen past namelijk een variabele, elektromechanische bekrachtiging toe.

De nieuwe Golf GTI, die komende zomer op de markt komt (dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt), onderscheidt zich van de doordeweekse uitvoeringen van de middenklasser door een zwarte honingraat grille, een tot in de koplampen doorlopende rode bies, een subtiele achterspoiler op de aangepaste achterklep, modelspecifieke logo’s, een ondergrille met honingraat structuur, een met 15 millimeter verlaagde wielophanging (sportonderstel), rode remklauwen en 2 uitlaatpijpen (verdeeld over de linker en rechter kant).

Net als de Style uitvoering is de nieuwe Golf GTI voorzien van een LED strip in de grille als onderdeel van de dagverlichting. In de roosters van de onderbumper zitten 2 maal 5 lichtpitten in kruisontwerp. En profil vallen de specifieke velgen op die in de maten 17 tot en met 19 inch verkrijgbaar zijn.

In het interieur van de Golf GTI monteert Volkswagen sportstoelen met het karakteristieke ruitjesmotief in de bekleding, een sportstuurwiel en sierelementen met honingraatstructuur. De start/stop knop pulseert rood als de deuren worden geopend. Daarmee geeft de Golf GTI aan dat hij er klaar voor is. De standaarduitrusting omvat Lane Assist, een Lane Keeping System, Autonomous Emergency Braking, Front Assist met voetganger & fietser herkenning, een elektronisch sperdifferentieel (XDS), een digitaal instrumentarium, een 8,25 inch groot aanraakscherm voor het Composition infomedia systeem, LED verlichting voor & achter en een tweetal USB-C poorten.

 

Is het wat?

Zelf achter het stuur van de nieuwe Golf GTI plaatsnemen, is dus nog niet mogelijk, vandaar dat ik mij door Schebsdat over het Ehra-Lessien circuit laat jagen. Die omschrijving kan je gerust letterlijk nemen. De nieuwe Golf GTI versnelt moeiteloos naar zijn op 250 km/u begrensde topsnelheid. Eenmaal op tempo volgt Schebsdat niet een rechte lijn, maar wisselt hij abrupt van de uiterste linkerbaan naar de rechterzijde van het testtraject. De Volkswagen geeft geen krimp. Ook later in de demonstratie zal Schebsdat proberen om de Golf GTI uit zijn element te brengen. Wat hij daarvoor doet? Nou ja, laat ik het zo zeggen: op basis van zijn rijgedrag zou je niet denken dat hij thuis nog een vrouw en 2 kinderen heeft. Maar gelukkig haalt de Volkswagen zijn schouders op over de provocaties van Schebsdat. En dat is precies de bedoeling: “wij wilden een voorspelbare auto ontwikkelen, eentje die de bestuurder niet voor verrassingen stelt, alleen over waar hij toe in staat is”. Op basis van mijn meerijd ervaring concludeer ik dat Schebsdat daar uitstekend in geslaagd is.

Onderstuur is bij de nieuwe Golf GTI nagenoeg uitgebannen. Dat is te danken aan de eerder genoemde Vehicle Dynamics Manager. Zijn elektronica maakt een snelle communicatie tussen alle systemen mogelijk, waardoor er vlotter gereageerd kan worden. In de vorige generatie Golf GTI werkten alle componenten die een effect hadden op de longitudinale en laterale bewegingen van de auto onafhankelijk van elkaar. Maar bij de Vehicle Dynamics Manager wordt er direct aan een centrale processor gerapporteerd die met lichtsnelheid werkt. Daardoor kan er rapper wordt besloten of, en zo ja, hoe bepaalde onderstelcomponenten tot actie over dienen te gaan. Dus ook als bijvoorbeeld gedetecteerd wordt als in bochten het binnenste voorwiel grip verliest. Individuele remingrepen zorgen er dan voor dat de tractie razendsnel hersteld wordt.

Schebsdat zegt dat elk onderstel component onder de loep is genomen. Er zijn net als voorheen 4 rij modi (Comfort, Eco, Sport en Individual), maar die laten zich nu nauwkeuriger instellen met een digitale schuif onder het centraal geplaatste aanraakscherm. Daardoor kan er nu worden gekozen uit een uitgebreider mix van karakteristieken. Doel was daarbij voor Schebsdat om een auto te creëren die niet nerveus aanvoelt, maar vertrouwen schenkt. En dat lijkt op basis van mijn meerijd ervaring uitstekend gelukt te zijn, want de nieuwe Golf GTI voelt meer aan als een geheel met een mooi lineaire werking van de diverse componenten. Daardoor kost het Schebsdat weinig moeite om de Volkswagen onder controle te houden. De nieuwe Golf GTI kan namelijk preciezer worden aangestuurd, is stabieler, consistenter in zijn gedragingen en heeft superieure netwerkcapaciteiten voor elke individuele onderstel functie. Dat vergroot ook zijn lichtvoetigheid.

Het begint allemaal met de enorme hoeveelheid grip die de voorwielen bieden. Daardoor kan de Golf GTI op een zeer hoog tempo worden gereden zonder dat jij het gevoel hebt dat jij in zijn grensbereik bent beland. Tegelijkertijd blijft de achterzijde zeer stabiel. Die laat zich absoluut niet provoceren. De optionele adaptieve dempers is een aanrader omdat daarmee de carrosseriecontrole kan worden geoptimaliseerd. Dat de vering aan de stevige kant is, zal geen verrassing zijn, maar van abrupte reacties is geen sprake, ook niet met de optionele 225/40 Bridgestone Potenza S005 banden met 18 inch velgen van de testauto. Verticale bewegingen worden exceptioneel goed onder controle gehouden waardoor de nieuwe Golf GTI met name in Comfort modus heel relaxt rijdt.

 

 

100%
100%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met een verwachte sprinttijd van 6,2 seconden is de nieuwe Golf GTI niet de snelste in zijn klasse. Ook zijn vermogen van 245 pk is eerder van 'GTE' proporties dan dat het 'R' associaties oproept. Maar toch is de nieuwe Golf GTI ten opzichte van zijn voorganger op indrukwekkende wijze verbeterd. Hij is enerzijds heerlijk lichtvoetig en responsief, en blijft anderzijds stabiel en uitgebalanceerd als jij de limiet op zoekt. Daarom is de 8ste editie een auto in de beste GTI traditie. Ondanks dat ik niet zelf heb mogen rijden, is het na de kennismaking op het circuit duidelijk geworden dat wij hier te maken hebben met een fantastische, verfijnde hete hatchback.

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.