In detail: de facelift van de BMW 5-serie

0

De BMW 5-serie heeft een opgefrist uiterlijk gekregen. Maar achter de gevelrenovatie gaan nog heel wat andere nieuwigheden schuil, zoals bijvoorbeeld een extra gespierde stekker hybride versie.

De facelift van de uit 2017 stammende 5-serie wordt gekenmerkt door nieuwe, slankere en scherper gesneden koplampen met een geheel nieuwe indeling. Die staan aan weerszijden van een hogere plus bredere grille en hebben bovenaan een breuklijn. Maar de ‘nieren’ behouden (anders dan bij de opgefriste 7-serie en de aanstaande 4-serie, die een bizar grote gok krijgen) een subtiel formaat. Optioneel zijn de LED koplampen voortaan leverbaar met Matrix Laser technologie.

Aan de achterzijde is de evolutie subtieler. Bij de wijzigingen vallen vooral de nieuwe lichtunits met een andere indeling in de stijl van de 3-serie op, terwijl rechthoekige uitlaatpijpen voortaan standaard zijn op de 5-serie.

Verder kondigt BMW velgen van het Individual Air Performance type aan. Die zijn 20 inch groot en reduceren dankzij een “innovatief” ontwerp zowel het gewicht als de luchtweerstand. Nieuwe carrosseriekleuren maken de uiterlijke wijzigingen compleet.

In het interieur is het licht herziene, centrale beeldscherm van 10,25 inch voortaan standaard bij alle versies. Als optie kan het display groeien tot 12,3 inch. De centrale besturing ‘BMW iDrive 7.0’ is ook standaard en biedt talrijke nieuwe applicaties en internetmogelijkheden (zoals Android Auto naast Apple CarPlay). Het infomediasysteem kan bovendien op afstand worden geüpdatet.

Op het stuur is de indeling van de knoppen gewijzigd en BMW meldt dat er voortaan een uitgebreidere airconditioning standaard is bij de 5-serie. De bedieningselementen op de middenconsole worden altijd omlijst met hoogglans zwarte pianolak.

De Personal Assistent van BMW is voortaan standaard en ook de navigatiefuncties van BMW Maps zijn nu altijd bij de prijs inbegrepen. Daarmee worden routes automatisch geoptimaliseerd op basis van de verkeersdrukte.

Op veiligheidsgebied profiteert de vernieuwde 5-serie onder meer van een uitgebreidere Lane Departure Warning. Ook nieuw is de optie die de 5-serie bij bijvoorbeeld een file zo ver mogelijk tegen de wegmarkering manoeuvreert. Het doel van die handeling is om plaats te maken voor de hulpdiensten. Standaard zit men op stoffen bekleding. Dakota en Nappa leder zijn optioneel verkrijgbaar.

Onder de motorkap is milde hybride techniek met een spanning van 48 Volt voortaan standaard. Die geeft alle 4 en 6 cilinder modellen in de vorm van een starter/generator die gekoppeld is aan een eigen accu, een vermogen boost van 11 pk. Dit appeltje voor de dorst wordt onder andere aangesproken tijdens het accelereren of bij tussen sprintjes. Het kan in het geval van een rustige rijstijl ook het werk van de verbrandingsmotor verlichten en zo het verbruik drukken. Regeneratief remmen zorgt ervoor dat de accu steeds bijgeladen wordt.

Maar dat is nog niet alles, want BMW introduceert ook een nieuwe stekker hybride versie. Die komt boven de reeds bekende 4 cilinder uitvoering 530e, die (in XtraBoost modus) een vermogen / koppel upgrade krijgt naar 292 pk / 420 Nm, en heet 545e. Zoals deze typeaanduiding al aangeeft, is hij veel krachtiger: dankzij een 6 cilinder motor als basisunit ontwikkelt hij 394 pk / 600 Nm.

Ander stekker hybride nieuws van BMW is dat de 530e (die een 184 pk sterke 2,0 liter koppelt aan een 109 pk sterke elektromotor) voortaan ook verkrijgbaar is als Touring. Beide carrosserievarianten zijn er tegen meerprijs met xDrive vierwielaandrijving. De nieuwe 545e (wiens basisunit 286 pk sterk is) heeft standaard tractie rondom. Hij heeft een elektrisch rij bereik van 54 à 57 kilometer. BMW geeft voor de 530e Sedan een volledig emissievrije actieradius van 62 à 67 kilometer op. Voor de 530e xDrive Touring is dit 53 à 56 kilometer.

BMW houdt het voor Nederland bestemde motorenaanbod nog even onder de pet, maar heeft het over 3 benzine en 3 diesel versies (4 en 6 cilinders) die tussen de 184 pk (520i), 258 pk (530i; ook als xDrive) en 340 pk (540i; idem) aan vermogen leveren. De 150 pk sterke 518d schittert nog even in afwezigheid, maar keert mogelijk in een later stadium terug. Bovenaan het reguliere aanbod staat wederom de 530 pk sterke M550i xDrive. Die heeft een dubbel geblazen 4,4 liter V8 onder de kap.

Over de M550d wordt met geen woord gerept. Niet verwonderlijk, want Autointernationaal.nl berichtte eerder al dat wij deze dieselversie met 4 turbo’s niet meer terug zien. Olie gestookt rijden blijft wel mogelijk in de 520d (190 pk; optioneel als xDrive), 530d (265 pk; de xDrive versie is 286 pk sterk) en in de 540d (320 pk; ook optioneel als xDrive). Bij alle motor varianten (met uitzondering van de 520i instapper) is een 8-traps Steptronic automaat standaard.

Uiteraard komt er van de vernieuwde 5-serie ook weer een heftige M (Competion) versie, maar BMW zal die opgefriste uitvoeringen pas op een later moment voorstellen. In de pijplijn zit ook een nog ruigere M5 CS.

De vernieuwde 5-serie (BMW hanteert de lettercombinatie LCI, wat staat voor: Life Cycle Impulse) komt komende herfst op de markt. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie. De blauwe en witte 5-serie sedans op de foto’s zijn voorzien van het M Sport pakket (met naar keuze rode of blauwe remklauwen). Men kan verder kiezen uit basis, Sport, Luxury en M Sport Individual.

Reageren is niet mogelijk.