MG plaagt met elektrische Roadster

0

Sinds het automerk MG onder Chinees bewind staat, is de originele Britse nestgeur verdwenen. Met die constatering wordt niet zozeer de geur van lekkende olie bedoeld, maar het feit dat de sportwagens plaats hebben moeten maken voor brave gezinswagens. Die koerswijziging heeft de Chinezen geen windeieren gelegd (de MG ZS EV heeft een vlotte verkoopstart gemaakt in Nederland), maar dat neemt niet weg dat het merk een nieuwe identiteit aangemeten heeft gekregen.

Of toch niet? MG heeft schetsen van de Cyberster de wereld ingestuurd. Dit doet vermoeden dat het Chinese moederbedrijf, SAIC Motor, broedt op een comeback in het sportwagen segment. De Cyberster is op de schetsen afgebeeld als een agressief en strak gelijnde dakloze 2-zitter. De nieuwe sportwagen heeft een lange motorkap en een opvallend korte, scherp aflopende bilpartij waar kaarsrechte LED pijllichten het beeld bepalen. De koplampen, die uiteraard ook van LED techniek zijn voorzien, zijn daarentegen retro rond. Het MG logo dat tussen de kijkers een plek heeft gekregen, is verlicht.

Betekent dit dat er alsnog een spirituele opvolger komt voor modellen als de (T)F en MG B? De modelnaam Cyberster is in dit Cybertruck tijdperk in ieder geval zeer actueel. Maar juich niet te vroeg, want wat wij hier zien, zijn slechts een aantal artistieke schetsen. Dit betekent dat de ontwikkeling van de Cyberster zich nog in een vroeg stadium bevindt. Als het licht voor een uitwerking van dit ontwerpvoorstel überhaupt al op groen is gezet. En dan is het nog steeds afwachten of er uiteindelijk een productieversie volgt. We wachten namelijk ook nog steeds op meer nieuws over de E-Motion conceptstudie van MG uit 2017 (ook een elektrische sportauto, maar dan eentje met een vast dak) …

Moederbedrijf SAIC Motor, sinds 2006 eigenaar van MG, houdt de lippen stijf op elkaar. Chinese media maken gewag van 5G connectiviteit en autonoom rijden op niveau 3. Over de aandrijflijn van de Cyberster ((een combinatie van ‘cyber’ en ‘roadster’) worden geen mededelingen gedaan, alleen dat die volledig elektrisch zou zijn. Voorlopig blijft het dus bij dromen over een vervolg op basis van deze schetsen. En onze vingers gekruist houden dat de prijs van de eventuele productieversie op schappelijk Mazda MX-5 niveau blijft. Want een sprinttijd van minder dan 4 seconden klinkt wel leuk, net zoals een actieradius van 500 kilometer, maar als dit betekent dat de Cyberster tarieftechnisch eerder een elektrisch alternatief voor de Jaguar F-Type wordt, dan is er nog steeds geen sprake van een échte MG sportwagen …

Reageren is niet mogelijk.