Prijs vergelijking Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+

0

Mercedes-AMG heeft de prijs bekendgemaakt van zijn ultieme SUV: de GLS 63 4Matic+. De beresterke uitvoering gaat 226.310 euro kosten. Daarmee bedraagt het prijsverschil met de 489 pk sterke subtopper, de Mercedes-Benz GLS 580 4Matic, liefst 73.593 euro. Voor dit bedrag krijg je in principe dezelfde 4,0 liter V8 motor, maar in de Goliath uitvoering uit het gamma is hij veel krachtiger.

De dubbel geblazen V8 van de GLS AMG 63 4Matic+ is in principe goed voor 612 pk en 850 Nm, maar dankzij EQ Boost milde hybride techniek (een 48 volt systeem en een starter/generator die ook als elektromotor fungeert) is er tijdelijk 22 pk beschikbaar. Dat brengt het systeemvermogen van de aandrijflijn op 634 pk. Het schakelwerk wordt verzorgd door de 9-traps AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling. De typeaanduiding ‘4Matic+’ geeft aan dat vermogen en koppel op een intelligente manier over alle 4 de wielen worden verdeeld. Daarbij kan er voor worden gekozen om alleen de achteras van de motorkracht te voorzien. In dat geval kan de GLS AMG 63 4Matic+ als een achterwiel aangedreven auto worden gereden.

Mercedes-AMGAston MartinBentley
GLSDBXBentayga
63 4Matic+V8V8
226.310 euro258.089 euro234.573 euro
Land RoverMaseratiPorsche
Range RoverLevanteCayenne
V8 565 pkTrofeoTurbo
257.380 euro241.888 euro203.000 euro

De aandrijflijn katapulteert de afgerond 2,5 ton zware en 5,2 meter lange GLS in 4,2 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar wie dieper in de buidel tast en het Driver Package aanvinkt op de optielijst, krijgt een exemplaar die de 280 km/u kan aantikken. Als verbruik geeft Mercedes-AMG gemiddeld 11,9 liter per 100 km op. Dit resulteert in een CO2 uitstoot van 273 gram/km. Daar worden de bomen niet blij van, maar vadertje Staat wel want het betekent dat de Belastingdienst voor 63.033 euro aan BPM kan incasseren (naast 28.077 euro aan BTW).


De GLS AMG 63 4Matic+ beschikt standaard over adaptieve AMG Active Ride Control luchtvering met actieve stabilisatie die rolbewegingen tegen moet gaan. Extra krachtige remmen, die zich schuilhouden achter 21 inch grote lichtmetalen velgen, moeten het gevaarte weer snel tot stilstand kunnen brengen. De bestuurder kan kiezen uit de rij modi Comfort, Sport, Sport+ Trail en Sand.

Van buiten is de GLS 63 4Matic+ onder meer te herkennen aan de verchroomde AMG grille met verticale Panamericana spijlen en aan een motorkap met zogeheten ‘powerdomes’. Onderaan de bilpartij zitten aan weerszijden van een diffusor 4 hoekige uitlaat eindstukken.

Reageren is niet mogelijk.