Prijsindicatie Mazda CX-3 SkyActiv-G 110

0

In Nederland zitten de autoverkopen na 4 maanden 20 procent onder het niveau van 2019. In het geval van de Mazda CX-3 is het aantal registraties met meer dan 99 procent gedaald. Hoe komt dat?

Het antwoord op deze vraag is tweeledig: enerzijds ondervindt de CX-3 interne concurrentie van de modernere CX-30 en anderzijds stokt de aanvoer van nieuwe exemplaren. De 8 stuks die door Mazda in de periode januari t/m april op kenteken werden gezet, betrof oude modellen die met name emissietechnisch niet aan de jongste eisen voldoen.

In Japan heeft Mazda echter de vernieuwde CX-3 gepresenteerd. Die wordt onder andere leverbaar in de hier getoonde nieuwe carrosseriekleur Polymetal grijs metallic en met een opgefriste motor. Het betreft het atmosferische 1,5 liter SkyActiv-G 4 cilinder blok van de Mazda 2, maar dan in 111 pk configuratie. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automaat met even veel versnellingen en levert 144 Nm aan koppel. Als gemiddeld verbruik wordt 5,9 liter benzine per 100 km opgegeven door Mazda. Dat is geen recordwaarde, maar wel 0,3 liter minder dan de CX-3 in 2,0 liter SkyActiv-G uitvoering (121 pk / 207 Nm) verbrandt.

Op 4 juni gaat de bijgepunte Mazda CX-3 in Japan in de verkoop. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 22.690 euro voor de naamloze basisuitvoering. Daarmee vult de CX-3 mooi het prijsgat tussen de Mazda 2 en de Mazda 3. Voor meer luxe kan men terecht bij de uitvoerigen Comfort, Luxury en Signature. Reken op een Nederlandse marktintroductie in het najaar.

Reageren is niet mogelijk.