Renault met de ondergang bedreigd: Franse minister luidt de noodklok

0

Renault kan van de markt verdwijnen als er niet snel een reddingsplan komt. Dat heeft de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, gezegd in een interview. Volgens Le Maire worstelt Renault als gevolg van de corona crisis momenteel om te overleven.

Le Maire voegt eraan toe dat de autofabrikant niet alleen zijn hand moet ophouden voor financiële steun, maar ook zelf er alles aan moet doen om zich snel aan de veranderende marktomstandigheden aan te passen. Renault zou van plan zijn om 4 productiefaciliteiten in Frankrijk te sluiten. Maar de minister vindt dat de grootste fabriek, in Flins, beslist open moet blijven. Renault moet er ook voor zorgen dat in Frankrijk zoveel mogelijk banen behouden blijven. Tegelijkertijd moet de autofabrikant een stevige concurrent blijven voor andere merken, zo betoogt hij.

“Ja, Renault zou van de markt kunnen verdwijnen”, zo waarschuwt Le Maire. Maar hij voegt er aan toe dat topman Jean-Dominique Senard hard werkt aan een nieuw, strategisch plan en dat de autofabrikant daarbij op steun van de Franse regering kan rekenen. Le Maire heeft echter nog niet zijn handtekening gezet onder een lening van 5 miljard euro voor Renault. Hij zegt daarover nog steeds in gesprek te zijn met de autofabrikant. De Franse regering heeft er meermaals op gehamerd dat er auto’s in eigen land geproduceerd moeten gaan worden en minder in het buitenland. De regering eist dat zelfs, in ruil voor financiële ondersteuning. Ook aan PSA is deze voorwaarde gesteld. Verder wil de Franse regering waar Le Maire deel van uitmaakt dat de autofabrikanten meer milieuvriendelijke modellen op de markt brengen die minder uitlaatgassen produceren.

Renault was in de afgelopen jaren een van de meest verkochte automerken in Nederland en de Clio was zelfs enige de meest verkochte personenauto. Maar dergelijke prestaties zeggen uiteindelijk niks als er verlies wordt geleden. Opel was veel langer het best verkochte automerk van Nederland en de Kadett / Astra lange tijd de populairste personenwagen. Toch is deze fabrikant nu gedegradeerd tot een filiaal van het PSA concern. Een verschil is dat de Duitse regering geen aandelenbelang had in Opel. Renault is wel deels staatseigendom. Dit kan betekenen dat de Franse regering deze autoproducent nooit zal laten vallen.

De Franse autofabrikant heeft een alliantie met de Japanse merken Nissan en Mitsubishi. Dit samenwerkingsverband komt woensdag 27 me met een omvangrijk reorganisatieplan. Ook Nissan heeft de wereldwijde autoverkoop de afgelopen maanden zien instorten. Deze Japanse autofabrikant overweegt wereldwijd 20.000 banen te schrappen, met name in Europa. Mitsubishi is afgelopen jaar diep in de rode cijfers gedoken. Gedurende korte tijd mocht de alliantie zich de grootste autoproducent van de wereld noemen, maar het trio bestaat nu enkel uit zwakke spelers.

Renault verkeert in zwaar weer en is genoodzaakt stevig te bezuinigen. Daarom wordt er niet geïnvesteerd in opvolgers voor de Espace, Scenic en Talisman. Of de Mégane op de schopstoel zit, circuleren tegenstrijdige berichten. Renault is van plan om voor 2 miljard euro te gaan bezuinigen. Hoewel Le Maire een doemscenario voor de autofabrikant dus niet uitsluit, noemt hij ook positievere scenario’s. Renault zou volgens hem zelfs sterker uit deze crisis kunnen komen, bijvoorbeeld door zich te focussen op elektrische modellen. Die zouden ontwikkeld kunnen worden met de eerder genoemde 5 miljard euro aan staatssteun in de vorm van een lening.

Le Maire eist in ruil voor dit bedrag dat Renault haar relaties met Franse toeleveranciers intensiveert. Daarnaast moeten alle hightech activiteiten in eigen land worden geconcentreerd. Frankrijk trekt in totaal 450 miljard euro uit om de natie door de ergste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog te helpen. Het gaat daarbij om directe steun en leningen. Naar verwachting krimpt de Franse economie dit jaar met minstens 8 procent. Daardoor kunnen ook de verkopen van Renault hard geraakt worden. Toch is het lot van de autofabrikant nog niet bezegeld, mede dankzij de te verwachten overheidssteun. Het lijkt er daarom niet op dat wij binnenkort afscheid moeten nemen van het Franse automerk. Helemaal niet als zij als vanouds weer eigenzinnige en innovatieve modellen op de markt brengt, zoals de R4, de R16, de R5, de Espace, de Twingo en de Scénic.

 

Alpine

Autointernationaal.nl waarschuwde er eerder deze week in het artikel over de autoverkopen in Europa al voor: de rentree van Alpine zou wel eens van korte duur kunnen zijn. Bezuinigingen bij moederbedrijf Renault brengen diens fabriek in Dieppe in gevaar. Alpine ligt onder vuur door de sterk gedaalde verkopen. Voor een autofabrikant die zich wel een ‘hobby’ kan veroorloven (zoals Volkswagen ten tijde van Ferdinand Piëch en de door hem georchestreerde comeback van Bugatti) gene probleem, maar bij Renault moet bezuinigd worden. De financiële weerbaarheid van deze autofabrikant was vorig jaar al beroerd doordat de inkomsten uit de winstafdracht door partner annex dochter Nissan opdroogde, maar is dit jaar als gevolg van de corona pandemie verder verslechterd. En dan is het geduld met bodemloze putten snel verdwenen.

Alpine maakte weliswaar een flitsende verkoop herstart en wist bijna de ‘Auto van het Jaar’ bokaal te bemachtigen, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Sportwagens pieken afzettechnisch maar kort, waardoor er rond deze tijd eigenlijk een tweede model in stelling gebracht zou moeten worden, maar daar is geen budget voor. Het (her)lanceren van een merk is sowieso lastig. PSA beseft dat zij voor wat betreft haar DS label vooral geduld moet hebben en Nissan gaat Datsun alweer afserveren. Volvo dwingt respect af met de verzelfstandiging van Polestar, maar de ‘2’ moet zich eigenlijk nog bewijzen (de ‘1’ was niet meer dan een smaakmaker).

Het is zeer de vraag of Alpine de corona pandemie overleeft. Renault verkeert zoals gezegd in zwaar weer en moet meer dan 2 miljard euro bezuinigen. Er wordt onder andere geld bespaard door geen eurocent meer te steken in opvolgers voor de Espace, Scénic en Talisman. Daarnaast zitten een aantal fabrieken van Renault in de gevarenzone. Eén daarvan is de vestiging in Dieppe waar de Alpine A110 het levenslicht ziet. Renault lijkt geen plannen te hebben om de productie van de sportwagen naar een andere locatie te verhuizen, ondanks dat er de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd is in de reïncarnatie van het submerk. Vermoedelijk omdat dit op basis van slechts 37 verkopen in april in heel Europa niet de moeite is. Wees dus niet verbaasd als het doek voor Alpine spoedig valt en dat de revival van dit het sportwagenlabel op een fiasco is uitgelopen.

 

Alliantiepartner Nissan

Nissan is van plan wereldwijd meer dan 20.000 banen te schrappen vanwege de gevolgen van de corona crisis. Door de pandemie is de autoverkoop sterk gedaald en moesten fabrieken tijdelijk gesloten worden. Maar al voor de corona crisis stond Nissan op het punt om reorganisatiemaatregelen te nemen om haar kwakkelende bedrijfseconomische resultaten tegen te gaan. Hiervoor zou er jaarlijks voor miljarden aan kosten bespaard moeten worden.

Op het offerblok van Nissan ligt het dochtermerk Datsun, evenals fabrieken in Indonesië en Spanje. Ook op marketing en onderzoek zal Nissan gaan bezuinigen, zo meldde deze website al eerder. Nissan, dat wereldwijd bijna 140.000 werknemers heeft, presenteert haar reorganisatieplan op 27 mei.

 

Alliantiepartner Mitsubishi

Mitsubishi heeft haar operationele winst afgelopen fiscale jaar met 89 procent zien dalen naar omgerekend 108 miljoen euro. Dat was vooral te wijten aan een verlies van 220 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2020 (het Japanse boekjaar loopt tot en met 31 maart). Het aantal verkochte auto’s daalde met 9 procent naar 1,13 miljoen exemplaren.

Vanwege de slechte resultaten wil Mitsubishi de komende 2 jaar 20 procent op haar uitgaven besparen. Omdat elke yen maar één keer uitgegeven kan worden, gaat de alliantiepartner van Nissan en Renault zich vooral concentreren op Aziatische landen. Nu is dat met een kwart van de gerealiseerde verkopen al de belangrijkste afzetregio voor Mitsubishi. “Voor het corona virus toesloeg, waren wij al met een rode stift in de hand aan het kijken naar slecht presterende regio’s en marktsegmenten waar we onze aanwezigheid zouden kunnen verkleinen”, aldus CEO Takao Kato.

Als gevolg van de pandemie zal Mitsubishi de reorganisatieplannen versneld ten uitvoer brengen. “Teneinde concurrerend te blijven in een post corona markt dienen wij onmiddellijk het marktgebied waar wij actief zijn te beperken tot die regio’s en segmenten waar we het uitstekend doen”, aldus Kato. Hij zal samen met zijn collega’s van Nissan en Renault op 27 mei de verdere strategische visie en toekomstplannen van de alliantie toelichten.

 

Voormalig alliantie topman Carlos Ghosn

Een Amerikaanse veteraan is opgepakt omdat hij voormalig alliantie topman en Nissan CEO Carlos Ghosn zou hebben geholpen te vluchten van Japan naar Libanon. Deze voormalige ‘Green Beret’ zou, samen met zijn zoon, een hoofdrol bij de grote verdwijntruc hebben gespeeld. Ghosn zei, eenmaal aangekomen in Libanon, Japan te hebben verlaten omdat hij verwachtte geen eerlijk proces te zullen krijgen.

Ghosn was in Japan op borgtocht vrij. Hij wordt beschuldigd van fraude en financiële malversaties als CEO van Nissan en als topman van de alliantie met Renault en Mitsubishi. De Amerikaanse veteraan Michael Taylor en zijn zoon zouden Ghosn hebben geholpen door hem na een reis via diverse landen, uiteindelijk in een instrumentenkoffer Libanon in te smokkelen. “Het complot om Ghosn uit Japan op te halen was een van de meest brutale en goed georkestreerde ontsnapping acts in de recente geschiedenis, met een duizelingwekkende reeks hotelafspraken, reizen met hypersnelle treinen, nep personaliteiten en het charteren van een privé jet”, aldus de assistent-advocaat van de eiser, Stephen Hassink. Vader en zoon zitten vast in de Norfolk County Correctional Facility en worden mogelijk later uitgeleverd aan Japan. Ghosn is sinds zijn ontsnapping bezig met een offensief om zijn naam te zuiveren.

Nissan zint nog steeds op verdere juridische stappen in de zaak tegen Ghosn. “Wij hebben kennis genomen van de uitzettingsprocedure van de Verenigde Staten. Zoals wij al eerder bekend hebben gemaakt, betreuren wij het ten zeerste dat de voormalige bestuursvoorzitter heeft weten te ontkomen aan de rechtsgang”, aldus Nissan in de verklaring. De autofabrikant stelt dat zij geen partij is in het uitleveringsproces van de 2 aangehouden mannen, maar dat het wel overweegt om “gepaste juridische stappen” te ondernemen. De Amerikaanse autoriteiten arresteerden op verzoek van Japan de 2 mannen die Ghosn zouden hebben geholpen te ontsnappen.

De voormalige CEO van Nissan en de topman van de alliantie zou in Japan berecht worden in verband met financiële malversaties, maar wist dus ongezien het land uit te komen. Naar verluidt in een kist waar muziekinstrumenten in worden getransporteerd. Ghosn wordt door Nissan onder andere beschuldigd van het knoeien met omzetcijfers, misbruik van geld van de zaak en het schaden van het vertrouwen. Het autobedrijf heeft in februari van dit jaar een claim van ruim 90 miljoen dollar tegen de voormalige bestuursvoorzitter ingediend.

 

Reageren is niet mogelijk.