Tesla werkt aan definitieve doorbraak elektrische auto

0

Als je Tesla mag geloven, staan elektrische auto’s aan de vooravond van een prijsdoorbraak. De Amerikaanse fabrikant wil in China batterijen ontwikkelen die goedkoper zijn, langer meegaan en een grotere actieradius bieden. Die moeten voor een doorbraak van de elektrische auto zorgen. Dankzij nieuwe technieken en grootschalige productie kunnen de batterijen er voor zorgen dat de consument straks voor emissieloze personenwagens minder betaalt dan voor een model met een brandstofmotor.

Een belangrijke eigenschap van de nieuwe batterij, die samen met de Chinese accuproducent Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) ontwikkeld wordt, is dat het een ander ontwerp volgt. Dat maakt de accupakketten lichter en bovendien zowel sneller als goedkoper om te produceren. In een nieuw te bouwen Terafactory (30 keer groter dan de gigafactory van Tesla in de Amerikaanse staat Nevada) moeten batterijen in grote aantallen geheel geautomatiseerd van de band gaan rollen. De kostprijs kan daardoor zakken tot ongeveer 80 dollar per kWh, zo is de verwachting. Daarmee kan de elektrische auto moeiteloos concurreren met een model die een conventionele brandstofmotor onder de kap heeft.

De nieuwe batterijen krijgen een grotere dichtheid en zullen niet of nauwelijks kobalt bevatten. Binnen China zullen ook accupakketten worden toegepast waarin dit materiaal nog wel wordt verwerkt, maar bij deze exemplaren gaat het om slechts 20 procent. De hoofd bestanddelen zijn nikkel en mangaan. Meer dan de helft van al het gewonnen kobalt komt uit de Democratische Republiek Congo en wordt vaak met de hand gewonnen onder erbarmelijke omstandigheden. Dankzij vernieuwende chemische processen moet de interne wrijving afnemen, waardoor ze flink langer meegaan. De verwachting is dat de symbolische 1 miljoen mijl (1,6 miljoen kilometer) geen probleem is. Het grote voordeel is dat de nieuwe batterijen ook na de levensduur van een auto nog waarde heeft en inzetbaar is. Bijvoorbeeld als onderdeel van een energienetwerk, of als donor voor een andere auto.

CATL heeft samen met een team door Tesla gerekruteerde academische accuexperts ook een goedkopere manier ontwikkeld om losse batterijcellen in één keer samen te voegen tot een accupakket. Nu worden de duizenden batterijcellen in een Tesla nog in losse modules geplaatst, die samen een accupakket vormen. Door deze stap over te slaan, kan Tesla gewicht en kosten besparen. Ook kan het productieproces sneller verlopen en worden opgeschaald. De accu’s worden voorzien van chemische toevoegingen, materialen en coatings die de interne stress verminderen en batterijen in staat stellen meer energie op te slaan voor langere periodes.


Binnen 1 jaar moeten de nieuwe batterijen op de Chinese markt verschijnen. De primeur is voor de Model 3. Na de in China geproduceerde exemplaren van deze Tesla volgen in een later stadium andere modellen van het merk. Aan het einde van de maand zullen er tijdens de zogeheten Battery Day meer details bekend worden gemaakt over de accupakketten die Tesla in de toekomst gaat gebruiken. De lagere kostprijs van de nieuwe generatie batterijen betekent dat Tesla ook werk kan maken van een compacter, goedkoper model voor de Golf klasse. Een dergelijke auto kan inderdaad bijdragen aan de doorbraak van elektrisch rijden.

 

Amerikaanse fabriek gaat weer open

De Tesla fabriek in Fremont, Californië, gaat volgende week weer open. Het is de enige assemblagelijn voor auto’s van miljardair Elon Musk.

Uit een reeks tweets van Alameda County in Californië blijkt dat de Tesla fabriek volgende week haar werkzaamheden kan hervatten. De county had eerder de hervatting van de werkzaamheden begin mei nog afgeblazen. De beslissing om de assemblagelijnen weer op te starten en de fabriek te heropenen, komt er na een bijeenkomst met de vertegenwoordigers van Tesla. Het geven van groen licht gaat gepaard met een hele reeks voorwaarden. De werknemers moeten rekening houden met de gezondheidsmaatregelen tegen covid-19. De cijfers van Volksgezondheid moeten stabiel blijven of verbeteren.

Eerder verzette Elon Musk zich tegen de veiligheidsmaatregelen. De lokale politie zal er nu op toezien dat Tesla de afstandsmaatregelen toepast en dat de gezondheidsmaatregelen aanwezig zijn om de veiligheid van werknemers te garanderen. Vorige week kondigde Elon Musk aan dat hij de deelstaat aanklaagde. De Tesla eigenaar reageert al enkele weken kwaad op de corona maatregelen die hem beletten zijn elektrische auto’s te produceren. Musk is daar met name gefrustreerd over omdat de lockdown hem belet om de nieuwe, verkooptechnisch zeer belangrijke Model Y (foto) grootschalig uit te rollen.

Reageren is niet mogelijk.