Utopie: 8 procent bijtelling voor Ford Mustang Mach-E

0

Vorige maand vroeg Autointernationaal.nl zich in aan artikel af bij Ford de volledig elektrische Mustang Mach-E dit jaar, conform de oorspronkelijke planning, nog wel in de showrooms zou arriveren. Dat is met name voor Nederland belangrijk omdat bij exemplaren die dit jaar nog op kenteken worden gezet leaserijders kunnen rekenen op 8 procent over de eerste 45.000 euro van de fiscale waarde (de instapprijs van de elektrische Ford bedraagt 49.925 euro). In 2021 stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s namelijk naar 12 procent voor de eerste 40.000 euro van de fiscale waarde (de rest wordt belast met 22 procent). Dat is nogal een verschil.

In Nederland zijn er al meer dan 1.500 orders voor de Mustang Mach-E. Maar inmiddels is duidelijk dat Ford die vanwege de corona crisis dit jaar niet kan leveren. Er is namelijk een productievertraging van 2 maanden opgetreden. Dit betekent dat de oorspronkelijke debuutmaand, november, niet gehaald wordt: pas in januari 2021 arriveert de Mustang Mach-E in Nederland. Het feit dat ons land aangemerkt is als een zogeheten prioriteitsmarkt doet daar niks aan af. De levering vertraging heeft duidelijke nadelige gevolgen voor de zakelijke rijder.

De eerste exemplaren van de Mustang Mach-E zijn overigens niet van het eerder genoemde 49.925 euro kostende instaptype, maar de vier wiel aangedreven First Edition. Die oplage is in Nederland al helemaal uitverkocht. Het gaat om 1.500 exemplaren in de kleur Grabber Blue metallic. De Mustang Mach-E First Edition heeft een bereik van 540 kilometer, een panoramadak, contrasterend stiksel werk op het meubilair en is volgeplakt met model specifieke badges. De prijs van deze introductieversie bedraagt 70.940 euro. Dus 8 procent betalen over 25.940 euro (2020; het bedrag boven de 45.000 euro grens) of 12 procent over 30.940 (2021; het bedrag boven de 40.000 euro grens): dat is een groot verschil.

Reageren is niet mogelijk.