Baojun komt met een heel andere interpretatie van ‘RS7’

0

In China is een nieuw automodel geïntroduceerd met een bekende naam. het betreft de RS-7 van fabrikant Baojun. Anders dan de typeaanduiding doet vermoeden, betreft het geen bliksemsnelle liftback met V8 motor.

De RS-7 die de Chinese fabrikant Baojun lanceert, is een SUV. Sportieve ambities zijn hem vreemd. Baojun is een lokaal budgetmerk van General Motors en haar joint venture partners BAIC plus Wuling. Het verkoopt meer modellen met de lettercombinatie RS. De ‘7’ is dan ook niet de eerste SUV van het merk. Eerder presenteerde Baojun al de RS-3 en de RS-5.

Zoals het cijfer al aangeeft, krijgt deze nieuwe SUV een plekje boven de bestaande modellen van Baojun in het gamma. De RS-7 is 4,93 meter lang en 1,97 meter breed. De carrosserie hoogte bedraagt 1,76 meter en als wielbasis heeft deze Baojun een heel behoorlijke 2,9 meter. Die as afstand is voldoende om plek voor 6 of 7 personen te creëren in de SUV.

De RS-7 heeft net als zijn Chinese lettercombinatiegenoten een immense grille die wordt geflankeerd door LED koplampen. Ook de achterlichtunits zijn voorzien van deze techniek. Beeldmateriaal van het interieur heeft Baojun nog niet vrijgegeven. Standaard is de RS-7 voorzien van 3 zit rijen van elk 2 stoelen. Optioneel kunnen de achterste zetels worden vervangen door een bank die geschikt is voor 3 personen. De Captain Chairs op de tweede rij blijven dan behouden.

Baojun rust haar nieuwkomer standaard uit met onder meer een elektrisch te openen (en te sluiten) glazen panoramadak en 5G-connectiviteit. Onder de motorkap zit een voor dit type formaat auto enorm bescheiden 1,5 liter 4 cilinder motor. Dat is feitelijk het GM Daewoo S Tec motorblok. Auto’s met maximaal 1,5 liter motorinhoud zijn in China fiscaal in het voordeel. Vandaar dat je aldaar ook een Mercedes-Benz CLS met hetzelfde slagvolume kan kopen. Dankzij een turbocompressor is de 1,5 liter motor van de RS-7 evenwel goed voor 175 pk. Baojun koppelt de unit aan een automatische transmissie. Ondanks het SUV uiterlijk heeft de RS-7 enkel voorwielaandrijving.

Anders dan diverse landgenoten heeft Baojun geen plannen om actief te worden op de Europese automarkt. In China gaan de zaken zeer goed, dus er is ook geen dringende noodzaak om het verkoopheil elders te zoeken. Bovendien zou de Baojun bij ons alleen slaagkans hebben met een elektrische aandrijflijn. Een soort e-Tron RS-7 dus.

Reageren is niet mogelijk.