Baojun: deze elektrische auto is pas écht betaalbaar

0

Het begint wellicht vermoeiend te worden: het aantal keer dat jij moet lezen dat de nieuwe Model 3 van Tesla ‘betaalbaar’ is. Ook Autointernationaal.nl levert zijn bijdrage. Maar een auto die kaal in de Verenigde Staten 35.000 dollar kost (en dus in Nederland een prijskaartje krijgt van minimaal 41 mille), is natuurlijk helemaal niet zo betaalbaar. De Nederlandse consument geeft veel minder aan een nieuwe auto uit. En dan laten we maar onvermeld dat een beetje leuk in zijn spullen zittende Model 3 al snel richting de 60.000 dollar gaat.

Dat het ook anders kan, bewijst deze Chinese Baojun E100. Met omgerekend 4.500 euro is dit écht een koopje. Het door de joint venture SAIC-General Motors en diens budgetmerk Wuling geproduceerde model heeft een hoog ‘Smart Fortwo gehalte’, dat is niet perse een ramp als je bedenkt dat het origineel bij ons minimaal 23.466 euro moet opbrengen.

Elektrisch rijden hoeft dus helemaal niet duur te zijn. Baojun (letterlijke vertaling: gezegend paard) is een automerk van de joint venture tussen General Motors, SAIC Motor en Wuling Automobile. Hiërarchisch wordt het onder Chevrolet, Buick en Cadillac gepositioneerd. In China concurreert Baojun met lokale fabrikanten als Chery en Geely. De bedrijfswagens worden onder Wuling label verkocht.

Baojun debuteerde in 2010 met de 630, een inwisselbare middenklasse sedan. Later werd een lokale versie van de Daewoo Matiz aan het palet toegevoegd, de Lechi. In 2014 werd het gamma uitgebreid met de 610. In 2015 ontdekte Baojun de SUV. Dit model kreeg de typeaanduiding 560. MPV modellen doet Baojun overigens ook, en wel in de vorm van de 7-persoons 730.

Met de E100 betreedt Baojun nu het segment voor elektrische auto’s. Het model is leverbaar in 2 uitvoeringen met een instapprijs van omgerekend 4.500 euro. De E100 wordt aangedreven door een 39 pk / 110 Nm sterke elektromotor. De actieradius bedraagt op papier 155 kilometer. Het opladen van het lithium/ion accupakket neemt 7,5 uur in beslag. Cijfers die wij in Europa (en op het hoofdkantoor van Tesla) onderhand als ‘achterhaald’ bestempelen, maar ja, die prijs hè?

De E100 heeft zoals gezegd een hoog ‘Smart Fortwo’ gehalte. Zo bedraagt de wielbasis slechts 1,6 meter. Hoog is de Baojun daarentegen wel: 1,67 meter. Er is plaats voor 2 personen plus wat bagage. De draaicirkel bedraagt slechts 3,7 meter waardoor manoeuvreren in de drukke straten van de Chinese steden doodeenvoudig is.

Aan luxe is in de E100 geen gebrek: de elektrische Baojun beschikt over een 7-inch touch screen en een wifi hotspot. Wie bijbetaalt voor de premiumversie krijgt ook een touch pad controller, sleutelloze toegang en een luchtfilter. Vorige maand begon de voorverkoop in het Chinese Liuzhou (Guangxi). Toen toonden meer dan 5.000 Chinezen interesse. De eerste oplage van 200 stuks is inmiddels helemaal uitverkocht. SAIC Motors, General Motors en Wuling gaan nu een extra oplage van 500 exemplaren produceren, die speciaal bestemd zijn voor de regio Guangxi.

General Motors heeft in totaal 10 joint venture samenwerkingsverbanden in China. Daar zijn 58.000 mensen werkzaam. Het Amerikaanse autoconcern leverde in 2016 meer dan 3,8 miljoen auto’s af in China. Daarmee is het land inmiddels een grotere afzetmarkt dan de Verenigde Staten.

Comments are closed.