Grof stekker hybride geschut: test Ford Explorer PHEV

0

Ford is geen pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Maar de Amerikanen zijn bezig met een inhaalslag. Ondanks de Corona crisis houdt de autofabrikant vast aan zijn doelen en lanceert zij nu de Explorer als stekker hybride.

“We zitten op schema”, zegt de Duitse marketingdirecteur Olaf Hansen, die laat weten dat tegen het einde van het jaar er 14 geëlektrificeerde modellen in de showroom zullen staan. En eind 2022 dient het verkoopaandeel van auto’s met louter een verbrandingsmotor aan boord minder dan 50 procent te zijn. De Amerikanen willen dan ongeveer 1 miljoen geëlektrificeerde voertuigen op de Europese wegen hebben rondrijden. Tegen die tijd zitten er 18 verschillende dergelijke voertuigen in het gamma. Dat klinkt imposant, maar Hansen heeft vermoedelijk ook de mild hybride uitvoeringen van de Fiësta, Puma en Focus meegerekend. Dat zijn de modellen die aan de onderkant van het Ford gamma opereren. Vlaggenschip is tegenwoordig deze Explorer. Is dat de spirituele opvolger van de Granada Stationwagon 2.8i?

De naam Explorer moet bekend klinken bij diehard Ford fans, omdat er van de ‘onderzoeker’, zoals de typeaanduiding zich laat vertalen, inmiddels al 6 generaties zijn. De SUV wordt sinds 1990 gebouwd. In Trump land is Explorer een huishoudnaam. 30 jaar geleden gold hij als een van de aanstichters van de Amerikaanse SUV rage en daar wordt de Ford nog altijd om herinnerd. Voor de klassiek aangedreven uitvoeringen zijn er in Europa onvoldoende afzetkansen, maar Ford denkt met de stekker hybride variant klanten binnen te kunnen halen die anders zouden kiezen voor bijvoorbeeld de Volvo XC90 Recharge. “Wat de Mustang is voor het sportwagensegment, dat moet de Explorer voor de SUV klasse worden”, aldus Hansen. Veel voor weinig dus. Als de Explorer binnen het SUV segment net zo populair kan worden als de Mustang onder sportwagens is, dan is Ford spekkoper.

Maar zelfs al zou het niets worden met het segmentleiderschap, het gewicht van bijna 2,6 ton is niet het enige zwaarwegende argument waarom de Explorer interessant zou kunnen zijn voor autoconsumenten. Voor een instapprijs van 80.040 euro biedt de Ford grootse afmetingen en ruimte voor 7 passagiers, een automatische transmissie met 10 versnellingen voor het overbrengen van vermogen plus koppel naar de vierwielaandrijving, een terrein management systeem met 7 rij modi en een actieradius tot 42 kilometer zonder uitstoot. Hij maakt indruk, zowel door zijn formaat als door zijn behoorlijk suggestieve grille.

Je moet vermoedelijk alleen niet blind vertrouwen op het door Ford geclaimde praktijk verbruik van 3,1 liter per 100 km, maar eerder op het systeemvermogen van 457 pk, die samen met een maximum van 825 Nm aan koppel in het asfalt worden gefreesd. Tijdens de test kwam het brandstofverbruik uit op 8,9 liter, wat op zich als respectabel kan worden beschouwd voor een SUV slagschip dat meer dan 5 meter lang is, de vorm van een baksteen heeft en zich qua hoogte kan meten met een klein huis. Het elektrische rij bereik van de mastodont valt in de praktijk (tijdens de test 25 kilometer) dan juist weer tegen.

30 jaar na zijn geboorte en 8 miljoen exemplaren later zit er zelfs een vleugje klimaatvriendelijkheid aan deze originele Amerikaanse SUV, die bij zijn introductie in 1990 een verkoophausse veroorzaakte. Als stekker hybride biedt hij 2 soorten aandrijving. Hij doet geweldig zijn werk: de conventionele verbrandingsmotor (een 3,0 liter grote V6) en een 102 pk sterke elektrische collega brengen samen 457 pk en een koppel van maar liefst 825 Nm op de weg. Het lijdt geen twijfel: het is leuk om dit vlaggenschip van Amerikaanse autofabrikant kunst relaxt van A naar B te verplaatsen. Wanneer de machtige motorkap rond de bochten cirkelt, of wanneer de 4 uitlaatpijpen borrelen alsof bij een Cadillac uit de jaren 70, is er vreugde. Op de Autobahn kan je doorstoten tot 230 km/u en vanuit stilstand zou je in 6 seconden op 100 km/u moeten zitten. Je hoeft dus geen moeite te doen om als eerste weg te zijn bij een stoplicht.

Op papier overtuigt de stekker hybride aandrijving in ieder geval qua emissies. Met slechts 71 gram CO2 per kilometer (volgens de WLTP norm) is de Explorer een echte schone man. Maar bedenk dat deze waarde gebaseerd is op het eerder genoemde verbruik van 3,1 liter. Dit getal is natuurlijk puur rekenkundig en vereist het consistent opladen van de batterij. Het praktijk verbruik kwam zoals gezegd uit op 8,9 liter. Dat betekent kort door de bocht 190 gram aan CO2 uitstoot per 100 km. Bijna dubbel zo veel dan de in doorsnee verkochte auto in Europa doet! Die klimaatvriendelijkheid valt in de praktijk dus nogal tegen. Immers, het is niet waarschijnlijk dat na het theoretische elektrische bereik van 42 kilometer iedereen zijn Explorer weer op het stroomnet zal aansluiten. Dus komen in de praktijk totaal andere waarden naar voren. Het testvoertuig legde tijdens mijn kennismaking 1.500 kilometer af, waarvan 335 kilometer ‘elektrisch’ waren.

De Explorer geeft jou spontaan een enorm duw in de rug bij het wegrijden. Die stevige start is opvallend, want het tegenovergestelde is het geval bij het accelereren onderweg. Na het intrappen van het gaspedaal heeft de Ford een denkpauze nodig, alsof de boordcomputer eerst moet bepalen of het gebruik van de verbrandingsmotor of elektrische energie op dat moment zinvol is. De Explorer recupereert goed, dat wil zeggen energie terugwinnen bij het remmen. Er zijn 4 rij modi waaruit men kan kiezen. In de stand ‘EV now’ zal er geen gebruik worden gemaakt van de diensten van het V6 blok en blijft de topsnelheid beperkt tot 135 km/u. In de modus ‘EV auto’ kiest de Ford de best mogelijke aandrijfcombinatie uit, afhankelijk van de prestatie behoefte en de laadstatus. ‘EV later’ spaart het batterijvermogen voor een mogelijke milieuzone verderop in de route en met ‘EV recharge’ drijft de benzinemotor niet alleen de auto aan, maar laadt hij ook de batterijen op. Daarover gesproken: Als jij ‘s ochtends met volledige elektrische power naar jouw werk wilt gaan, dan heeft de Explorer 5 uur en 50 minuten nodig aan het stopcontact thuis, of 4 uur en 20 minuten bij een openbare laadpaal.

De Explorer beschikt over een intelligent vierwielaandrijving systeem. Elke 10 milliseconden roept de computer sensorgegevens op (inclusief snelheid, gierbewegingen en grip van de banden) en verdeelt vervolgens vermogen en koppel over de assen. De achterwielen krijgen een voorkeursbehandeling wanneer het dynamisch moet zijn, terwijl er sprake is van voorwiel aandrijving wanneer de weg omstandigheden dit vereisen. Of het nu gaat om sneeuw, zand, modder, terrein of ‘trailer’: voor bijna elke situatie is er een apart rij programma. Net als bij de hybride alternatieven van de concurrentie draai je aan een knop die is ondergebracht in de middenconsole. Het kiezen van de gewenste instelling gaat kinderlijk eenvoudig. En omdat de Explorer een nieuwe norm wil stellen, zijn er liefst 10 versnellingen.

Omdat deze Ford buiten de stad beter in zijn element is, is er vierwielaandrijving met een elektromechanische koppeling. Die werkt intelligent en betrekt enkel bij grip verlies achter de voorwielen bij het spel. Vervolgens kan je à la Land Rover op maat afgestelde terrein settings activeren. Voor veldversnellingen moet je echter een Ranger nemen. Een trek modus is er echter wel. Ondanks de elektrificatie kan er namelijk voor 2,5 ton aan boot, paardentrailer of vis kar aan de haak.

Maar de Ford kent meer superlatieven: hij is zoals gezegd meer dan 5 meter lang en bijna 2,30 meter breed (buitenspiegels meegerekend). Het zal duidelijk zijn dat de 1,78 meter hoge Amerikaanse kolos zijn passagiers veel ruimte biedt. Hij heeft een derde zit rij aan boord voor in totaal 7 personen. Dat is bij wijze spreken voldoende voor een heel basketbalteam inclusief 2 wisselspelers. De bagagecapaciteit bedraagt 240 à 2.274 liter, afhankelijk van hoeveel zetels er ingeklapt zijn en of er wel of niet tot het dak gestapeld wordt. Iedereen zit lekker hoog, al merk je dat die een Amerikaanse SUV is als je naast een BMW X5 staat. Daarin zit je nog wat hoger en (dus) meer als een vorst.

Op de middelste rij kunnen de buitenste stoelen verschoven worden. De enkel voor kleine kroost geschikte kofferbak stoeltjes klap je op en neer met een knop in de bagageruimte. Handig. Jammer is wel dat de vloer hier niet verdiept is. Dat gaat ten koste van het zitcomfort omdat passagiers op de derde rij zo gedwongen worden hun knieën in een onnatuurlijke houding te plaatsen.

Het digitale interieur maakt ook deel uit van de comfortzone. Overal zijn stopcontacten te vinden, in totaal kunnen 10 Wifi apparaten eenvoudig worden aangesloten. En zelfs met al die schermen maakt de cabine geen rommelige indruk. Het instrumentenpaneel, voorheen ook wel de snelheidsmeter genoemd, meet diagonaal 31,2 centimeter en het infomedia touchscreen is 25,7 centimeter groot. Ford monteert een vertrouwd stuurwiel in de Explorer en ook het SYNC2 infotainment is bekend.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het eenvoudig te bedienen is, want Ford maakt hier gebruik van een combinatie van fysieke druktoetsen en virtuele vlakken in het aanraakscherm. De radiozender wijzigen lukt niet zonder eerst even te zoeken en af te tasten. Verder kan deze Explorer niet tippen aan Europese afwerking kwaliteit. Bij een Amerikaanse auto ligt dat misschien voor de hand, maar toch zou je anders verwachten met dit prijskaartje. Toegegeven, de verhouding prijs:uitrusting:prestaties blijft interessant. Maar een Europese klant die gewend is om 80 mille te betalen voor een auto zal toch schrikken van bepaalde sluitnaden, de troosteloze materiaalkeuze of het infomediasysteem in vergelijking met de premium referenties.

De voertuigassistenten die semi-autonoom rijden mogelijk maken, zijn ook digitaal. Niets van dit alles werkt echter zo slim als bij Mercedes of BMW. Het systeem grijpt vrij ruw in indien er actie vereist is, alsof de rijinstructeur het stuur vastpakt. En nog een minpuntje: de beelden van de achteruit rij camera en het 360 graden rondom zicht zijn te klein. Jammer, want eigenlijk is er op het tabletscherm ruimte genoeg.

Origineel is de keuze voor een draaiknop in plaats van de selectie pook voor de transmissie; een kenmerk waar Jaguar en Land Rover op verzoek van haar klanten alweer afscheid van hebben genomen. Een greep uit de belangrijkste uitrusting: 20 inch velgen, dubbele sier uitlaten, een B&O- geluidinstallatie, LED lichten voor en achter, een inductielader voor de smartphone, airconditioning met 3 temperatuurzones, Active Noise Cancellation, lederen bekleding, Hill Descent Assist, een rijstrookassistent, actieve cruisecontrole, Cross Traffic Alert, Terrain Management en navigatie.

Ook op minder rechte wegen kwijt de Explorer zich goed van zijn taak, al is de demping daar wat hard. Het spreekt voor zich dat het wat moeilijker manoeuvreren is met dit formaat auto en dat je meer aan je stuur moet draaien om de Ford te kunnen krijgen in een smalle straat. Onderweg scoort de Explorer met mooi evenwichtige rijeigenschappen, ondanks zijn forse massa en hij rijdt behoorlijk aangenaam. Alleen had de schokdemping dus wat milder gemogen gezien de gezinsgerichte roeping van dit gevaarte. Met name de filtering van dwars naden is voor verbetering vatbaar. Het is jammer dat luchtvering ontbreekt, want daarmee zou het comfortniveau naar een nog hoger plan getild kunnen worden.

Qua sprintkracht is de Explorer allerminst een olifant. De 10-traps automaat weet de actie goed te volgen. De voortrein willigt zonder aarzelen de wensen van de bestuurder in, het stuur voelt heerlijk compact aan en voor een kleerkast op vier wielen blijven de carrosserie bewegingen redelijk binnen de perken. Gezegend met Torque Vectoring voelt de Explorer minder onhandelbaar aan dan je op basis van zijn formaat zou denken. Maar laat dit jou geen zand in de ogen strooien. De sprints zijn sportief, maar het rijgedrag is niet meer dan een poging daartoe. Geen welgemikt schot in de roos. Deze Ford is dus eerder een avonturier dan een atleet. Maar dat geeft zijn naam al aan.

70%
70%
Awesome

De leveringen aan Nederlandse klanten, die kunnen uitkijken naar een hoog niveau van uitrusting en comfort, begint over enkele weken. "De auto belichaamt de Amerikaanse manier van leven", zegt Hansen. De nieuwe Explorer leent zich in ieder geval goed om op ontdekkingsreis te gaan in de hybride wereld.

Je kan op 2 manieren kijken naar prijs van de Ford. Qua formaat is hij vergelijkbaar met de Audi Q7, BMW X7 en Mercedes GLS. En optisch is er duidelijk inspiratie opgedaan bij de Range Rover. Dan is de slechts 80 mille kostende Explorer natuurlijk een koopje. Maar betaal 4.000 euro bij en jij kan je eigenaar noemen van een Volvo XC90 Recharge T8 AWD. Die is in alle opzichten van onbesproken gedrag, ook straks op de occasionmarkt. Maar er zitten op de Ford zoveel toeters en bellen dat je er bijna onpasselijk van wordt. De vraag is alleen of jij die zelf uitgekozen zou hebben.

Duidelijk is in ieder geval dat de concurrentie uitgedaagd wordt. Maar de ontdekkingsreis van de Explorer zou ook wel eens kunnen eindigen in een roemloze aftocht. Het is duidelijk dat Ford deze auto niet onze kant opstuurt omdat er in Europa zo'n grote vraag is naar overmaatse SUV modellen, maar omdat hij in stekker hybride vorm de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma naar beneden kan halen. Het is moeilijk om te geloven, maar met zijn 71 gram/km is hij op papier een van de schonere personenwagens van de Amerikanen op de markt. Ford biedt hem in Europa aan om op een snelle en kostenefficiënte manier te ontsnappen aan de door 'Brussel' opgelegde boetes voor autofabrikanten die de opgelegde emissienorm van gemiddeld 95 gram CO2/km niet halen. Dat motief is bij de export van de Mustang nooit aan de orde geweest.

Ik vermoed dat Ford met deze 7-zits Explorer geen verkooprecords zal halen en al helemaal geen segmentleider zal worden op onze markt. De SUV is daarvoor zelfs in stekker hybride vorm te gulzig, te zwaar, te groot en voor diegenen die hem kunnen betalen niet goed genoeg afgewerkt. Jammer, want het is wel een fijne, charismatische, vlotte en royaal uitgeruste auto om met het hele gezin mee op vakantie te gaan.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    6.6

Reageren is niet mogelijk.