In detail: de facelift van de Audi Q5

0

De Audi Q5 heeft na 3,5 jaar een subtiele facelift ondergaan. Er zijn geen ingrijpende cosmetische wijzigingen, maar een serie subtiele verbeteringen en de extra dosis technologie brengen hem weer up-to-date met de rest van het gamma.

Audi is duidelijk nog tevreden met het design van haar populaire, uit oktober 2016 stammende SUV (en over de wereldwijd geboekte verkoopresultaten) en gooit in het kader van de facelift dus niet het roer radicaal om. Het exterieur kan rekenen op nieuwe koplampen met een aangepaste signatuur voor de koplampen, hertekende bumpers en nieuwe lichtunits achter. Die zijn speciaal dankzij optionele, digitale OLED technologie, waarmee de klant uit 3 verschillende indelingen kan kiezen met elk hun eigen animaties bij het openen of vergrendelen van de Q5.

We hebben het aan Audi te danken dat auto’s LED dag verlichting en van die aanstellerige dynamische richtingaanwijzers hebben. En nu komt het merk uit Ingolstadt dus weer met een innovatie op het gebied van verlichting. Het vierde design op de foto is alleen beschikbaar als de Dynamic stand van het Audi Drive Select systeem wordt ingeschakeld. Als een andere auto binnen 2 meter van een geparkeerde Q5 komt, lichten de OLED achterlichten na een tip van de sensor op als waarschuwing.


Aan de voorzijde moest de huidige, tweede generatie Q5 het tot op heden doen met het Audi design dat enkele jaren geleden actueel was. Inmiddels is er sprake van een iets afwijkend familiegezicht; een ontwerpstijl die onder andere op de jongste Q3, de Q8 en de vorig jaar vernieuwde Q7 is te zien. De Q5 ondergaat nu cosmetische correcties om hem optisch weer in de pas te laten lopen bij de andere SUV modellen van Audi. De in Ingolstadt uitgevoerde facelift zorgt er voor dat het model een stoerder aanzien heeft gekregen. De Q5 kijkt voortaan zelfverzekerder oftewel minder verbaasd de wereld in. Daarmee lijkt Audi geleerd te hebben van de ‘fout’ die zij heeft gemaakt met de A4. Dat model oogde dermate ingetogen en braaf dat een deel van de doelgroep afhaakte. Veel mensen die zich een dergelijke auto kunnen veroorloven, vinden het helemaal niet erg als de buitenwereld ziet dat zij het nieuwste van het nieuwste Duitse premium blik voor de deur hebben staan. Houdt er wel rekening mee dat het exemplaar op de foto’s is aangekleed met 21 inch wielen en het S-Line pakket.

In het kader van de facelift heeft de Q5 een nieuwe snuit gekregen waarbij een andere, optisch bredere en minder ver omlaag doorlopende grille het beeld bepaalt. Dit luchtrooster is, tenzij men voor de Advanced Line gaat, wordt voortaan opgebouwd uit elementen in trapeziumvorm in plaats van zilverkleurige lamellen en moet het voortaan zonder dikke omlijsting doen. Die rand vulde bij de pre-facelift editie de ruimte tussen de koplampen en de grille, maar daar treffen we vanaf nu een stuk in carrosseriekleur gespoten bumper aan. Het ontbreken van de dikke omlijsting zorgt er eveneens voor dat er ruimte kon worden gecreëerd tussen het luchtrooster en de motorkap. De LED koplampen zijn anders van vorm en volgen de actuele huisstijl van Audi. Dit betekent onder meer dat de dag verlichting een plek aan de bovenkant van de unit heeft gekregen en dat die is opgebouwd is uit meerdere segmenten. Matrix LED koplampen zijn optioneel.

Onderaan de zijkant zien we een nieuw inzetstuk. Dat is volgens Audi bedoeld om de suggestie te wekken van een grotere bodemvrijheid. De achterlichtunits zijn met elkaar verbonden door een strook kunststof die optioneel in het zwart kan worden uitgevoerd. De Q7 beschikt sinds zijn facelift over een vergelijkbare strip. Tussen de uitlaatpijpen bevindt zich een nep diffusor.

De bumpers maken de vernieuwde Q5 niet alleen optisch iets groter, maar ook daadwerkelijk langer: de Audi groeit 1,9 centimeter. De nieuwe voorzijde van de SUV is in aerodynamisch opzicht geoptimaliseerd. De luchtweerstand coëfficiënt bedraagt namelijk slechts 0,30. Deze waarde heeft waarschijnlijk betrekking op de uitvoering met de kleinst mogelijke wielen (17 inch die nauwelijks besteld worden), maar dat terzijde. Optioneel is tot 21 inch beschikbaar, maar dat verhoogt dus de luchtweerstand.


Het interieur doet vertrouwd aan. Het belangrijkste nieuws is de montage van een groter centraal display (10,1 inch) op het dashboard dat dient voor de bediening van het nieuwe MIB 3 infomedia systeem met internetverbinding. Het systeem geeft ook ondersteuning voor Amazon Alexa en herkent natuurlijke stemcommando’s. Volgens Audi is de draaiknop van het multimedia systeem hierdoor overbodig geworden. Niet iedereen zal het daar mee eens zijn. Men moet nu dus naar voren leunen om het scherm te kunnen voorzien van vette vingerafdrukken. Op de plaats waar de draaiknop zat, bevindt zich nu een klein opbergvak.

De vernieuwde Q5 kan communiceren met o.a. verkeerslichten (Car-to-X) om te tonen wanneer het licht op groen springt, al zijn dergelijke slimme verkeerslichten nog niet in ons land te vinden. Maar de integratie van een aantal Car-to-X functies in de vernieuwde Q5 betekent simpel gezegd dat de Audi met de weginfrastructuur ‘praat’, waardoor hij kan aangeven waar vrije parkeerplaatsen zijn en hoe hard je moet blijven rijden om bij het volgende verkeerslicht groen te krijgen.

Wie de Audi Virtual Cockpit Plus bestelt, krijgt een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium. Standaard zijn 2 tellers en een centraal BIS (Bestuurders Informatie Systeem, oftewel een boordcomputer). Audi Drive Select is standaard. Hetzelfde geldt voor DAB+ radio. Het multimediasysteem is ook te koppelen aan de app van de autofabrikant. Het voorheen optionele Audi Pre Sense City is nu eveneens standaard.

De vernieuwde editie van de tweede generatie Q5 komt in het najaar op de markt. De enige motoropties voor ons land zijn een tweetal stekker hybride uitvoeringen: de 50 TFSI-e en de 55 TFSI-e. Zij zijn respectievelijk 299 pk of 367 pk sterk. Beide stekker hybride versies moeten het overigens zonder de merk karakteristieke Quattro vierwielaandrijving doen. Voor een SUV is dat best wel opmerkelijk. In plaats van het Torsen differentieel zit er nu een ‘computertje’. Bij normale rij omstandigheden heeft de Q5 voorwielaandrijving. Pas als er een tekort is aan grip, mogen de achterwielen mee doen. Dat is natuurlijk efficiënter, maar het is niet hoe het hoort in een Audi met een lengte geplaatste motor.

De SQ5, die Audi binnenkort gaat aankondigen, keert niet terug in Nederland want die heeft een dieselmotor onder de kap. Daar is bij ons nog amper klandizie voor. Er zijn 2 nieuwe carrosseriekleuren voor de vernieuwde Q5: Ultra Blauw en District Groen. Die laatste kleur zie je hier op de foto’s. Op het gebied van onderstellen is er veel te kiezen in de optielijst van Audi. Naast het standaard exemplaar is er ook een wielophanging met instelbare dempers, een sportonderstel of met adaptieve luchtvering. Met Audi Drive Select hebben bestuurders de keuze uit maximaal 7 rij modi.

De in Mexico gebouwde Q5 komt eind dit jaar op de markt. Snelle beslissers kunnen kiezen voor de Edition One uitvoering, wat in feite een S-Line versie met het Optiek pakket Zwart en nog wat snuisterijen is. Wat de vernieuwde Q5 gaat kosten, is nog niet bekend want de precieze specificaties en de prijzen worden later bekendgemaakt. Audi is overigens voornemens het gamma uit te breiden met een Sportback variant. Die debuteert binnenkort (binnen enkele weken of enkele maanden). Met de Q5 Sportback gaat Audi de strijd aan met de BMW X4 en de Mercedes-Benz GLC Coupé. Het is niet uitgesloten dat er op termijn alsnog een wilde RS smaak aan het leveringsprogramma wordt toegevoegd. Daarvoor ligt een stekker hybride aandrijflijn met een V6 motor als basisunit voor de hand.

Reageren is niet mogelijk.