In detail: de nieuwe BMW 4-serie Coupé

0

BMW heeft de volledig nieuwe 4-serie gepresenteerd. Die debuteert als Coupé. Tot de komst van de M4 doet de M440i xDrive dienst als het topmodel van het gamma.

De 3-serie en 4-serie zijn een twee-eiige tweeling. Nauw verwant, zonder elkaar niet compleet, maar toch duidelijk anders. De 3-serie werd anderhalf jaar geleden door BMW voorgesteld. Hij is inmiddels niet alleen als Sedan te koop, maar ook in Touring uitvoering. En nu debuteert de 4-serie als Coupé. Het blijft een carrosserievariant van de 3-serie, maar het lijnenspel is slanker en de grille is groter. Daarmee wil BMW duidelijk maken dat de nieuwe 4-serie een veel sportievere missie heeft.

Een ding valt natuurlijk direct op: de gewijzigde frontpartij. De nieuwe 4-serie kenmerkt zich namelijk door een grote, verticaal geplaatste BMW nierengrille die enigszins naar voren is gekanteld. Het luchtrooster loopt door tot (bijna) aan de onderkant van de voorzijde. De rechtopstaande nieren verwijzen volgens BMW naar legendarische modellen als de 328 en de 3.0 CSi. Korte overhangen, dunne stijlen, lange deuren met frameloze ramen, een slank ruitontwerp en een vloeiende daklijn zijn andere kenmerken van het coupémodel.

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 4-serie Coupé gegroeid. De lengte nam met 128 mm toe naar 4.768 mm, de breedte met 27 mm naar 1.852 mm en de wielbasis met 41 mm naar 2.851 mm. De voertuighoogte broeide ook, namelijk naar 1.381 mm (+6 mm), maar dat is 57 mm lager dan de 3-serie Sedan is. De spoorbreedte van de 4-serie Coupé is ten opzichte van de vorige generatie ook toegenomen: vóór met 28 mm en achter met 18 mm; dat is 23 mm breder dan die van de huidige 3-serie Sedan.

Adrian van Hooydonk, de designchef van BMW, zei vorig jaar op de IAA van Frankfurt, waar de conceptversie van de 4-serie Coupé te zien was, dat de neuspartijen van de verschillende modellen van het merk te veel op elkaar lijken. Dat moet volgens hem anders. Elk BMW model dient een sterk eigen gezicht te krijgen en daar heeft de grille een enorme invloed op, zo liet Van Hooydonk weten. De nieuwe 4-serie heeft dus een unieke combinatie van nieren en lichtunits. Het is dus niet zo dat elke BMW straks net zo’n smoel krijgt, integendeel. De enorme grille van de 4-serie is volgens Van Hooydonk overigens niet alleen om esthetische redenen zo fors, maar ook om “te reflecteren dat de motor veel koeling kan gebruiken”. Even wennen is het zeker. Naast de nu optisch met elkaar versmolten ‘nieren’ zien we scherp gevormde koplampunits, die standaard LED techniek hebben. Optioneel zijn die met de adaptieve BMW Laserlight uit te rusten.

Voor de rest is het ontwerp van de 4-serie Coupé veel rustiger geworden ten opzichte van de vorige generatie. Van Hooydonk vertelde vorig jaar dat de designtaal van BMW de laatste jaren te druk was geworden en dat hij daarom op zoek is gegaan naar “minder lijnen die meer vertellen”. De op de IAA getoonde conceptversie van de 4-serie Coupé was al getekend volgens die nieuwe ontwerpfilosofie en ook het productiemodel wijkt daar niet van af. Zo bevat de zijkant nu grofweg slechts twee lijnen die het koetswerk domineren. Het onderste exemplaar houdt de 4-serie Coupé optisch laag bij de grond. De lijn boven de achterste wielkasten geeft de BMW een stevige schouderpartij. Ook heeft de 4-serie Coupé voortaan een vrij ver naar achteren geplaatste C stijl, met een vrij subtiele Hofmeister knik.

Op de achterzijde van de nieuwe 4-serie Coupé, die gekenmerkt wordt door gespierde heupen, zien we lichtunits volgens de nieuwe BMW huisstijl. Wij hebben deze blokken in grote lijnen reeds gezien bij de huidige 3- en 8-serie, en bij de onlangs vernieuwde 5- en 6-serie. De vorm van de LED strip van de conceptversie van de 4-serie Coupé is behouden gebleven. BMW heeft gekozen voor een negatief camber bij de voorwielen. Daardoor staan ze iets schuiner onder de auto, waardoor de Coupé meer op de binnenzijde van de banden rolt. Verder zijn de variabele dempers sportiever afgesteld, heeft de 4-serie Coupé aangepaste veerpoten en zijn er verstevigingen rond de achteras toegevoegd om de BMW stijver te maken. De auto moet stijver en scherper aanvoelen dan zijn voorganger en de gewichtsverdeling over de voor en achter as is volgens de ontwerpers nu optimaal 50:50.

De 4-serie zou dus niet alleen mooier zijn om naar te kijken, maar ook leuker zijn om mee te rijden. Dat is te danken aan de stijvere carrosseriestructuur, het verlaagde zwaartepunt (21 mm verschil met de 3-serie) en de grotere spoorbreedte achter (23 mm verschil). De BMW ingenieurs beloven ook een geoptimaliseerde aerodynamica, een meer dynamischer onderstel set-up en een scherper opererende stuurinstallatie. De adaptieve M ophanging met elektronisch instelbare dempers, krachtigere remmen, variabele sportbesturing en actief sper differentieel blijft optioneel. De nieuwe 4-serie Coupé heeft standaard 17 inch lichtmetalen velgen. Het optionele M Sport systeem is leverbaar met blauwe of rode remklauwen. Uiteraard zijn er ook tal van veiligheidssystemen standaard aanwezig. Zo is er Lane Departure Warning met automatische stuurcorrectie, Lane Control Assistant en Front Collision Warning met automatische rem ingreep. Ook stuurt de 4-serie automatisch opzij naar vrije ruimte als hulpdiensten zich door een file proberen te worstelen.

Het M Sport Pack Pro is voor het eerst verkrijgbaar op een BMW. Dit pakket is er voor de M Sport uitvoering en biedt extra’s in de vorm van 19 inch M lichtmetalen velgen, de Sport automaat, een achterspoiler, een sportieve soundtrack (ook hoorbaar in het interieur) en een geluidsinstallatie van Harman Kardon. Als aanvulling hierop biedt BMW direct bij de marktlancering een uitgebreide selectie van M Performance Parts aan voor de nieuwe 4-serie Coupé. BMW zegt gewerkt te hebben aan betere geluidsisolatie om het allemaal nog wat gerieflijker te maken aan boord. Daardoor moet het in combinatie met de standaard over 3 temperatuurzones beschikkende automatische airconditioning prettig vertoeven zijn in de nieuwe 4-serie Coupé.

Het dashboard kennen we van de 3 Serie. Dat is geen minpunt want dat is een erg prettige werkplek. BMW Live Cockpit Plus is standaard en omvat het beproefde iDrive bedieningssysteem met 8,8 inch aanraakscherm plus een zogeheten Touch Controller, een ‘black panel’ instrumentarium (gecentreerd rondom een 5,1 inch kleuren display), een multimedia & navigatiesysteem, een 2-tal USB poorten voor dataoverdracht en WiFi ondersteuning. Een ingebouwde SIM kaart met 4G LTE internetverbinding en het Connected Pack Professional zijn ook standaard. De gebruiker kan hierdoor diverse digitale diensten gebruiken: BMW TeleServices en Intelligent Emergency Call, Real Time Traffic Information met gevarenwaarschuwing, Remote Services en Concierge Services. Het multimediasysteem kan standaard overweg met Android Auto en Apple Carplay.

Het optionele BMW Live Cockpit Professional biedt een digitaal instrumentarium dat 12,3 inch groot is plus een 10,25 inch aanraakscherm. Het display achter het stuur biedt voldoende ruimte om naast navigatiegegevens ook informatie te tonen over de rij hulpsystemen en kan een 3D visualisatie van de omgeving weergeven. De bestuurder heeft keuze uit diverse bedieningsmogelijkheden: via het aanraakscherm, via de iDrive Controller, via de multifunctionele toetsen op het stuurwiel, via spraakbediening of optioneel via Gesture Control (gebaren). De BMW Intelligent Personal Assistant met extra functies is standaard aanwezig in de nieuwe 4-serie Coupé. Ook het niewe BMW Maps is standaard. Dit navigatie systeem met cloud data biedt snelle en precieze berekeningen van routes en aankomsttijden.

Als alternatief voor de standaard sportieve stoffen bekleding levert BMW stoelafwerking in met Sensatec, Vernasca leder en later ook Individual Merino leder of Individual vol leder. Elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen zijn optioneel leverbaar, net als stoelventilatie. Rugleuning De rugleuning van de achterbank is standaard in 40:20:40 verhouding neerklapbaar. De afzonderlijke rugleuning delen kunnen met een druk op de knop in de kofferruimte worden ontgrendeld en neergeklapt. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter. Een elektrisch in/uitklapbare trekhaak is optioneel. Tegen bijbetaling levert BMW een schuif/kanteldak met een 24 millimeter langer glasoppervlak dan bij het uitgaande model.

De Nederlandse verkoopstart van de 4-serie Coupé staat gepland voor oktober. Er zal dan worden gekozen uit 6 verschillende modelvarianten: 420i (184 pk), 430i (258 pk), M440i xDrive (374 pk), 420d (190 pk; optioneel als xDrive), 430d xDrive (286 pk) en M440d xDrive (340 pk). De laatste 2, standaard vierwiel aangedreven, dieselversies komen maart volgend jaar. De 8-traps Steptronic automaat is voortaan standaard. Een Sport versie van de transmissie is standaard op de M440i xDrive en M440d xDrive en optioneel verkrijgbaar op alle andere motorvarianten. Deze automaat biedt meer dynamiek tijdens schakelen en is ook te bedienen met schakelflippers aan het stuurwiel. Daarnaast heeft deze transmissie een nieuwe Sprint functie die de motor en schakel karakteristiek in het middelste toeren gebied aanpast voor meer dynamiek tijdens acceleraties en inhaalmanoeuvres.

Op de 2,0 liter turbobenzine 4 cilinder van de 420i en 430i na, zijn alle motoren voorzien van milde hybride 48 volt technologie; een 48 volt starter/generator die de gaspedaalrespons aanscherpt, de efficiëntie van de krachtbron optimaliseert en tijdelijk tot 11 pk aan elektrische boost genereert. In de tweede accu kan teruggewonnen remenergie worden opgeslagen. De in deze batterij aanwezige stroom wordt niet alleen gebruikt voor de elektrische systemen van de BMW, maar zoals gezegd ook voor ondersteuning van de verbrandingsmotor en voor het bereiken van een hoger piekvermogen. Die extra kracht kan bijvoorbeeld bij inhaalacties of tijdens acceleraties worden ingezet.

Voorlopig topmodel is zoals gezegd de M440i xDrive Coupé. Die wordt aangedreven door een 374 pk en 500 Nm sterke 6 cilinder lijn motor die de BMW in 4,5 seconden naar 100 km/u stuwt. Voor nog kortere sprinttijden is het wachten op de nieuwe M4 die in de loop van 2021 debuteert en die wordt aangedreven door de 480 pk (of 510 pk) sterke krachtbron uit de X3 / X4 M (Competition). Naast de eerder genoemde 8-traps Steptronic sportautomaat kan er ook gekozen worden voor een handbak. Daarnaast is er de keuze uit achterwielaandrijving of xDrive tractie rondom.

De 4-serie Coupé geeft het startsein van een nieuwe modelgeneratie (G22). Op termijn volgen de Cabrio en de Gran Coupé. Op basis van de laatste carrosserievariant komt er ook een volledig elektrische versie die i4 gaat heten. De productie van de complete 4-serie familie vindt plaats in de BMW fabriek in Dingolfing. Prijzen worden door de importeur later deze zomer bekend gemaakt.

Reageren is niet mogelijk.