Italië en Griekenland gaan autoverkopen ‘groen’ stimuleren

0

De Italiaanse en Griekse overheid werken aan slooppremieregelingen om het wagenparken in hun land te verjongen en om de auto-industrie te steunen tijdens de corona crisis.

De Italiaanse regeling is breed van aard: bij aanschaf van een nieuwe benzineauto of diesel zou de koper in aanmerking komen voor een premie van 4.000 euro. De in te ruilen auto moet dan ouder zijn dan 10 jaar. De helft van het bedrag wordt door de overheid betaald, terwijl de rest door de dealer en/of fabrikant opgehoest dient te worden.

Italië werd in april zwaar door het corona virus. Het land zat toen volledig in lockdown, met als gevolg 98 procent lagere autoverkopen. In mei waren er wel tekenen van herstel, maar overtuigend zijn die niet. Er werden 99.711 auto’s verkocht. In absolute zin misschien niet slecht, maar wel 50 procent minder dan in mei vorig jaar. Afgelopen maand werden er wel 36 procent meer elektrische auto’s verkocht: in totaal 1.063 exemplaren. Ook hybride personenwagens in alle soorten en maten (lees: mild, gewoon of van het stekker type) namen in populariteit toe. Dit soort auto’s ging 18 procent vaker over de toonbank, namelijk 12.618 keer. Ferrari was het enige merk dat in mei meer auto’s wist te verkopen dan in dezelfde maand van 2019. In totaal ging het om 59 exemplaren, oftewel 19 stuks meer dan in mei vorig jaar (+48 procent).

Er werden in mei 68.106 auto’s aangeschaft door particulieren. Dat is ‘slechts’ 45 procent minder dan in dezelfde maand van 2019. Toch waarschuwt de UNRAE, de Italiaanse autobranchevereniging, voor te veel optimisme. Zij denkt dat juni weer slechter gaat uitpakken. In mei was er namelijk sprake van uitgestelde leveringen. De UNRAE laat weten dat er momenteel veel minder auto’s besteld worden dan normaal. Vandaar dat de Italiaanse regering nu werkt aan een sloopregeling.

 

Griekenland

De Griekse regering wil de verkoop van elektrische auto’s een flinke impuls gaan geven. Daarom lanceert zij nu een reeks aan nieuwe stimuleringsmaatregelen. In de Newsflash van afgelopen weekend werd hier reeds melding van gemaakt. Premier Kyriakos Mitsotakis wil met de nieuwe maatregelen bereiken dat de Grieken schoner vervoer gaan omarmen. Uit onderzoek is gebleken dat door de corona crisis de CO2-uitstoot in Athene met 40 procent is gedaald. Dit komt doordat vrijwel alle Grieken nu thuiszitten en hun auto dus niet gebruiken. Maar dat is stilte voor de emissiestorm, want zodra de lockdown wordt opgeheven, zal de luchtvervuiling weer toenemen. In Griekenland is slechts 0,3 procent van het totale wagenpark elektrisch.

In de komende 18 maanden trekt Mitsotakis daarom 100 miljoen euro uit om particulieren een subsidie te geven bij de aankoop van een elektrische auto. “Dit zal naar verwachting 25 procent van de kosten dekken voor ongeveer 14.000 nieuwe elektrische auto’s”, aldus de premier. Hoe hoog de subsidie per auto wordt, is echter nog niet duidelijk. Verder wordt er geld uitgetrokken om het aantal laadstations flink uit te breiden en kunnen toekomstige eigenaren van elektrische taxi’s en motoren op Griekse steun rekenen. Daarnaast hoeven eigenaren van een elektrische personenwagen 2 jaar lang geen parkeergeld te betalen.

 

Reageren is niet mogelijk.