Nieuwe Citroën C4 is sexy buitenbeentje

0

Citroën heeft de nieuwe C4 klaar. Zoals je mag verwachten van het eigenzinnige Franse automerk is het model lekker apart. Althans, qua uiterlijk. Want als het om de motorsoorten gaat, is hij van alle markten thuis.

Met de nieuwe C4 keert Citroën terug naar haar oorsprong, want het merk heeft een historie van eigenzinnige middenklassers. Dat begon met de Ami 6. Die had een motor die half zo groot was als het exemplaar van de Volkswagen Kever, maar was ruimer, comfortabeler en praktischer. Daardoor maakte deze Citroën in de jaren zestig toch veel vrienden. Met de GS (in 1971 verkozen tot ‘Auto van het Jaar) en de BX was die anders. Dat waren eigenwijze Franse alternatieven voor de Volkswagen Golf. Weliswaar een halve klasse groter, maar niet noemenswaardig duurder.

Daarna dacht Citroën er goed aan te doen door in de pas te gaan lopen bij de concurrentie met modellen als de ZX, Xsara en eerdere edities van de C4. Daarmee dacht het Franse automerk een breder publiek te kunnen bereiken. Maar zeker de vorige generatie C4 was een fletse middenklasser zonder jeu. Die grijze mus werd dan ook geen verkoopstopper. Citroën besloot om die C4 voortijdig uit het gamma te schrappen, maar nu durven de Fransen weer buiten de lijntjes te kleuren. Het merk heeft immers niks te verliezen. De vorige C4 werd immers al 2 jaar geleden met pensioen gestuurd.

Dat ‘buiten de lijntjes kleuren’ komt tot uiting in het feit dat de nieuwe C4 niet langer een conventionele hatchback is, maar duidelijke stylingelementen van een echte cross-over heeft. Zo bedraagt de carrosseriehoogte een kloeke 1,53 meter. Verder is hij 4,36 meter lang en 1,80 meter breed. Net als de GS heeft de nieuwe C4 een bovengemiddeld lange wielbasis, namelijk 2,67 meter toe. Het feit dat hij zijn wielen in de hoeken van zijn koetswerk heeft staan, wordt geaccentueerd door de spatbord randen van zwart plastic. Het cross-over karakter van de nieuwe C4 komt ook tot uiting in zijn grote wielen en het gespierde uiterlijk. Toch is hij zeker geen SUV. Voor wie dat zoekt, heeft Citroën de C3 Aircross en de C5 Aircross.

De over 2 lagen gesplitste koplampen passen uitstekend bij de huisstijl van Citroën. Ook de C3, de C3 Aircross en de C5 Aircross hebben namelijk een dergelijk design. Het profiel met de aflopende daklijn knipoogt naar de GS (die dit jaar 50 kaarsjes uitblaast) en moet voor een lagere luchtweerstand zorgen. De achterkant heeft volgens Citroën een visuele link met de 3-deurs C4 van 2 generaties terug. Dat model doet inderdaad nog steeds niet verouderd aan. De achterruit wordt doorkliefd door een spoiler.

Dit betekent dat de C4 net als genoemde voorvader een tweede, meer rechtopstaand ruitje in de klep heeft. De achterspoiler sluit aan op de bovenste laag van de verlichting, die optisch min of meer los lijkt te staan van de rest van de unit die eronder is geplaatst. Alsof dit nog niet apart genoeg is, vinden we onder de kentekenplaat een diepe geul die in feite als scheiding dient tussen achterklep en bumper. Smaken verschillen, maar creatief was het designteam van Citroën zondermeer. Dat is tegenwoordig een pluim waard. Naar de Airbumps van de C4 Cactus zul je overigens tevergeefs zoeken, al vinden we in de kunststof dorpel van de nieuweling nog wel een in diverse kleuren uit te voeren element dat naar die kunststof beschermkussen verwijst.

Een opvallend styling detail is de dag verlichting in X vorm, die de lijnen van de dubbele chevrons volgt; een vorm die ook terugkeert in de achterlichten. Let ook op de vorm van de grille van de nieuwe C4. Ook dat is een verwijzing naar de GS van toen. Opvallend binnen het ontwerp zijn de koplampen met verchroomde V-vormige signatuur. Die invulling van de LED verlichting zagen we afgelopen jaar al op de Ami conceptstudie. Ook de CXPerience Concept (2016) en de 19_19 Concept (2019) hadden een vergelijkbaar frontdesign.

De nieuwe C4 mag dan een eigenzinnig uiterlijk hebben dat niet ieders kopje thee zal zijn, qua aandrijfopties is hij van alle markten thuis. Naast een elektrische variant (ë-C4 genaamd) wordt de Citroën leverbaar in niet minder dan 6 benzine configuraties en in 2 diesel uitvoeringen. In het eerste geval gaat het om een 1,2 liter 3 cilinder PureTech turbomotor met een vermogen tussen de 100 pk en 155 pk. Dieselen kan met 110 pk of 130 pk in een 1,5 liter 4 cilinder BlueHDi uitvoering. Alle verbrandingsmotoren voldoen aan de Euro 6d norm. Voor wat betreft de transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een 8-traps automaat. In de 100 pk benzineversie moet je altijd zelf schakelen. De 155 pk variant is er alleen met een automaat. Bij de 130 pk uitvoering mag je kiezen. De minst krachtige diesel is er alleen met handbak. Bij de sterkere configuratie is de automaat verplichte kost. Verbruik en uitstoot cijfers volgen nog.

Toch liever de elektrische variant? Dan kan je rekenen op een rij bereik van 350 kilometer (gemeten volgens de WLTP cyclus). De elektromotor van de ë-C4 is 136 pk en 260 Nm sterk. Sprinten naar 100 km/u doet hij in 9,7 seconden en zijn topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

De ë-C4 haalt zijn voeding uit een batterij van 50 kWh. Snel laden is mogelijk met 100 kW, waardoor het accupakket in een half uur tijd tot 80 procent bijgevuld kan worden. Aan een klassieke laadpaal op krachten komen kan tot 11 kW. Dan is de batterij in 5 uur vol.

Alle bovenomschreven aandrijftechniek is bekend van andere PSA modellen, zoals de Opel Corsa, diens nieuwe Mokka, de Peugeot producten 208 plus 2008 en de 3 Crossback van premium label DS. Allemaal B segment modellen met het zogeheten CMP onderstel als basis. Hoewel de typeaanduiding van de Citroën doet vermoeden dat hij in de klasse van de Volkswagen Golf valt, is niets minder waar. Zijn technische basis komt zoals gezegd uit het B segment, al is hij wel een slag groter.

Wat dit betreft is de Skoda Scala zijn meest directe concurrent. Die heeft hetzelfde onderstel type als de Volkswagen Polo, maar is 4,36 meter lang. De Peugeot 208 is dus technisch identiek aan de nieuwe Citroën C4, maar heeft een 13 centimeter kortere wielbasis. Dat scheelt voor wat betreft de beenruimte achterin een slok op een borrel.

In vergelijking met de Peugeot 2008 heeft de nieuwe C4 een 2 centimeter langere wielbasis. Qua carrosserielengte troeft hij de SUV met leeuw logo met 6 centimeter af. In vergelijking met de Volkswagen Golf is de Citroën C4 8 centimeter langer, 1 centimeter breder, 7 centimeter hoger en heeft hij een 3,5 centimeter langere wielbasis.

Voor het dashboard heeft Citroën gekozen voor een eenvoudig, strak en haast minimalistisch design dat gedomineerd wordt door horizontale lijnen. Hier hadden de Fransen minder speelruimte dan bij het uiterlijk, want de vormgeving wordt gedicteerd door de noodzaak om grote schermen in de boordplank te kunnen integreren.

Bij de nieuwe C4 heeft het centrale touchscreen een diameter van 10 inch. Gelukkig zijn er ook nog voldoende fysieke knoppen voor onder meer de airconditioning.

Het instrumentarium is digitaal en driedimensionaal, waardoor het er echt hightech uitziet. Tegen meerprijs kan de Citroën worden geleverd met een kleuren head-up display. Het infomediasysteem kan worden voorzien van TomTom navigatie en Apple CarPlay.

Hoewel het interieur met zijn vele kaarsrechte lijnen en scherpe hoeken eenvoudig van opzet is, zorgen onder meer de omlijsting van het 10 inch infomedia display en de deurpanelen voor de nodige jeu. Citroën belooft dat het veelvuldig gebruik heeft gemaakt van zacht aanvoelende materialen.

Er is opbergruimte in de deuren en ook in de midden tunnel zijn diverse bakken. Daar is (optioneel) zelfs een inductielader aangebracht.

In de midden tunnel is ook het verzonken hendeltje aangebracht waarmee de automatische transmissie zich laat bedienen. Daarnaast zit de knop om te kiezen tussen de rij modi Eco, Normal en Sport.

Citroën belooft optimaal zitcomfort voor maximaal 5 inzittenden. Dat is te danken aan de speciale Advanced Comfort zetels (met extra dik schuim om doorzakken te voorkomen) en aan de relatief hoge zitpositie. Citroën stelt dat de nieuwe C4 in het C segment de meeste knieruimte achterin biedt.

De achterbank leuning kan plat. De nieuwe C4 lust dan 1.250 liter aan bagage. Met de leuning rechtop bedraagt de kofferbak capaciteit 380 liter. Citroën belooft een volledig vlakke laadvloer.

Nieuw is de speciale Smart Pad Support voor de bijrijder om een tablet onderweg veilig vast te klikken. De fabrikant noemt deze accessoire Citroën Smart Pad Support. Het tablet kan bijvoorbeeld worden gebruikt om tijdens het rijden naar een film te kijken. Iets dergelijks zagen we ook in de Ami conceptstudie.

Een Apple iPad Air 2, Samsung Tab A 10,5 of een ander apparaat kan men in de grote opberglade in het dashboard opbergen. Die bevindt zich boven het handschoenenkastje. Het is een van de vele opbergmogelijkheden die samen een volume van 39 liter hebben.

De nieuwe C4 neemt de rij hulpsystemen van de C5 Aircross over. Dit betekent een lange lijst camera’s en sensoren, waaronder een 360 graden monitor, dode hoek waarschuwing en een adaptieve cruise controle met rijstrookhulp (en stop & go) die de Citroën op de snelweg de rest van het verkeer automatisch laat volgen (Highway Drive Assist). Wel dient men de handen op het stuur te houden. Op het gebied van veiligheid biedt Citroën ook Active City Brake, (Post) Collision Risk Alert en Active Lane Departure. Een typisch paradepaardje van Citroën op het gebied van comfort zijn de zogeheten Progressive Hydraulic Cushions, oftewel speciale dempers. Die zouden de vering soepeler moeten maken.

Eind dit jaar komt de nieuwe C4 op de markt. Deze zomer start de productie al. Citroën noemt op dit moment nog niet de prijzen. Die volgen in augustus in aanloop naar de markt introductie. De C4 Cactus, die nooit een groot succes is geworden en waarvan nooit duidelijk was of hij in het B of C segment viel, gaat binnenkort met pensioen. Dus als jij diens design nóg prikkelender vond, dan moet je er snel bij zijn. De C4 Cactus is namelijk alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Vergeleken met deze Citroën is de nieuweling 20 centimeter langer. Ook biedt de nieuwe C4 ruim 20 liter meer bagageruimte. Citroën rekent voor de elektrische variant op een verkoop aandeel van 10 procent. Voor de markt als geheel is dat momenteel 6 procent.

Direct vanaf de verkoopstart zullen er 7 lak kleuren beschikbaar zijn. Die kunnen worden gecombineerd met een kleurpakket. Daarvan zijn er 5. In de kleurpakketten zitten onder meer inzetstukken voor rond de mistlampen en op de dorpels. Het interieur kan in 6 verschillende kleurstellingen worden uitgevoerd. Bij de velgen is ook genoeg te kiezen. Het aanbod varieert van stalen 16 inch exemplaren met doppen tot 17 of 18 inch lichtmetaal in diverse designs.

Reageren is niet mogelijk.