Waarom de 250 pk sterke Mazda 3 Turbo kansloos is in Europa.

0

Op 8 juli heeft Mazda iets aan te kondigen in de Verenigde Staten. Het vermoeden is heel sterk dat de Japanners dan de 3 met een turbomotor zullen presenteren. Dit Mazda model is in de Verenigde Staten alleen te koop met een atmosferische 2,5 liter 4 cilinder te koop die goed is voor 186 pk. In het land waar ‘big’ ook per definitie ‘beautiful’ is, is er een markt voor een versie van de 3 met ‘big power’. In Europa wordt inmiddels halsreikend en likkenbarend uitgekeken naar die turbo-uitvoering, maar is dat terecht?

Mazda heeft op zich ruime ervaring met turbomotoren. Nu wordt op benzinevlak alles weliswaar over de atmosferische boeg gegooid, maar nog niet zo lang geleden kon men de 3 met een geblazen 2,3 bestellen die goed was voor 260 pk. Die ging door het leven met een MPS badge op zijn kont, waarvan de status vergelijkbaar is met het OPC embleem van Opel: menigeen heeft er goede herinneringen aan en vindt het jammer dat die momenteel niet gebruikt wordt.

Mazda hoeft geen grote investeringen te doen voor de turboversie van de 3, want in de schappen ligt een kant-en-klaar 2,5 liter blok. Die wordt in de Verenigde Staten geleverd in de 6, de CX-5 en de bij ons helaas onbekende CX-9. De betreffende turbomotor produceert 250 pk en dat is op zich voldoende om de 3 een heet karakter te bezorgen. Immers, de nieuwe Volkswagen Golf GTI doet het met 5 pk minder en de Hyundai i30 N is in standaardvorm evenmin sterker. Beiden staan met 2,0 liter longinhoud qua koppelkarakteristiek bovendien op achterstand ten opzichte van de grotere Mazda motor.

So far, so good. Amerikanen die niet alleen hongerig zijn naar hamburgers, maar ook naar paardenkracht zullen prima bediend worden met de nieuwe versie van de Mazda 3, al begint het vuurwerk natuurlijk pas bij 280 pk en zijn hete hatchbacks met 400 pk of meer tegenwoordig geen uitzondering meer. Maar kwaliteit zit hem in de details en daar gaat het mis. De 250 pk sterke turbomotor gaat in de Mazda 3 namelijk enkel in combinatie met een automaat geleverd worden. En op dat vlak loopt het Japanse merk nogal achter de feiten aan, want klanten moeten zich nog steeds behelpen met een 6-traps exemplaar zonder dubbele koppeling. Daar komt bij dat de betreffende Mazda 3 standaard voorzien zal worden van vierwielaandrijving. En daar zitten liefhebbers van hete hatchbacks ook niet perse op te wachten. En zeker niet in het asfaltrijke Nederland waar het 360 van de 365 dagen per jaar niet sneeuwt.

Maar goed, waarom zou je bezwaar hebben tegen standaard vierwielaandrijving en een ietwat achterhaalde automaat, als daar een sympathiek prijskaartje tegenover staat? Tja, dat zit er helaas niet in. Beide aandrijving componenten zullen het verbruik van de vermoedelijk van huis uit al niet zuinige 2,5 liter turbomotor flink opjagen. Dat betekent een hoge CO2 uitstoot en dan is het ministerie van Financiën er als de kippen bij om een flinke BPM aanslag op te leggen. Met als resultaat een prijs van, zo vermoedt Autointernationaal.nl, afgerond 70.000 euro. Dat maakt de Mazda onverkoopbaar in Nederland en elders in Europa zal het potentieel vermoedelijk niet veel anders zijn. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een 306 pk sterke Mercedes-AMG A 35 4Matic met premium status.

Jammer, maar helaas dus. Wij zullen het dus moeten blijven doen met de 180 pk sterke Skyactiv-X 2.0 motor in de Mazda 3. Zodra de Japanners daarvan een 2,5 liter variant klaar hebben én een 8-traps automaat, kunnen de Nederlandse / Europese verkoopkansen opnieuw worden bekeken.

Reageren is niet mogelijk.