BMW in het rood door corona crisis

0

BMW heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 2009 een operationeel verlies geleden. De Duitse autofabrikant werd opnieuw hard geraakt door de corona crisis die de verkoop van auto’s wereldwijd zware klappen toediende. Vooral in Europa daalde de vraag naar personenwagens door tijdelijk gesloten fabrieken en showrooms.

De autofabrikant uit München sloot het tweede kwartaal af met een 22,3 procent lagere omzet: 19,9 miljard euro. Daarbij leed BMW een operationeel verlies van 666 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was nog sprake van een winst van 2,2 miljard euro. Netto ging BMW voor 212 miljoen euro in het rood, waar een jaar eerder 1,48 miljard euro kon worden bijgeschreven op de bankrekening. Hoewel het tweede kwartaal voor een negatief resultaat zorgt, wisten de Duitsers dankzij een relatief vrij sterk eerste kwartaal toch winst te maken over het eerste semester, namelijk 498 miljoen euro. Toch is dit een flinke daling (-74,6 procent) ten opzichte van de eerste helft van 2019. Toen werd er door BMW nog 2,97 miljard euro verdiend.

De verkopen van de BMW Groep, een belangrijke maatstaf die door analisten nauwlettend in de gaten wordt gehouden, daalden het afgelopen half jaar met 23 procent naar 962.575 auto’s. Dit aantal is inclusief de resultaten van Mini en Rolls-Royce. Hoofdmerk BMW kwam op 842.153 verkochte auto’s uit (-21,7 procent). Mini eindigde op 118.862 eenheden (-31,1 procent) en Rolls-Royce bracht 1.560 bolides aan de man (-37,6 procent). In Europa en de Verenigde Staten kelderde de vraag het hardst, namelijk met respectievelijk 32,3 procent en 29,5 procent. In China, waar in het eerste kwartaal de grootste daling plaatsvond, verbeterde de vraag vanaf april aanzienlijk. Uiteindelijk klokten de verkoopcijfers in het land voor de eerste jaarhelft af op min 6 procent.

BMW topman Oliver Zipse houdt ondanks het verlies vast aan haar verwachting van een bruto winstmarge tussen de 0 en 3 procent voor de auto tak in 2020. “Wij kijken voorzichtig optimistisch naar de komende 6 maanden”. BMW verwacht een groei in de verkopen van elektrische en stekker hybride auto’s. Dit vanwege de verhoogde subsidies op de aankoop van dergelijke modellen. BMW en Mini verkochten samen 61.652 (deels) elektrische auto’s; een plus van 3,4 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 2019.

BMW wil blijven investeren in innovatie en ontwikkeling. De autofabrikant trekt daar in de periode tot 2025 meer dan 30 miljard euro voor uit.

 

Reageren is niet mogelijk.