Ferrari had een slecht eerste half jaar, maar blijft optimistisch gestemd

0

Ferrari heeft in het tweede kwartaal 1.389 auto’s afgeleverd. Dat is een daling van 48 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst ging met 95 procent onderuit en bleef steken op 9 miljoen euro, zo maakte de Italiaanse sportwagenfabrikant bekend. In dezelfde periode van 2019 werd er nog 184 miljoen euro verdiend. Ferrari stelt daarom zijn verwachting voor heel 2020 naar beneden bij.

Naast de verkoop en de winst liep ook de omzet terug. Ferrari zette in het tweede kwartaal 571 miljoen euro om; oftewel 42 procent minder dan in dezelfde periode van 2019. In het eerste half jaar daalde de omzet van het Italiaanse sportwagenmerk met 22 procent tot 1,5 miljard euro. Ferrari was als gevolg van de corona pandemie gedwongen om in maart haar fabriek te sluiten. Pas op 8 mei kon de productiedraad weer worden opgepakt.

Voor heel 2020 rekent Ferrari nu op een omzet van 3,4 miljard euro, terwijl het bedrijf in mei nog uitging van 3,6 miljard euro. De Italianen rekenen dit jaar op een operationele winst van maximaal 1,125 miljard euro, in plaats van de eerder geraamde 1,2 miljard euro. De lockdown zorgde er voor dat Ferrari dit jaar 2.000 auto’s minder kunnen maken dan gepland. Dat de omzet van Ferrari daalde, kwam ook doordat het bedrijf minder motoren kon leveren aan Maserati. Verder waren er minder inkomsten uit de Formule 1 activiteiten.

De verkoopdaling was het afgelopen kwartaal het sterkst in de marktzone China, Hongkong en Taiwan, waar Ferrari met een totaal van 25 voertuigen 91 procent minder leveringen had. In Noord- en Zuid-Amerika werd met 381 exemplaren in het tweede kwartaal 53 procent minder sportwagens verkocht. Gemeten over de eerste 6 maanden van dit jaar komt de wereldwijde verkoop uit op 4.127 auto’s; een terugval van 22 procent oftewel 1.282 exemplaren.

Deze relatief beperkte verkoopdaling was vooral te danken aan de min of meer gelijke afzet elders in Azië. In dat deel van de wereld werden gedurende het afgelopen halfjaar 712 nieuwe auto’s afgeleverd; een daling van slechts 3 procent. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (het belangrijkste afzetgebied van Ferrari) werden 2.222 sportwagens afgeleverd, hetgeen er 8 procent minder waren dan in dezelfde periode van 2019.

Ondanks de vele minnen in de rapportage, blijft Ferrari optimistisch gestemd. Het aantal orders is de laatste tijd juist met dubbele cijfers gestegen. Modellen als de Roma zorgen voor nieuwe gezichten in de Ferrari showroom. Zij kunnen geen testritjes maken, maar hebben toch al een order geplaatst. Tegelijkertijd waren er minder annuleringen dan Ferrari verwachtte. Ferrari denkt daarom dat het tweede semester van 2020 betere resultaten zal laten zien.

De sterke stijging van het aantal orders heeft in combinatie met de sterk beperkte productie in het tweede kwartaal geleid tot langere levertijden. Dat erkent Ferrari ook en daarom wil zij in de komende maanden de wachtlijst gaan inkorten. De Italianen gaan hiertoe het “productieschema verbeteren” met als doel om 500 auto’s meer te produceren dan normaal. Hiertoe zal het fabriekspersoneel ook op zaterdagen moeten gaan werken.

 

Reageren is niet mogelijk.