Lotus kiest voor een elektrische toekomst

0

Lotus staat aan de vooravond van de grootste koerswijziging in de 72-jarige geschiedenis van het merk. In 2021 kunnen wij nog een nieuwe Elise verwachten met benzinemotor, maar daarna wordt een draai gemaakt naar volledig elektrische aandrijving.

De koerswijziging kan niet los worden gezien van de overname van Lotus door het Chinese concern. Het thuisland van deze autofabrikant loopt wereldwijd voorop bij de transitie naar elektrische rijden en die wind waait niet alleen ook bij de dochters Polestar plus Volvo, maar ook bij Lotus. De Britten presenteerden eerder al de hyper sportwagen Evija, maar van die afgerond 3 miljoen euro kostende bolide zullen slechts 130 exemplaren worden vervaardigd. Het echte vuurwerk, voor zover je daar bij elektrische auto’s van kan spreken natuurlijk, komt daarna pas.

Lotus topman Phil Popham laat weten dat het hybride tussenstation helemaal zal worden overgeslagen. Volgens hem is elektrische aandrijving zeer geschikt voor sportwagens vanwege de koppelkarakteristiek, de gewichtsverdeling, de designmogelijkheden en de flexibiliteit bij het creëren van een dynamisch weggedrag. “Voor mij betekent dit dat batterijtechniek de ultieme technologie is voor onze toekomstige modellen”.

Dat nieuwe tijdperk begint in 2022 en aan de hand van de computertekeningen bij dit artikel kan je zien hoe de toekomst van Lotus er uit zou kunnen gaan zien. Met de sportwagen op de afbeelding gaan de Britten het prijs gat vullen tussen enerzijds de Elise, Exige plus Evora en anderzijds de Evija. Dit betekent een prijsstelling van minimaal 200.000 euro. Voor Lotus is dat aantrekkelijk omdat er dan in de vorm van winstmarge veel aan de strijkstok kan blijven hangen. De Britse sportwagen specialist is momenteel niet of nauwelijks winstgevend, maar een goed betaalde nieuwe sportwagen kan daar verandering in brengen.

Lotus heeft momenteel zo weinig geld in kas, dat zij op eigen kracht nooit een nieuwe generatie elektrische sportwagens zou kunnen ontwikkelen, zo laat Popham (foto) weten. Maar gelukkig heeft Geely diepe zakken. En ook niet onbelangrijk: dit Chinese moederbedrijf heeft ambitieuze plannen met Lotus. Op termijn moet het merk uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor Porsche. Dit betekent dat ook een Brits equivalent voor de Taycan uit Hethel denkbaar is.

Dat Popham resoluut de hybride fase overslaat bij de transitie naar elektrisch rijden, is niet zonder reden. Volgens de Lotus topman is voor dit type aandrijving kort door de bocht een dubbel zo groot aantal motoren nodig en dat betekent niet alleen onnodig extra gewicht (wat voor een sportwagen dodelijk is) maar ook een te groot ruimtebeslag (wat op gespannen voet staat met een handzaam formaat). Per saldo kleven er aan hybride aandrijving volgens Popham dus meer nadelen dan voordelen.

Volledig elektrische aandrijving geeft ontwerpers echter veel meer designvrijheid. Ook is het eenvoudiger om de gewichtsverdeling te optimaliseren omdat batterijen flexibel zijn voor wat betreft de plek waar zij in een auto geplaatst worden. Een platform voor elektrische auto’s scoort volgens Popham sowieso hoog als het gaat om moduleerbaarheid. Dit betekent dat de initiële ontwikkelingskosten voor een basisarchitectuur weliswaar hoog zijn, maar dat die investering vervolgens relatief snel kan worden terugverdiend door divers sportwagen modellen met dezelfde technische basis te lanceren.

Maar voor het zover is, zal Lotus eerst nog een conventioneel aangedreven nieuwe Elise lanceren. Die debuteert in de zomer van 2021 en krijgt wederom een benzinemotor van Toyota. Daar heeft Lotus goede ervaringen mee terwijl de blokken van zustermerk Volvo juist niet erg hoog staan aangeschreven qua loop cultuur. Voor de nieuwe Elise worden in Hethel momenteel hoge investeringen gedaan om de fabriek te moderniseren en uit te breiden. Doel is de volgende generatie is veel grotere aantallen te gaan verkopen.

Lotus heeft geen concrete plannen voor een SUV omdat een dergelijk carrosserietype op gespannen voet staat met de kernwaarden van het merk. Grotere kansen zijn er voor de komst van een 4-deurs, 4-persoons model met een lage carrosserie. Inderdaad, een soort Porsche Taycan dus.

Reageren is niet mogelijk.