Nieuwe Peugeot 3008 krijgt elektrische variant met 650 km rij bereik

0

Met de DS 3 E-Tense, Opel Corsa-e en de Peugeot modellen e-208 plus e-2008 is het Franse PSA concern een rijzende ster in het segment voor compact elektrische auto’s. Dit kwartet is gebaseerd op een specifiek platform, e-CMP genaamd. Ook de nieuwe Citroën ë-C4 en Opel Mokka-e gaan van dit onderstel gebruik maken. De enthousiaste reacties op deze elektrificatie strategie heeft er toe geleid dat PSA ook de grotere modellen van het concern in een volledig emissievrije uitvoering wil gaan aanbieden. Daartoe wordt momenteel een nieuw platform ontwikkeld. Dat is bestemd voor modellen in het C en D segment en moet in 2023 klaar zijn.

De primeur is voor de derde generatie Peugeot e-3008. Die wordt leverbaar in diverse batterijpakket configuraties en krijgt in de ‘dikste’ variant een rij bereik van 650 kilometer. Het nieuwe platform krijgt de naam eVMP. Deze lettercombinatie is de afkorting van electric Vehicle Modular Platform. Het zou plaats moeten bieden aan batterijen met een capaciteit van 60 tot 100 kWh. Het eCMP platform heeft plaats voor maximaal 50 kWh aan accusets. De 60 kWh versie biedt een rij bereik van 400 km. En de 100 kWh variant dus 650 kilometer aan actieradius. Na de nieuwe 3008 zullen bij Peugeot ook de volgende generatie 508 en 5008 gebruik gaan maken van deze basis. Opel gaat het platform gebruiken voor de opvolger van de Insignia (dat wordt een cross-over). DS zal de nieuwe 7 Crossback op het eVMP onderstel gaan baseren.

Het eVMP platform is afgeleid van het EMP2 onderstel. Deze bodemplaat wordt gebruikt door de huidige Peugeot 3008 en 508, de Opel Grandland X, de Citroën C5 Aircross en de DS 7 Crossback. Ook de nieuwe Peugeot 308, Opel Astra, Citroën C5 en de DS 4 krijgen de EMP2 basis. Dit betekent dat dit kwartet PSA modellen nog niet leverbaar zal zijn in volledig elektrische uitvoering, maar wel op de markt verschijnt als stekker hybride. Overigens zullen de opvolgers van de Peugeot modellen 508 plus 5008, de Opel Insignia en de DS 7 Crossback ook leverbaar worden in deels elektrische uitvoering, oftewel als ‘PHEV’. Verder zijn er varianten gepland met milde hybride techniek.

De Peugeot e-3008 zal gebouwd gaan worden in de PSA fabriek in het Franse Sochaux. Hij zal naar keuze worden aangeboden met 1 motor (waardoor hij een voorwiel aangedreven auto is) of 2 motoren (één per as, oftewel met vierwielaandrijving). Die laatste versie zal zijn vermogen zien pieken bij 340 pk. PSA maakt van de gelegenheid gebruik door te melden dat de elektromotoren in Moselle gebouwd zullen worden. In het begin komen de batterijen van het Chinese CATL, maar later worden ze vervangen door cellen die worden geproduceerd in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van Total.

 

Nieuw platform ook voor Fiat Chrysler Automobiles?

Het ligt voor de hand dat ook de modellen van de aanstaande huwelijkspartner Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gebruik gaan maken van de eVMP basis. Als de fusie daadwerkelijk doorgaat, want dat hangt af van het herstel na de corona pandemie, zo laat PSA topman Carlos Tavares weten. Hij moet net als zijn collega van FCA sowieso wachten op goedkeuring door de Europese Commissie. Die is momenteel bezig met een onderzoek naar de gevolgen van de fusie voor de concurrentiesituatie op de bedrijfswagen markt. Ook moeten de onderlinge financiële verhoudingen nog eens goed tegen het licht worden gehouden. PSA heeft afgelopen half jaar winst weten te maken, terwijl FCA juist in de rode cijfers is gedoken. Dit kan indicatief zijn voor het herstelvermogen. Volgens Tavares zorgt de corona crisis nu voor extra onzekerheid. De PSA topman geeft aan dat de boekwaarde van beide autoconcerns flink beïnvloeden kan worden door de huidige bedrijfsresultaten. Nu zijn de 2 bedrijven nog ongeveer even veel waard, maar dat kan veranderen als de veerkracht van de Fransen veel groter blijkt te zijn dan die van FCA.

In een interview zegt de 61-jarige Tavares het volgende: “Het is nu nog te vroeg om hierover te spreken met elkaar, omdat wij de mate van herstel bij zowel FCA als PSA nog niet goed zien. Eind dit jaar zullen wij wel kunnen inventariseren wat de financiële positie is”. De kans is groot dat PSA er dan beter voorstaan dan FCA. Theoretisch kan dit er toe leiden dat er van een gelijkwaardig huwelijk geen sprake kan zijn. In dat geval neemt PSA ‘gewoon’ FCA over. Punt. Dat verkleint ook de noodzaak om het fusiebedrijf om te dopen tot Stellantis. PSA zal dan het huidige naambordje bij de deurbel kunnen houden, maar dan als megaconcern met 15 automerken en een vierde plek op de ranglijst van de grootste autoconcerns ter wereld. Met als topman Carlos Tavares (links op de foto), terwijl zijn collega van FCA, Mike Manley (rechts op de foto), dan aan het kortste eind trekt.

 

Nieuwe designdirecteur voor Peugeot

De eerder genoemde Peugeot 3008 en alle navolgende modellen van het merk zullen worden ontworpen door de nieuwe design directeur Matthias Hossann. Hij neemt het tekenpotlood over van Gilles Vidal. De nu 40-jarige Hossann (rechts op de foto) werkt al sinds 2002 op de ontwerpafdeling van Peugeot. Hij kreeg internationaal veel applaus voor de smaakvolle e-Legend Concept die hij samen met Vidal (links op de foto) heeft ontworpen.

Vidal was sinds 2010 eindverantwoordelijk voor de Peugeot ontwerpen. De huidige 208, 2008, 3008, 5008 en 508 zijn onder zijn leiding tot stand gekomen. Na 25 jaar verlaat hij nu het PSA concern om rivaal Renault te voorzien van een serie aantrekkelijk gelijnde auto’s.

Reageren is niet mogelijk.