Pot voor aanschafsubsidie elektrische auto raakt snel leeg

0

De subsidiepot voor de aanschaf van een elektrische auto is waarschijnlijk binnen een paar maanden leeg. Sinds deze week kunnen particulieren 4.000 euro krijgen indien zij een nieuwe personenwagen zonder verbrandingsmotor kopen. Voor een tweedehands exemplaar bedraagt de subsidie 2.000 euro. Maar het budget voor nieuwe elektrische auto’s is al bijna op. De aanschafbonus geldt voor voertuigen die vanaf 4 juni zijn gekocht.

Er is voor dit jaar 17,2 miljoen euro subsidie beschikbaar. Dat is voldoende voor 2.500 nieuwe en 3.600 gebruikte elektrische auto’s. Maar het loopt nu al storm bij het subsidieloket. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van een goede start. “Een elektrische auto is doo lagere kosten voor onderhoud en ‘brandstof’ (in dit geval dus stroom) na 4 paar jaar al goedkoper dan een benzine of dieselauto, maar veel mensen hikken aan tegen de hogere aanschafprijs. Ik hoop de komende jaren nog veel mensen over die drempel heen te helpen met deze regeling”. In 2021 wordt de subsidiepot opnieuw gevuld; dan met 27,9 miljoen.

Uit cijfers van brancheorganisatie Bovag blijkt dat in juni een iets minder dan 800 gebruikte elektrische auto’s zijn verkocht. Als het registratietempo de komende maanden doorzet, is de pot voor gebruikte auto’s in oktober leeg. Voor nieuwe elektrische auto’s is de bodem al veel eerder in zicht. De subsidie is bedoeld om elektrische auto’s voor particulieren betaalbaar te maken. De afgelopen jaren waren het vooral zakelijke rijders die, mede vanwege de lage bijtelling, kozen voor een personenwagen met een stekker. Particulieren waren toen goed voor slechts ongeveer een derde van de markt voor elektrische auto’s. Brancheorganisatie Bovag is blij met de subsidieregeling omdat er nu niet alleen voordelen zijn voor zakelijke rijders. Toch is voorzitter Han ten Broeke niet tevreden. Hij vindt namens de Bovag dat er ook een sloopsubsidie moet komen als particulieren hun oude, relatief sterk vervuilende auto willen inruilen voor een jonger en schoner exemplaar. “Onze ideeën voor zo’n regeling liggen al een tijdje in Den Haag. Wij hopen dat het kabinet er snel werk van maakt”. Maar Van Veldhoven voelt daar niet veel voor. Volgens haar pakt een slooppremie niet goed uit voor mensen met een kleinere portemonnee omdat het aanbod goedkope occasions daardoor afneemt.

Net als in Duitsland en Frankrijk kan men in Nederland sinds kort een subsidie krijgen als je als particulier een elektrische auto koopt. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden: de auto mag niet meer dan 45.000 euro kosten en moet minstens 120 kilometer kunnen rijden op een volle batterij. Zijn aan die voorwaarden voldaan, dan heb je recht op 4.000 euro korting op de aanschaf. Ook kopers van een elektrische occasion komen in aanmerking voor een subsidie. Bij tweedehands exemplaren gaat het om 2.000 euro.

Inmiddels hebben bijna 2.100 particulieren een subsidie van 4.000 euro aangevraagd voor de aanschaf van een elektrische auto. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). Daarmee is 8,4 miljoen euro van de beschikbare 10 miljoen euro opgesoupeerd. Dit betekent dat er nog maar voor 400 nieuwe elektrische auto’s subsidie budget is. De vraag naar een gebruikte elektrische auto is stukken kleiner. Inmiddels staat het aantal subsidieaanvragen op ruim 600, hetgeen goed is voor 1,3 miljoen euro. Er is nog een kleine 6 miljoen (omgerekend 3.000 voertuigen) beschikbaar. De RVO laat weten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt of er geld wordt bijgestort als de pot leeg raakt.

Met de subsidie wil de regering de aanschaf (of private lease) van elektrische auto’s door particulieren stimuleren. Nu is nog het overgrote deel van dergelijke personenwagens geregistreerd door leasemaatschappijen. Een aanvraag betekent overigens niet automatisch dat er ook subsidie wordt toegekend, zo benadrukt de Bovag. Het bedrag wordt pas overgemaakt als aan alle voorwaarden wordt voldaan.

Reageren is niet mogelijk.